Tegemoetkoming Kosten Kinderopvang: Recht op Ondersteuning voor Ouders
september 6, 2025
De kinderopvang De Ark staat bekend als een toonaangevende plek voor kinderen van 0 tot 12 jaar. De opvanglocaties zijn gevestigd in verschillende omgevingen, zoals basisscholen en agrarische gebieden, en richt zich op emotionele veiligheid, persoonlijke competentie, sociale competentie en zelfregulatie. Deze opvoedingsdoelen zijn afkomstig van Riksen-Walraven en vormen het centrale kader in het beleidsplan van Kindercentrum de Ark. In deze artikel wordt ingegaan op de activiteiten, visie, werking en unieke kenmerken van de Ark, zoals beschreven in de gegevens.
De Ark is actief in verschillende steden en regio’s in Nederland. De opvang is gevestigd in schoolgebouwen en agrarische omgevingen, zoals op een boerderij. Een van de locaties is gevestigd in basisschool de Ark, op de grens van Heemskerk en Beverwijk. Hier is een vast team van drie medewerkers actief, en worden maximaal 36 kinderen op zekere dagen van de week opgevangen. De opvangtijden zijn maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 14.30 tot 18.30 uur.
De Ark biedt niet alleen buitenschoolse opvang, maar ook andere vormen van kinderopvang zoals peuteropvang, babyopvang en kindercentra. In de verschillende locaties van de Ark worden kinderen opgevangen in kleine groepen, wat zorgt voor een persoonlijke aanpak en veel aandacht voor elk kind. In een aantal locaties is de Ark gevestigd op een boerderij, waar kinderen dagelijks in contact komen met dieren en de natuur. Dit agrarische karakter maakt de Ark uniek in vergelijking met andere kinderopvangcentra.
Een van de kernaspecten van de Ark is het creëren van een emotioneel veilige omgeving. Emotionele veiligheid staat centraal in het beleidsplan en wordt gezien als een basisvoorwaarde voor kinderontwikkeling. Volgens de theorie van Riksen-Walraven is een kind dat zich niet veilig voelt niet in staat om indrukken en ervaringen op te nemen. Daarom is het doel van de Ark om een warme, vertrouwde omgeving te bieden waar kinderen zich kunnen ontwikkelen.
De pedagogische visie van de Ark is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid, het ontdekken van talenten en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het leren omgaan met emoties en situaties (zelfregulatie). Deze doelen zijn niet alleen theoretisch, maar worden ook praktisch uitgevoerd via een breed aanbod van activiteiten. Zo spelen kinderen in verschillende hoeken, bouwen ze, lezen ze, of nemen ze deel aan sportieve activiteiten in de gymzaal of op het schoolplein.
De Ark biedt een veelzijdig dagprogramma met veel activiteiten die gericht zijn op fysieke, emotionele en cognitieve ontwikkeling. In de locatie op de boerderij lopen kinderen bijvoorbeeld dagelijks een rondje over de boerderij en gaan ze op ontdekkingstocht in de natuur. Eén van de activiteiten is het rapen van maiskolven op het land. Daarnaast is er koken, het spelen van gezelschapsspellen en sportieve activiteiten. Deze activiteiten worden uitgevoerd in kleine groepen, wat ervoor zorgt dat elk kind individueel aandacht krijgt.
In de locaties die gevestigd zijn in schoolgebouwen, maken kinderen gebruik van de gymzaal, techniekruimte, schoolplein en bibliotheek. De groepsruimte is ingericht met verschillende hoeken waar kinderen vrij kunnen spelen, bouwen of lezen. Dit leert kinderen om zelfstandig te kiezen wat ze willen doen, wat bijdraagt aan hun persoonlijke competentie en zelfregulatie.
De pedagogisch medewerkers van de Ark zijn ervaren en gekwalificeerd. Ze zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding van kinderen en voor de organisatie van activiteiten. In de locatie op de boerderij zijn medewerkers gevraagd die van het buitenleven houden en dagelijks mee willen lopen met kinderen over de boerderij. De werkomgeving wordt beschreven als enthousiast, warm en collegiaal. Daarnaast wordt er gewerkt met veel liefde voor de kinderen en wordt er ruimte geboden aan kinderen, zowel fysiek als pedagogisch.
De Ark biedt ook professionele begeleiding aan medewerkers, zoals via een pedagogisch coach. Daarnaast zijn er teamuitjes en cadeautjes op speciale dagen zoals Kerst en de dag van de PM’er. Medewerkers krijgen dagelijks vers fruit en soms iets lekkers bij de koffie of thee. Wanneer het geluk meezit, is er zelfs een vers eitje voor bij de lunch.
Voor ouders die geïnteresseerd zijn in kinderopvang bij de Ark is het mogelijk om contact op te nemen voor een vrijblijvend gesprek of een rondleiding. Tijdens een rondleiding laten medewerkers zien hoe een dag eruitziet bij de Ark. Als ouders daarna besluiten om hun kind aan te melden, kunnen ze via de inschrijfpagina dit doen. De Ark stelt duidelijke eisen aan medewerkers, zoals een afgeronde MBO-opleiding in zorg en welzijn, minstens 3 jaar ervaring als pedagogisch medewerker, een EHBO-diploma en een positieve instelling.
De missie van de Ark is het bieden van professionele kinderopvang in een unieke omgeving. Voor de Ark is het belangrijk dat kinderen zich thuis voelen en de kans krijgen om te groeien in een veilige en vertrouwde omgeving. De visie van de Ark is ‘hoogwaardige kinderopvang bieden in een natuurlijke, agrarische omgeving’. Dit wordt ondersteund door de visie van de Vereniging Agrarisch Kinderopvang.
De vier opvoedingsdoelen van Riksen-Walraven zijn centraal in het beleidsplan van de Ark. Deze doelen zijn:
Deze doelen zijn niet alleen theoretisch, maar worden ook praktisch uitgevoerd in de dagelijkse activiteiten en werkwijze van de Ark.
De Ark biedt een unieke vorm van kinderopvang waarbij kinderen zich thuis voelen in een veilige, vertrouwde omgeving. De opvang is gevestigd in schoolgebouwen of op een boerderij en richt zich op emotionele veiligheid, persoonlijke en sociale competentie, en zelfregulatie. De pedagogische visie is gericht op het bevorderen van zelfstandigheid, het ontdekken van talenten en het leren omgaan met emoties. De Ark biedt een breed aanbod van activiteiten en werkt met kleine groepen en persoonlijke aandacht. Voor ouders die geïnteresseerd zijn in kinderopvang bij de Ark is het mogelijk om een rondleiding te maken of een vrijblijvend gesprek te voeren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet