Kinderopvang in Rokkeveen: Uitleg over aanbod, locaties en opvangmethoden
juli 19, 2025
In de gemeente Marum is de afgelopen tijd aandacht besteed aan zowel de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne als aan de regulering van kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze ontwikkelingen zijn gericht op het bieden van een veilige, betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige opvang voor kinderen, evenals het faciliteren van onderdak en ondersteuning voor vluchtende gezinnen. Deze artikelen geven een overzicht van de actuele situatie en beleidsrichtlijnen in Marum op het gebied van kinderopvang en wonen, gebaseerd op beschikbare informatie uit betrouwbare bronnen.
De voormalige basisschool De Springplank in Marum is omgebouwd tot een tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. Het pand, dat sinds de zomer van 2023 leeg staat, is volledig heringericht om maximaal 120 mensen onderdak te bieden. Dit is de vierde gemeentelijke opvanglocatie in Westerkwartier en bijdraagt aan de totale opvangcapaciteit van ruim 500 Oekraïners in de regio.
De verbouw omvat het transformeren van leskamers in woon- en slaapvertrekken, waarbij aandacht is besteed aan privacy en comfort. Daarnaast is er een moderne keuken aangelegd, waarin de bewoners zelf maaltijden kunnen bereiden. Er zijn ook doucheruimtes, een recreatieruimte in de kelder, en een gemeenschapsruimte met internettoegang en zitgelegenheid. De inrichting van de ruimtes is gericht op het creëren van een veilig en warme omgeving voor de vluchtelingen.
Locatiecoördinator Maurice de Thomis benadrukt het omvangrijke werk dat is gedaan om de school aan te passen aan de behoeften van vluchtende gezinnen. Het project is een voorbeeld van hoe gemeenten in Nederland actief meewerken aan de opvang en ondersteuning van vluchtelingen.
Naast de opvang in Marum worden ook Oekraïners opgenomen in andere locaties in de regio Westerkwartier. Zo zijn er tijdelijke opvanglocaties in Grootegast (80 personen), Sebaldeburen (30 personen) en Zuidhorn (180 personen). In totaal vangt de gemeente nu zo’n vijfhonderd vluchtelingen op, naast een aantal die tijdelijk onderdak vinden bij particulieren.
De gemeente richt zich niet alleen op het bieden van fysieke onderdak, maar ook op de begeleiding van de vluchtelingen. Coördinator Erwin van der Maesen de Sombreff benadrukt dat de afgelopen negen maanden veel ervaring is opgedaan en dat de organisatie nu gesmeerd loopt. Er is geïnvesteerd in begeleiding en ondersteuning van de Oekraïners om hun integratie in de gemeenschap te bevorderen.
Buiten de vluchtelingenopvang zijn er ook beleidsregels in Marum die gericht zijn op de kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzalen. Deze regels zijn opgesteld door de gemeente om ervoor te zorgen dat kinderopvangverzorgers en peuterspeelzalen aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. De beleidsregels zijn van toepassing op het handhaven van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
De beleidsregels onderscheiden twee vormen van sanctioneren: herstelsancties en bestraffende sancties. Bij een herstelsanctie wordt een houder van een kinderopvang of peuterspeelzaal aangewezen op overtredingen van kwaliteitseisen en wordt hem of haar gevraagd om binnen een bepaalde termijn verbeteringen aan te brengen. Bij een bestraffende sanctie wordt een boete opgelegd indien de overtreding niet in het herstellend traject is opgelost.
De beleidsregels zijn onderdeel van een bredere inpassing van wettelijke voorschriften en het handhavingsbeleid van de gemeente. De regels zijn geldend geweest van 4 september 2015 tot 13 juni 2016. De huidige versie van de regeling is niet direct beschikbaar in de bron, maar het kader van handhavingsbeleid en kwaliteitseisen blijft actueel voor de gemeente.
De kwaliteitseisen die aan kinderopvang en peuterspeelzalen worden gesteld, zijn vastgelegd in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Deze eisen omvatten onder andere veiligheid, hygiëne, kinderbescherming en professionele kwalificaties van de opzichters. Het beleid van de gemeente Marum richt zich op het uitvoeren van handhavingsmaatregelen indien dergelijke eisen niet worden nageleefd.
Het traject voor herstelsancties omvat meerdere stappen. Na een aanwijzing kan een last onder dwangsom of onder bestuursdwang worden aangegaan. Indien er geen verbetering plaatsvindt, kan er een exploitatieverbod volgen. In het geval van een bestraffende sanctie wordt een boete opgelegd, waarbij de hoogte van de boete afhankelijk is van de ernst van de overtreding en de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis.
Het afwegingsoverzicht is een belangrijk instrument binnen het handhavingsbeleid van de gemeente. Hierin worden kwaliteitseisen per domein geclusterd en wordt een prioriteit toegewezen. Dit overzicht helpt bij het bepalen van de ernst van overtredingen en ondersteunt het college bij het vaststellen van geschikte maatregelen.
Het beleid benadrukt dat het college in geval van een overtreding met prioriteit hoog altijd een herstellend traject start. Dit traject is gericht op het beëindigen van de overtreding en het voorkomen van herhaling. Het beleid benadrukt de rol van het college als toezichthouder en de verantwoordelijkheid van houders van kinderopvangverzorging om aan de kwaliteitseisen te voldoen.
De informatie die beschikbaar is over de verbouw van de basisschool in Marum is afkomstig uit een nieuwsartikel van RTV Noord, wat een betrouwbare bron is. De informatie over de beleidsregels voor kinderopvang en peuterspeelzalen is afkomstig uit de lokale regelgeving van de gemeente Marum, wat een officiële bron is. Deze documenten zijn betrouwbaar en bieden een duidelijk kader voor de huidige situatie in Marum.
Een beperking van de beschikbare informatie is dat de huidige versie van de beleidsregels niet direct beschikbaar is in de bron. Daarom is het niet mogelijk om te beoordelen of er wijzigingen zijn geweest sinds 2016. De huidige praktijk kan dus iets anders zijn dan de in de bron beschreven situatie. Bovendien is de informatie over de verbouw van de basisschool gericht op de situatie in 2023 en kan de huidige situatie van de opvanglocatie verder ontwikkeld zijn.
In Marum wordt zowel aandacht besteed aan de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne als aan de regulering van kinderopvang en peuterspeelzalen. De verbouw van de voormalige basisschool in Marum toont aan hoe gemeenten actief meewerken aan het bieden van onderdak en ondersteuning aan vluchtende gezinnen. Binnen de regulering van kinderopvang en peuterspeelzalen zijn er duidelijke beleidsregels en handhavingsprocedures die gericht zijn op het waarborgen van kwaliteit en veiligheid voor kinderen.
De informatie die beschikbaar is, benadrukt het belang van een helder kader voor zowel vluchtelingenopvang als kinderopvang. Het benadrukt ook de verantwoordelijkheid van houders van kinderopvangverzorging om aan wettelijke eisen te voldoen en het belang van toezicht en handhaving door de gemeente. Deze maatregelen bijdragen aan een betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige opvang voor kinderen in Marum.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet