logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Functioneringsgesprekken in de Kinderopvang: Doel, Verloop en Administratieve Afhandeling

Functioneringsgesprekken zijn een essentieel onderdeel van de professionele ontwikkeling in de kinderopvang. Zowel medewerkers als leidinggevenden gebruiken deze gesprekken om het werkgevers-werknemersrelatie te versterken, om professionele doelen te stellen en om het functioneren van de medewerker te bespreken. Deze gesprekken zijn onderdeel van het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en vormen een structuur voor jaarlijks terugkerende evaluaties en planningsgesprekken. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van het doel, het verloop en de administratieve afhandeling van functioneringsgesprekken in de kinderopvang, op basis van de regelingen van gemeenten en interne beleidsdocumenten.

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een formeel gesprek tussen een medewerker en zijn of haar directe leidinggevende. Het is gebaseerd op het formulier functioneringsgesprek/pop, waarop zowel de gespreksonderwerpen als de gemaakte afspraken worden vermeld. Het doel van het functioneringsgesprek is om het functioneren van de medewerker te bespreken, eventuele problemen aan te kaarten, en te kijken naar mogelijke ontwikkelingsmogelijkheden. Het functioneringsgesprek is onderdeel van het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP), dat is uitgewerkt op basis van hoofdstuk 17 van de CAR/NUWO (Collectieve Arbeidsovereenkomst).

Het functioneringsgesprek wordt jaarlijks gevoerd en is een moment waarop zowel de medewerker als de leidinggevende kunnen reflecteren op het verloop van het jaar, de bereikte doelen en eventuele verbeterpunten. Het is een tweezijdige proces: de medewerker kan onderwerpen aanbrengen die hem of haar zorgen, evenals plannen voor de toekomst, en de leidinggevende kan hierop reageren en eventueel ook onderwerpen bespreken die vanuit de organisatie relevant zijn.

Voorbereiding en uitnodiging

Een functioneringsgesprek moet minstens twee weken van tevoren worden afgesproken. Dit gebeurt via het formulier ‘uitnodiging functioneringsgesprek/pop’. Op dit formulier worden de onderwerpen vermeld die vooraf bekend zijn bij zowel de medewerker als de leidinggevende. De onderwerpen zijn zowel vaste onderwerpen (zoals het functioneren, de werkprestaties en eventuele feedback) als onderwerpen die de medewerker zelf aanbrengt.

Het doel van deze voorbereiding is om zowel partijen voldoende tijd te geven om zich voor te bereiden op het gesprek. De vaste onderwerpen zijn gebaseerd op bestaande beleidsdocumenten, functiebeschrijvingen en competentieprofielen. De medewerker kan hierbij denken aan het competentieprofiel dat voor zijn of haar functie geldt, eventuele beoordelingsgesprekken of andere relevante documenten.

Verloop van het functioneringsgesprek

Het functioneringsgesprek verloopt volgens een duidelijke procedure. De medewerker heeft het eerst de gelegenheid om de door hem of haar ingebrachte onderwerpen te bespreken. Daarna wordt de beurt aan de leidinggevende, die eventueel ook onderwerpen aanbrengt. Tijdens het gesprek worden afspraken gemaakt over mogelijke ontwikkelingen, verbeterpunten en toekomstige doelen. Deze afspraken worden direct tijdens het gesprek genoteerd op het formulier functioneringsgesprek/pop.

Het functioneringsgesprek is een moment voor open communicatie en reflectie. Het is niet bedoeld als een beoordelingsgesprek, maar als een gesprek waarin zowel de medewerker als de leidinggevende kunnen delen wat er goed en minder goed verliep en wat er mogelijk verbeterd kan worden. Het gesprek kan bijvoorbeeld gaan over werkplezier, professionele ontwikkeling, het functioneren in het team of eventuele feedback op werkprestaties.

Verslaglegging en akkoord

Binnen een week na het functioneringsgesprek moet de leidinggevende een beknopt verslag opstellen en dit vermelden op het formulier functioneringsgesprek/pop. Dit formulier wordt vervolgens door beide partijen voor akkoord ondertekend. De medewerker krijgt een kopie van het formulier, inclusief het gespreksverslag, en het origineel wordt opgeslagen in het personeelsdossier van de medewerker.

Het formulier functioneringsgesprek/pop en het bijbehorende verslag blijven tien jaar bewaard in het personeelsdossier. Na deze periode worden de documenten vernietigd. Dit is in lijn met de algemene regels voor het bewaren van persoonsgegevens en het verwerken van documenten in het kader van personeelsadministratie.

Inzage in het personeelsdossier

De medewerker heeft het recht om inzage te krijgen in zijn of haar eigen personeelsdossier. Dit dossiers bevat alle gegevens met betrekking tot de functie en het functioneren van de medewerker. Het functioneringsgesprek/pop is onderdeel van dit dossier en is daarom ook beschikbaar voor inzage. Dit is een belangrijk aspect van transparantie en medewerkersbelang.

Het functioneringsgesprek is niet alleen een instrument voor het bespreken van het functioneren, maar ook een kans om de medewerker te informeren over zijn of haar eigen dossier. Dit helpt bij het begrijpen van hoe het functioneren wordt gevolgd en hoe ontwikkelingsdoelen worden gesteld. Het ondersteunt ook het vertrouwen tussen medewerker en leidinggevende en draagt bij aan een eerlijke en open werkomgeving.

Functioneringsgesprek en persoonlijke ontwikkeling

Het functioneringsgesprek is ook een startpunt voor het opstellen van het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP). Het POP is een plan dat op maat gemaakt wordt voor de medewerker en waarin ontwikkelingsdoelen worden gesteld. Deze doelen kunnen zowel professioneel als persoonlijk van aard zijn en worden doorgaans opgesteld in samenwerking met de leidinggevende.

Het POP is een onderdeel van het jaarlijks functioneringsgesprek en wordt gebruikt om de medewerker te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Het kan bijvoorbeeld gaan om het volgen van een training, het verbeteren van een bepaald aspect van de werkprestatie of het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Het POP is een flexibel instrument dat aangepast kan worden aan de behoeften van de medewerker en de doelen van de organisatie.

Functioneringsgesprek en beoordeling

Hoewel het functioneringsgesprek niet primair bedoeld is als beoordelingsgesprek, zijn er wel bepaalde aspecten die hierin worden besproken. De leidinggevende maakt samen met de medewerker afspraken over het functioneren, de prestaties en eventuele verbeterpunten. Deze afspraken worden vastgelegd en kunnen dienen als basis voor toekomstige evaluaties.

Als er onenigheid ontstaat over de afspraken, kan binnen twee weken een extra gesprek plaatsvinden met de medewerker, de leidinggevende en de naast hogere leidinggevende. De naast hogere leidinggevende hoort beide partijen en stelt uiteindelijk de afspraken vast. Dit is een mechanisme om onenigheid te bespreken en te voorkomen dat het functioneringsgesprek ontspint in een conflict.

Functioneringsgesprek in de praktijk

In de praktijk betekent het functioneringsgesprek een jaarlijks moment van reflectie en planningsgesprek. Het is een gelegenheid om te kijken naar wat er goed en minder goed verliep, en om te bespreken hoe het volgende jaar kan worden ingevuld. Het functioneringsgesprek draagt bij aan de professionele groei van de medewerker en ondersteunt de organisatie in het behouden van kwaliteit en het ontwikkelen van haar medewerkers.

Bijvoorbeeld, in een kinderopvanginstelling kan het functioneringsgesprek gaan over het ontwikkelen van pedagogische vaardigheden, het verbeteren van de communicatie met ouders, of het verbeteren van de samenwerking binnen het team. Het is een moment om te kijken naar de individuele doelen van de medewerker, evenals de doelen van de organisatie.

Het functioneringsgesprek in het kader van talentontwikkeling

In sommige organisaties wordt het functioneringsgesprek ook gebruikt als een basis voor talentontwikkeling. Hierbij wordt aandacht besteed aan het stellen van doelen die gericht zijn op de langdurige groei van de medewerker. Deze doelen worden vaak opgesteld met behulp van de SMART-methode (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden).

Het functioneringsgesprek kan bijvoorbeeld gericht zijn op het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden, het verbeteren van pedagogische kwaliteit of het verbeteren van de communicatie met ouders. Deze doelen worden vervolgens opgenomen in het Persoonlijk Ontwikkelingsplan en worden gedurende het jaar gevolgd en bijgesteld.

Conclusie

Het functioneringsgesprek is een belangrijk onderdeel van de professionele ontwikkeling in de kinderopvang. Het is een jaarlijks gesprek tussen medewerker en leidinggevende dat gericht is op het functioneren, de prestaties en de ontwikkeling van de medewerker. Het functioneringsgesprek is onderdeel van het Persoonlijk Ontwikkelingsplan en vormt een basis voor het stellen van doelen en het verbeteren van het functioneren.

Het functioneringsgesprek verloopt volgens een duidelijke procedure. Het wordt vooraf afgesproken via het formulier ‘uitnodiging functioneringsgesprek/pop’, waarop de onderwerpen worden vermeld. Tijdens het gesprek bespreekt de medewerker eerst zijn of haar onderwerpen, gevolgd door de onderwerpen van de leidinggevende. De gemaakte afspraken worden vastgelegd op het formulier functioneringsgesprek/pop, dat binnen een week door beide partijen ondertekend wordt.

Het functioneringsgesprek is een moment voor open communicatie, reflectie en planningsgesprek. Het draagt bij aan de professionele groei van de medewerker en ondersteunt de organisatie in het behouden van kwaliteit en het ontwikkelen van haar medewerkers. Het is een essentieel onderdeel van de jaarlijks terugkerende evaluatie en planningsgesprekken in de kinderopvang.

Bronnen

  1. Regeling functioneringsgesprekken / persoonlijk ontwikkelingsplan
  2. Veelgestelde vragen over Zo Kinderopvang
  3. Functioneringsgesprekken en beoordelingsprocedures
  4. Gesprek & rondleiding bij SKRS
  5. Talentgesprekken en professionele ontwikkeling

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven