logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Integraal Kindcentrum (IKC): Samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs voor een optimale ontwikkeling

Een Integraal Kindcentrum (IKC) is een innovatieve vorm van kinderopvang en onderwijs waarin verschillende diensten onder één visie en in één organisatie worden samengebracht. Dit model faciliteert een naadloze overgang tussen kinderopvang, basisonderwijs en buitenschoolse opvang (BSO), waardoor kinderen van 0 tot 13 jaar in een geïntegreerde omgeving kunnen groeien en leren. Het IKC is ontworpen om de ontwikkeling van kinderen op meerdere vlakken te ondersteunen, met aandacht voor zowel sociaal-emotionele groei als cognitieve en fysieke ontwikkeling.

In dit artikel wordt ingegaan op de kernaspecten van het IKC-model, zoals de samenwerking tussen verschillende diensten, de visie op kinderontwikkeling, de praktijk van bewegend leren, en de voorzieningen voor kinderen van verschillende leeftijden. Ook wordt ingegaan op de voordelen van een geïntegreerde aanpak, zoals het korte lijntje tussen opvang en onderwijs en de voordelen voor ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers.

Visie en kernwaarden van het IKC

Een centrale waarde binnen het IKC is de visie op kinderontwikkeling. In alle beschreven locaties van IKC’s is sprake van een gemeenschappelijke visie die gericht is op het ondersteunen van kinderen in hun totale ontwikkeling. Zo stelt IKC De Rank zich ten doel om kinderen te begeleiden in een veilige, leerrijke en groene omgeving, waarin ze zich kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien. De focus ligt op het versterken van het competentiegevoel en het zelfvertrouwen van kinderen. Hierbij wordt er gekeken naar het leren nemen van verantwoordelijkheid, het kritisch en zelfstandig handelen, en het leren omgaan met uitdagingen.

Een vergelijkbare visie wordt ook benadrukt in het IKC Cadans Berkel. Daar wordt benadrukt dat het het allerbelangrijkste is dat kinderen zichzelf kunnen zijn, samenwerken, bewegen, leren en ontdekken wat hun talenten zijn. De focus ligt op het voorbereiden van kinderen op de toekomst, waarin het onbekend en uitdagend kan zijn. Hierbij speelt een geïntegreerde aanpak een cruciale rol: onderwijs, BSO en kinderopvang zijn volledig afgestemd op elkaar.

Samenwerking tussen opvang en onderwijs

Een van de belangrijkste kenmerken van een IKC is de intensieve samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. Dit maakt het mogelijk voor kinderen om naadloos over te stappen van de opvang naar de basisschool. In het IKC De Rank zijn bijvoorbeeld het kinderdagverblijf t’ Schommeltje, de peuteropvang De Trommel, en de basisschool De Rank samengebracht onder één visie en één team van professionals. Deze samenwerking zorgt voor een korte lijn tussen opvang en onderwijs, waardoor kinderen en ouders profiteren van een consistente aanpak.

Een vergelijkbare samenwerking is te vinden in het IKC Cadans Berkel, waar kinderopvang, basisonderwijs en buitenschoolse opvang in één locatie worden aangeboden. Hier is het mogelijk voor kinderen om hun hele schoolcarrière in hetzelfde IKC door te lopen. Daarnaast is de BSO volledig geïntegreerd in het onderwijsprogramma, waardoor kinderen op maandag, dinsdag en donderdag een plek hebben waar ze kunnen leren en ontwikkelen.

Het voordeel van deze samenwerking is ook benadrukt in een artikel over het IKC-model. Jasper Albers, kleuterleerkracht bij De Wijde Wereld in Uden, benadrukt dat de korte lijnen tussen opvang en onderwijs een uitkomst zijn voor het beter begrijpen van probleemgedrag bij jonge kinderen. Hierdoor kunnen pedagogisch medewerkers en leerkrachten beter aansluiten bij de individuele behoeften van kinderen.

Bewegend leren en thema’s

Een uniek aspect van het IKC-model is het gebruik van bewegend leren. In verschillende IKC’s is sprake van een aanpak waarin kinderen leren door te bewegen. Dit is geïntegreerd in het dagelijkse programma en wordt ondersteund door thema’s die iedere 8-10 weken centraal staan. Bijvoorbeeld in het IKC Cadans Berkel staat iedere periode een thema centraal, zoals 'Tijdreizigers'. Tijdens deze periode leren kinderen op een speelse en actieve manier over diverse onderwerpen zoals geschiedenis, biologie, aardrijkskunde en rekenen. Deze thema’s worden verwerkt in verschillende activiteiten, zoals ateliers en projectonderwijs, waardoor kinderen op een gevarieerde manier leren.

Bewegend leren speelt ook een rol in het aanbod van het IKC De Wereld op Centrum. Hier is er sprake van een programma waarin kinderen niet alleen leren, maar ook bewegen. Hierdoor blijven kinderen geïnteresseerd, alert en betrokken. De combinatie van leren en bewegen wordt ondersteund door een aanbod van verschillende activiteiten die passen bij het leeftijdsgebied van de kinderen.

Voorzieningen per leeftijdsgroep

Een ander belangrijk aspect van het IKC-model is de aanpassing van de voorzieningen per leeftijdsgroep. In alle IKC’s zijn kinderen ondergebracht in groepen die afgestemd zijn op hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. Zo heeft IKC De Wereld op Centrum bijvoorbeeld een startgroep voor kinderen van 0 tot 2 jaar en een peutergroep voor kinderen van 2 tot 4 jaar. In deze groepen wordt er met leeftijdsgeschikt spelmateriaal gewerkt en is er aandacht voor de fysieke en emotionele ontwikkeling van de kinderen.

In het IKC Cadans Berkel zijn er twee groepen: Hip Hop en Pré-school. De Hip Hop-groep is gericht op jonge kinderen, terwijl de Pré-school gericht is op 3-jarigen die meer uitdagingen nodig hebben. In deze groepen wordt er gekeken naar de individuele ontwikkeling van elk kind, zodat er op maat kan worden afgestemd.

In het IKC De Blieken is er ook een startgroep voor kinderen van 0 tot 2 jaar en een peutergroep voor kinderen van 1,5 tot 4 jaar. Wanneer kinderen zich goed ontwikkelen, is er de mogelijkheid om hen na 18 maanden door te plaatsen naar de volgende groep. Hierdoor kan er aandacht worden besteed aan de individuele groei van elk kind.

Voedingsvoorzieningen en gezonde tussendoortjes

In het IKC Cadans Berkel wordt benadrukt dat ouders geen lunchpakketjes of gezonde snacks hoeven mee te geven. Het IKC zorgt voor gezonde tussendoortjes, lunch en drankjes. Hierdoor is er tijd voor ouders om zich op andere zaken te concentreren, terwijl het IKC zorgt voor een gezond en veilig etenstijd.

In andere IKC’s is er sprake van een VVE-programma of gesubsidieerde opvang, waarbij er aandacht is voor de voeding van kinderen. In het IKC De Wereld op Centrum is er een prettige en huiselijke omgeving waarin kinderen veel contacten maken en persoonlijke aandacht krijgen van de pedagogisch medewerker.

Locaties en bereikbaarheid

Een ander belangrijk aspect van het IKC-model is de locatie en bereikbaarheid. In het IKC Cadans Berkel is het kinderdagverblijf gevestigd op het Sportpark in Berkel, wat goed aansluit bij het programma van bewegend leren. Daarnaast is de locatie goed bereikbaar met de fiets, de auto en openbaar vervoer. In het IKC De Blieken is de locatie in Klaaswaal, terwijl het IKC De Wereld op Centrum in Oud-Beijerland is gevestigd.

Voorzieningen voor ouders

Ouders spelen een belangrijke rol in het IKC-model. In veel IKC’s is er een VVE-programma of de mogelijkheid voor gesubsidieerde opvang. Ook is er een inspectierapport beschikbaar op het Landelijk Register Kinderopvang (LRKP), zodat ouders kunnen zien hoe de locatie scoort in kwaliteit en veiligheid. In het IKC De Rank is er bijvoorbeeld een themakrant, zodat ouders kunnen zien wat hun kind de komende periode gaat leren.

Conclusie

Het Integraal Kindcentrum (IKC) biedt een innovatieve aanpak van kinderopvang en onderwijs, waarbij diverse diensten worden samengebracht onder één visie en visie. Hierdoor is er een korte lijn tussen opvang en onderwijs, wat betekent dat kinderen naadloos kunnen overstappen van de opvang naar de basisschool. De visie op kinderontwikkeling benadrukt het belang van een veilige, leerrijke en groene omgeving, waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien.

De praktijk van bewegend leren en het gebruik van thema’s zorgen ervoor dat kinderen leren op een speelse en actieve manier. Daarnaast zijn de voorzieningen afgestemd op verschillende leeftijdsgroepen, zodat kinderen op maat kunnen worden begeleid. De samenwerking tussen pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders is een kernaspect van het IKC-model, wat leidt tot een consistente en geïntegreerde aanpak.

Het IKC-model is een waardevolle aanvulling op traditionele kinderopvang en onderwijsmodellen, en biedt ouders en kinderen een veilige en leerrijke omgeving waarin kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen.

Bronnen

  1. SKRS - IKC De Rank
  2. De Hoeksche School - IKC De Wereld op Centrum
  3. Cadans - IKC Cadans Berkel
  4. Kinderopvangtotaal - IKC's
  5. De Hoeksche School - IKC De Blieken

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven