logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kwaliteit en Pedagogisch Klimaat in de Kinderopvang: Een Focus op Emotionele Veiligheid en Samenwerking

De kinderopvangsector speelt een essentiële rol in de vroege jeugd van kinderen, waarbij zowel de kwaliteit van de zorg als het pedagogisch klimaat van groot belang zijn. In dit artikel wordt ingegaan op de huidige praktijken, aanbevelingen en uitdagingen in de kinderopvang, met een nadruk op emotionele veiligheid, pedagogische samenwerking en de rol van inspecties zoals uitgevoerd door de GGD. Bovendien wordt aandacht besteed aan de visie van kinderopvangorganisaties, zoals Duimelot en KIKI, die zich inzetten voor een warme, speelse en leerzame omgeving voor jonge kinderen.

Emotionele Veiligheid en Pedagogisch Klimaat

Een van de kernaspecten van kwalitatieve kinderopvang is de emotionele veiligheid van kinderen. In de context van de kinderopvangsector is dit gedefinieerd als een omgeving waarin kinderen zich gerust, begrepen en veilig voelen. Volgens de inspectierapporten van de GGD, die jaarlijks uitgevoerd worden in opdracht van de gemeente, wordt dit aspect onder andere beoordeeld aan de hand van het pedagogisch klimaat in de groepen. Dit betreft zowel de sfeer in de groep als de interacties tussen kinderen en opvangers.

Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Het ondersteunt bijvoorbeeld de overdracht van normen en waarden, de ontwikkeling van sociale competentie en persoonlijke vaardigheden. Deze aspecten worden tijdens de GGD-inspecties beoordeeld en zijn een kernonderdeel van de kwaliteitseisen die gelden voor kinderopvanglocaties in Nederland.

Kinderopvang KIKI benadrukt bijvoorbeeld in haar visie dat emotionele veiligheid centraal staat. Door het werken met vaste leidsters en een huiselijke sfeer te creëren, ontwikkelen kinderen bij hen snel vertrouwen. Dit is ook terug te zien in de positieve GGD-rapportages die de organisatie al jaren ontvangt. De focus op emotionele veiligheid is hier een bewust gekozen strategie om kinderen te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling.

Samenwerking tussen Kinderopvang en Onderwijs

Een tweede kernthema in de kinderopvangsector is de samenwerking tussen kinderopvang, primair onderwijs en andere partijen uit het welzijn en jeugdhulp domein. In dit opzicht is er sprake van een groeiende beweging om scholen en kinderopvangorganisaties sterker met elkaar te verbinden. Het doel daarvan is om een rijke schooldag te realiseren voor kinderen, waarbij zowel leren als speel- en ontdekkingsmomenten centraal staan.

Een voorbeeld van deze samenwerking is te vinden in het onderzoek dat door de HvA en andere hogescholen is uitgevoerd. Hierbij is een vragenlijst ontwikkeld om de huidige samenwerking tussen kinderopvang en scholen in kaart te brengen. De scan is een effectief hulpmiddel gebleken, niet alleen voor het onderzoek, maar ook voor de praktijk. Meer dan 45 kinderopvangorganisaties en schoolbesturen hebben deelgenomen aan het onderzoek. Dit benadrukt de groeiende aandacht voor interprofessionele samenwerking binnen de jeugdzorgsector.

Daarnaast zijn er ook concrete samenwerkingen tussen kinderopvangorganisaties en onderwijsbesturen. Zo is bijvoorbeeld de Kinderopvanggroep in gesprek gegaan met vier onderwijsbesturen (Opmaat groep, Tangent en Xpect Primair uit Tilburg en SKOzoK in Zuid-Oost Brabant). Door krachten te bundelen, hopen deze organisaties beter in te spelen op de ambities van het kabinet om een kansrijke start voor kinderen te creëren.

Innovatie en Pedagogische Visies

Een belangrijke ontwikkeling binnen de kinderopvangsector is de nadruk op pedagogische visies en innovatieve aanpakken. Kinderopvangorganisaties zoals Duimelot en KIKI tonen hierin een duidelijke richting. Jeanine Mulder, medeauteur van het boek Vol Vertrouwen. Werken met dreumesen en peuters, is bijvoorbeeld geïnspireerd op de visie van pedagoog Emmi Pikler. Haar visie op kinderopvang benadrukt de natuurlijke groei van kinderen, waarbij het kind centraal staat in het ontwikkelingsproces. Deze aanpak is ook terug te zien in de praktijk van Duimelot, waar Mulder eigenaar is.

Een andere voorbeeldvisie is de methode Puk en Ko, die wordt toegepast bij Kinderopvang KIKI. Deze methode is bedoeld om kinderen op een speelse manier te ondersteunen in hun leren en groeien. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van een vriendelijke, interactieve benadering waarbij kinderen worden uitgedaagd om te ontdekken, te experimenteren en te leren.

Technologie en Communicatie

De moderne kinderopvangsector maakt ook steeds vaker gebruik van technologie om communicatie met ouders te verbeteren en om het dagelijks functioneren van de opvang te stroomlijnen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de app die wordt gebruikt bij Kinderopvang KIKI. Deze app biedt ouders de mogelijkheid om foto’s en verhaaltjes van hun kind te zien, zodat ze deel kunnen nemen aan de dagelijkse activiteiten van hun kind. Daarnaast kunnen ouders via de app ook opvangdagen ruilen of extra dagen aanvragen, wat het logistieke beheer van kinderopvang makkelijker maakt.

Dit type technologische oplossingen draagt bij aan een sterke relatie tussen kinderopvang en ouders, wat essentieel is voor de emotionele veiligheid van kinderen. Bovendien helpt het ouders bij het creëren van een gevoel van betrokkenheid bij de ontwikkeling van hun kind.

Kwaliteitseisen en Inspecties

De kwaliteit van kinderopvanglocaties wordt jaarlijks geïnspecteerd door de GGD in opdracht van de gemeente. Deze inspecties zijn bedoeld om te controleren of de locaties voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen. Belangrijke aspecten die tijdens deze inspecties worden geëvalueerd, zijn onder andere groepsgrootte, diploma’s van het personeel, het pedagogisch klimaat en de emotionele veiligheid van kinderen.

In de praktijk blijkt dat kinderopvangorganisaties vaak creatief zijn in het voldoen aan deze eisen. Zo maken kinderopvangorganisaties bijvoorbeeld vaak gebruik van de verruiming van de kwaliteitseis bij de inzet van beroepskrachten in opleiding. Ook is er vaak afwijkend gewerkt van het opvangen in één stam- of basisgroep, wat betekent dat kinderen soms in kleinere, flexibele groepen worden opgenomen.

De resultaten van de GGD-inspecties zijn openbaar beschikbaar via het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Hierdoor kunnen ouders gemakkelijk toegang krijgen tot informatie over de kwaliteit van kinderopvanglocaties in hun regio. Dit draagt bij aan transparantie en helpt ouders bij het maken van een verstandige keuze.

Uitdagingen en Kritiek

Hoewel de kinderopvangsector veel positieve ontwikkelingen doormaakt, zijn er ook uitdagingen en kritieken. Een voorbeeld daarvan is het recente voorstel van het ministerie van SZW voor een nieuw EHBO-systeem in de kinderopvang. Hierbij wil het ministerie af van de huidige lijst van EHBO-aanbieders en wil het alleen nog eindtermen voorschrijven. Kinderopvangorganisaties en sectorpartijen zien dit als een onwenselijke keuze, omdat EHBO niet binnen de expertise van het ministerie valt. Zij vrezen dat het voorstel kan leiden tot minder betrouwbare EHBO-diensten en een verlies van kwaliteit in de kinderopvangsector.

Daarnaast wordt er binnen de sector ook kritisch gekeken naar het selectiemoment in het onderwijs. De PO-Raad vraagt bijvoorbeeld de Tweede Kamer om kritisch te kijken naar de manier waarop kinderen worden geselecteerd voor bepaalde onderwijsniveaus. De VO-raad pleit voor brede scholengemeenschappen en een herziening van het resultatenmodel in het onderwijs. Deze discussies tonen aan dat de kinderopvangsector niet alleen gericht is op het zorgen voor kinderen, maar ook op het creëren van een eerlijke en toekomstgerichte onderwijsomgeving.

Conclusie

De kinderopvangsector speelt een cruciale rol in de vroege jeugd van kinderen, waarbij zowel de kwaliteit van de zorg als het pedagogisch klimaat van groot belang zijn. Tegenwoordig is er een duidelijke focus op emotionele veiligheid, pedagogische samenwerking en innovatieve aanpakken. Door middel van samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en andere partijen wordt er gewerkt aan een rijke schooldag voor kinderen. Bovendien worden er technologische oplossingen ingezet om communicatie met ouders te verbeteren en om het logistieke functioneren van kinderopvang te stroomlijnen.

De kwaliteit van kinderopvanglocaties wordt jaarlijks geïnspecteerd door de GGD, wat draagt bij aan transparantie en vertrouwen. Tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen en kritieken, zoals de discussies rond het EHBO-systeem en het selectiemoment in het onderwijs. De kinderopvangsector blijft zich inzetten voor een toekomstgerichte aanpak, waarbij kinderen centraal staan in hun groei en ontwikkeling.

Bronnen

  1. kidstuf.nl
  2. kinderopvangkiki.nl
  3. lokaleregelgeving.overheid.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven