Kinderopvang in Uithoorn: een overzicht van kindcentrum De Scheg
juli 19, 2025
De peuterspeelzaal (PSZ) ‘t Vlindertje is een gevestigde en actieve plek voor vroege kinderopvang in Goudswaard. Het is een van de locaties die onderdeel uitmaakt van de Stichting De Muzerij, een organisatie die zich richt op de voorzorgsmaatregelen voor kinderen in de voorschoolse leeftijd. De peuterspeelzaal speelt een belangrijke rol in de voorbereiding op de basisschool, met een nadruk op taalontwikkeling, speelactiviteiten en een warme, kleurrijke omgeving die kinderen inspireren en veilig maken. In dit artikel wordt ingegaan op de organisatie, de activiteiten, de samenwerking met basisscholen, en de betrokkenheid bij VVE-programma’s zoals Piramide en Taallijn VVE.
Peuterspeelzaal ‘t Vlindertje biedt een vrolijke en gezellige locatie met veel aandacht voor natuurlijke materialen. De ruimte is zorgvuldig ingericht om kinderen zich op hun gemak te voelen en te stimuleren tot actief spelen en leren. Het speellokaal is licht en ruim, en wordt gedragen door een pedagogisch team dat dagelijks de kinderen begeleidt in hun ontwikkeling. Naast het binnenklimaat, wordt er veel waarde gehecht aan het speelen in de buitenlucht. Dit is niet alleen gunstig voor de lichamelijk ontwikkeling, maar ook voor de sociale vaardigheden van de kinderen.
De locatie van ‘t Vlindertje is strategisch gekozen, omdat het zich bevindt in hetzelfde pand als de bibliotheek. Hierdoor kunnen kinderen regelmatig bezoek brengen aan de bibliotheek, waar ze verhalen horen, boekjes bekijken en interactie opdoen met leesactiviteiten. Deze samenwerking is een waardevolle toevoeging aan de educatieve praktijk van de peuterspeelzaal, aangezien lezen en taalontwikkeling in vroege leeftijd een essentiële rol spelen in de latere leerontwikkeling.
De dag van de kinderen in ‘t Vlindertje wordt gestructureerd en rijk gevarieerd. De ochtend begint met speelactiviteiten, gevolgd door een rustmoment waarin de kinderen samen iets drinken en fruit eten. Dit is een belangrijk moment van stilte en sociaal contact, waarin de kinderen zich kunnen ontspannen na het spelen. Vervolgens wordt de ochtend afgesloten met buitsenspel, indien het weer het toelaat. Deze routine helpt kinderen zich aan te passen aan een dagelijkse ritme en draagt bij aan hun emotionele en lichamelijke ontwikkeling.
Bijzondere aandacht gaat uit naar kinderen die extra steun nodig hebben, zoals kinderen die de Nederlandse taal nog moeten leren. Voor deze kinderen is het buitsenspel een belangrijk moment, omdat het aanleren van een nieuwe taal veel concentratie en energie vergt. De pedagogische medewerkers zorgen ervoor dat deze kinderen in een warme en veilige omgeving kunnen leren en groeien.
‘t Vlindertje is een speelzaal zoals alle andere binnen de Stichting De Muzerij, maar met een unieke locatie en een duidelijke visie. Het pedagogisch team wil kinderen een veilige basis bieden en hen voorbereiden op een mooie toekomst in een nieuw land. Deze visie is gericht op inclusiviteit, respect en ondersteuning van elke kind, ongeacht achtergrond of taalniveau.
De visie wordt ondersteund door een aantal educatieve methodes en programma’s, zoals Piramide en Taallijn VVE. Deze programma’s zijn ontwikkeld om kinderen in vroege leeftijd op een gestructureerde en gestructureerde manier te ondersteunen in hun ontwikkeling. Piramide is een educatieve methode die zich richt op een evenwichtige ontwikkeling van alle domeinen, zoals motoriek, sociaal-emotionele vaardigheden, taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden. Het programma biedt kinderen een veilige omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen op hun eigen tempo.
Piramide is een erkend VVE-programma dat wordt uitgevoerd op verschillende locaties binnen de gemeente, waaronder ‘t Vlindertje. Het programma richt zich op kinderen van drie tot zeven jaar en biedt een evenwichtige aanpak van de ontwikkelingsgebieden. Piramide legt een nadruk op een speelleeromgeving waarin kinderen zich prettig voelen en initiatieven kunnen nemen. De methode is ontwikkeld door dr. Jef van Kuyk en is uitgevoerd in samenwerking met pedagogisch medewerkers en leerkrachten.
Naast Piramide speelt ook Taallijn VVE een rol in de kinderopvang. Dit is een programma dat specifiek gericht is op de taalontwikkeling van kinderen. Het is bedoeld voor kinderen die extra steun nodig hebben in het aanleren van de Nederlandse taal. Taallijn VVE is ontwikkeld door het Expertise Centrum Nederlands, Sardes en EDventure, met subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het programma wordt uitgevoerd door gecertificeerde VVE-krachten en scholingsactiviteiten.
Een belangrijke aspect van de werking van peuterspeelzalen is de doorgaande lijn met basisscholen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen na hun tijd in de peuterspeelzaal een vloeiende overgang kunnen maken naar de basisschool. De gemeente Gilze en Rijen heeft daarom een aantal acties genomen om de samenwerking tussen peuterspeelzalen en basisscholen te verbeteren.
Een voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van een procedure voor de overdracht van informatie vanuit de peuterspeelzaal naar de basisschool. Deze procedure omvat het invullen van een uniforme observatielijst, die wordt gebruikt om de ontwikkeling van kinderen te documenteren en door te geven aan de basisschool. Deze observatielijst helpt het pedagogisch team van de basisschool om kinderen beter te begrijpen en gericht te ondersteunen.
Binnen de gemeente is ook sprake van een schakelklas voor kinderen met beperkte taalvaardigheid in het Nederlands. Deze klas is bedoeld om kinderen beter voor te bereiden op het reguliere lesprogramma van de basisschool. De schakelklas is gevestigd op basisschool De Brakken en richt zich op kinderen van vijf- en zesjarigen (groep 2). Deze aanpak is onderdeel van een bredere strategie om taalachterstanden in het basisonderwijs te verminderen.
De meeste kinderen die op een peuterspeelzaal zitten, hebben een weging van 1.00, wat betekent dat ze in aanmerking komen voor vroeg georiënteerd voorschools onderwijs (VVE). Van de 576 vier- en vijfjarigen in de gemeente hebben 489 kinderen deze weging, en van deze kinderen zitten 443 op een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Dit betekent dat ongeveer 90% van de kinderen in aanmerking komende VVE-deelname werkelijk deelneemt aan kinderopvang.
Van deze kinderen zitten 34 op een Piramide-peuterspeelzaal, en 46 kinderen hebben geen peuterspeelzaal bezocht. De meeste kinderen die op een Piramide-peuterspeelzaal zitten, doorgroeien naar een basisschool die ook het Piramide-programma uitvoert. Dit zorgt voor een doorgaande educatieve lijn en helpt kinderen om hun ontwikkeling voort te zetten.
De professionalisering van pedagogisch medewerkers en VVE-krachten is een belangrijke focus in de kinderopvang. De gemeente Gilze en Rijen ondersteunt dit met scholing en coaching. Binnen de Stichting De Muzerij zijn er gecertificeerde VVE-krachten en op Taallijn VVE geschoolde leidsters die betrokken zijn bij de ondersteuning van kinderen met taalachterstanden. Deze scholing en professionalisering zorgen ervoor dat de kwaliteit van de kinderopvang hoog blijft en dat kinderen voldoende aandacht en ondersteuning krijgen.
Peuterspeelzaal ‘t Vlindertje is een waardevolle instelling in de kinderopvang en vroege onderwijssector. Het biedt kinderen een warme, kleurrijke en uitdagende omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen op hun eigen tempo. De samenwerking met de bibliotheek, het gebruik van VVE-programma’s zoals Piramide en Taallijn VVE, en de doorgaande lijn met basisscholen maken ‘t Vlindertje een voorbeeldige peuterspeelzaal.
Het programma draagt bij aan de taalontwikkeling, sociale vaardigheden en cognitieve groei van kinderen, met een speciale aandacht voor kinderen die extra steun nodig hebben. De pedagogische visie van ‘t Vlindertje is gericht op inclusiviteit, respect en ondersteuning van elke kind. Dit maakt de peuterspeelzaal een essentieel onderdeel van de voorbereiding op het basisonderwijs en de toekomst van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet