Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
In de huidige maatschappij speelt kinderopvang een essentiële rol in de vroege kindertijd. Het gaat niet alleen om zorg en veiligheid, maar ook om het stimuleren van gezonde leefstijlen, sociaal-emootionele ontwikkeling en lichamelijk bewegen. In de regio Landgraaf, bijvoorbeeld aan de hand van de observatie van OBS Harlekijn, wordt er bewust gekozen voor een opvoedingsvisie die deze aspecten centraal plaatst. Deze visie is uitgevoerd binnen het kader van de "Gezonde Basisschool van de Toekomst" (GBT). De GBT richt zich op een holistische aanpak van kinderontwikkeling en zorgt voor een toekomstgerichte opvoedingsomgeving.
In dit artikel wordt ingegaan op de principes en praktijken van de GBT, op basis van de ervaringen en visie van OBS Harlekijn en Humankind, een toonaangevende organisatie in het gebied van kinderopvang en kinderontwikkeling. De nadruk ligt op gezond gedrag, bewegen, creatieve ontwikkeling en gezonde eetgedrag. Ook wordt ingegaan op de samenwerking met pedagogisch medewerkers en vrijwilligers, en hoe deze samenwerking bijdraagt aan het welzijn van kinderen en het pedagogisch klimaat.
De GBT is een onderzoeksproject dat in 2014 is gestart op vraag van onderwijsstichting Movare, in samenwerking met onder andere de universiteit Maastricht en GGD Zuid-Limburg. Het doel is om jonge kinderen bewust te maken van een gezonde leefstijl op jonge leeftijd, met aandacht voor bewegen, creatieve ontwikkeling en gezond eetgedrag. Deze aanpak is vooral relevant in regio’s waar sprake is van gezondheidsachterstand, zoals in Zuid-Limburg, waar OBS Harlekijn gevestigd is.
In de regio Parkstad, waarin OBS Harlekijn ligt, blijkt de gezondheidsachterstand aanzienlijk. Kinderen in deze regio lopen een grotere kans op een blijvende ontwikkelingsachterstand op lichamelijk, sociaal-emotioneel, cognitief en motorisch gebied. Deze achterstand heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de kinderen zelf, maar ook voor de samenleving als geheel. Door middel van de GBT wordt geprobeerd deze vicieuze cirkel door te breken en gelijke kansen voor iedereen te bevorderen.
OBS Harlekijn is sinds 2015 een GBT-scholen, eerst als een "beweegschool" en sinds april 2022 als een "voeding-beweegschool". Deze overgang benadrukt het belang van niet alleen lichamelijk bewegen, maar ook van gezond eten. Het doel is om jonge kinderen op een speelse manier bewust te maken van een gezonde leefstijl, zodat deze gewoontes zich in het gedrag en de keuzes van de kinderen verankeren.
Een kernaspect van de GBT is het stimuleren van lichamelijk bewegen. Kinderen die op jonge leeftijd voldoende bewegen, ontwikkelen zich beter op cognitief, motorisch en sociaal-emotioneel vlak. Bovendien draagt bewegen bij aan een positief welbevinden en beter leerresultaat. Bij OBS Harlekijn wordt bewegen niet alleen gezien als een recreatieve activiteit, maar als een essentieel onderdeel van het leerproces.
Tijdens de overblijfpauze, die maandag, dinsdag en donderdag voor kinderen van groep 1 t/m 4 en maandag t/m vrijdag voor groep 5 t/m 8 beschikbaar is, wordt er een breed aanbod van activiteiten aangeboden. Kinderen kunnen kiezen uit sport- en spelactiviteiten, creatieve activiteiten zoals knutselen en dramaspel, of vrij spelen. Het programma is tweewekelijk, en er is een maximum ingesteld op het aantal keren dat culturele activiteiten per week gekozen kunnen worden, om te zorgen voor voldoende beweging.
Het aanbod is groepsoverstijgend, wat betekent dat kinderen van verschillende groepen samen aan de activiteiten kunnen deelnemen. Hierdoor ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze samenwerken met kinderen van verschillende leeftijden. Dit draagt bij aan het versterken van het pedagogisch klimaat en het creëren van een leer-leefgemeenschap waarin iedereen zich veilig en betrokken voelt.
Naast bewegen ligt er ook veel aandacht voor gezond eetgedrag binnen de GBT. Kinderen die gezond eten, ontwikkelen zich fysiek en cognitief beter. Bovendien draagt gezond eten bij aan het welzijn en het welbevinden van kinderen, wat weer van invloed is op hun leerresultaten en sociale interacties.
Bij OBS Harlekijn wordt de lunch begeleid door professionals, zoals leerkrachten, onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers van kinderopvang Humankind. Daarnaast wordt er waar mogelijk gebruik gemaakt van vrijwilligers, met name in groepen 1 t/m 4. Deze aanwezigheid van volwassenen tijdens de lunch helpt kinderen om gezond te eten, socialiseren en zich veilig te voelen.
De GBT benadrukt het belang van gezamenlijk eten, omdat dit niet alleen gezellig is, maar ook bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het delen van een maaltijd met anderen versterkt de banden tussen kinderen en volwassenen, en draagt bij aan een gevoel van saamhorigheid.
De pedagogische visie van OBS Harlekijn is verankerd in humanistische waarden, zoals zorg, respect en samenwerking. Deze visie is overeenkomstig met die van Humankind, een toonaangevende organisatie in kinderopvang en kinderontwikkeling. Humankind beschikt over 40 jaar ervaring en heeft 4500 medewerkers verspreid over 500 locaties in Nederland. Het doel van Humankind is om de optimale groei en bloei van elk kind te faciliteren, door middel van pedagogische expertise, innovatie en samenwerking.
Een essentieel aspect van de visie van Humankind is dat "It takes a village to raise a child". Dit betekent dat het opvoeden van kinderen niet alleen de taak van ouders of leerkrachten is, maar dat het een gezamenlijke inspanning is van alle betrokken partijen, zoals kinderopvanginstellingen, scholen, GGD’s en ouders. Deze samenwerking is van belang voor de gezondheid, welzijn en ontwikkeling van kinderen.
Bij OBS Harlekijn werkt deze samenwerking concreet uit in het aanbod van de GBT, waarin kinderopvang, bewegen en gezond eten centraal staan. Hierbij speelt ook Humankind een rol, door middel van pedagogisch medewerkers die tijdens de overblijfpauze aanwezig zijn. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen in een veilige, vertrouwde en uitdagende omgeving kunnen groeien.
Een gezonde leefstijl heeft niet alleen fysieke voordelen, maar ook sociale en emotionele. Bij OBS Harlekijn wordt er bewust aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het versterken van onderlinge relaties. Kinderen die gezond eten, voldoende bewegen en creatief bezig zijn, ontwikkelen zich beter op sociaal-emotioneel vlak. Dit heeft als gevolg dat ze beter in staat zijn om relaties aan te gaan, samen te werken en conflicten op te lossen.
De GBT draagt bij aan een positief pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich vrij en betrokken kunnen voelen. Dit klimaat is essentieel voor het welzijn en welbevinden van kinderen en draagt bij aan hun ontwikkeling. Een leer-leefgemeenschap waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en positief kritisch denkende individuen is het doel van OBS Harlekijn.
Een belangrijk aspect van de GBT is het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen, ongeacht afkomst of capaciteiten. Kinderen die op jonge leeftijd leren om te gaan met gezonde leefstijlen, hebben een grotere kans op een gelukkige en zinvolle toekomst. Bovendien draagt een gezonde leefstijl bij aan het verkleinen van sociale ongelijkheid, omdat gezond gedrag en ontwikkeling voor iedereen beschikbaar moeten zijn.
OBS Harlekijn en Humankind zijn beiden sterk betrokken bij het creëren van kansen voor kinderen. Door middel van de GBT en samenwerking met andere partijen wordt geprobeerd om jonge kinderen op een speelse manier bewust te maken van het belang van gezond gedrag, zodat ze deze gewoontes in hun leven kunnen verankeren.
De GBT is een opvoedingsvisie die zich richt op het stimuleren van gezond gedrag bij jonge kinderen. Het doel is om kinderen bewust te maken van een gezonde leefstijl, zodat deze gewoontes zich in hun gedrag en keuzes verankeren. In de regio Landgraaf, waarbij OBS Harlekijn een centrale rol speelt, wordt deze visie uitgevoerd in samenwerking met organisaties zoals Humankind. De nadruk ligt op bewegen, creatieve ontwikkeling en gezond eetgedrag, en het stimuleren van sociale vaardigheden en onderlinge relaties.
De GBT draagt bij aan een positief pedagogisch klimaat en het welzijn en welbevinden van kinderen. Door middel van gezonde leefstijlen en gelijke kansen wordt geprobeerd om jonge kinderen op te voeden tot zelfstandige en positief kritisch denkende individuen, die betrokken kunnen zijn bij de samenleving van morgen. Deze visie is essentieel voor de toekomst van kinderen en de samenleving als geheel.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet