logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Doelstellingen van kinderopvang: Bevorderen van welzijn en ontwikkeling bij jonge kinderen

De kinderopvang speelt een essentiële rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Buiten de fysieke zorg en voeding, draagt de kinderopvang bij aan de emotionele, sociale, en cognitieve groei van kinderen. In dit artikel worden de centrale doelstellingen van de kinderopvang besproken, met name in de context van pedagogische kwaliteit en het bieden van een ontwikkelingsvriendelijke omgeving. De nadruk ligt op vier kerngebieden: emotionele veiligheid, persoonlijke en sociale competentie, aanpassing aan de cultuur, en het bevorderen van passend onderwijs voor kinderen met een ondersteuningsvraag. Deze doelstellingen zijn afgeleid uit de bronnen die centraal staan in de discussie over kwaliteit in de kinderopvang in Nederland.

Inleiding

In de kinderopvang wordt gekeken naar meer dan alleen de fysieke zorg en voeding van kinderen. De doelstellingen van kinderopvang omvatten het bevorderen van het welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen, zodat zij zich kunnen ontplooien tot personen die goed functioneren in de samenleving. Volgens Riksen-Walraven, zoals aangehaald in de bronnen, is er consensus over vier fundamentele pedagogische doelen: het bieden van emotionele veiligheid, het ontwikkelen van persoonlijke en sociale competentie, het aanpassen aan de cultuur, en het geven van passende ondersteuning aan kinderen met een ondersteuningsvraag.

Deze doelstellingen zijn niet alleen belangrijk voor de huidige ontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun toekomstige functioneren in de maatschappij. In het volgende deel van dit artikel worden deze doelstellingen nader uitgelegd, met aandacht voor de praktische toepassing in de kinderopvang.

Emotionele veiligheid als kern van kinderopvang

Een van de belangrijkste doelstellingen van kinderopvang is het bieden van emotionele veiligheid. Dit betekent dat kinderen zich op hun gemak moeten voelen in de opvangomgeving. Emotionele veiligheid is de basis voor alle andere pedagogische doelstellingen, omdat een onveilig klimaat het behalen van andere ontwikkelingsdoelen in de weg staat. Volgens Riksen-Walraven zijn er drie bronnen van veiligheid die centraal staan in de kinderopvang: een betrouwbare en voorspelbare omgeving, een warme en zorgzame aanwezigheid van opvoeders, en een gevoel van toewijding en betrokkenheid van de opvangpersoneel.

In de praktijk betekent dit dat kinderopvangpersonen zich moeten inzetten voor een consistente en stabiele omgeving. Hierbij gaat het niet alleen om de fysieke ruimte, maar ook om de emotionele en sociale interacties binnen de groep. Kinderen moeten weten dat ze zich kunnen verlaten op de opvoeders en dat hun emoties serieus worden genomen. Een veilige basis biedt kinderen de mogelijkheid om zich te ontspannen, zichzelf te zijn en te experimenteren met hun omgeving.

Ontwikkelen van persoonlijke competentie

Naast veiligheid is het bevorderen van persoonlijke competentie een belangrijke doelstelling van kinderopvang. Hiermee wordt bedoeld dat kinderen in staat moeten worden gesteld om adequaat om te gaan met verschillende typen problemen en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden. Centrale competenties zijn veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit.

In de kinderopvang worden deze competenties ontwikkeld door kinderen uit te dagen, maar tegelijkertijd ook steun te bieden bij het overwinnen van obstakels. Opvoeders spelen een belangrijke rol bij het bieden van positieve feedback, het stellen van doelgerichte vragen en het faciliteren van activiteiten die kritisch denken en creativiteit stimuleren. Het is belangrijk dat kinderen geleerd worden om zelfstandig te nadenken en te handelen, maar ook om zich aan te passen aan sociale situaties en om te gaan met veranderingen in hun omgeving.

Sociale competentie in de kinderopvang

Een ander fundamenteel doel van kinderopvang is het bevorderen van sociale competentie. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om adequaat te functioneren in een sociale context. Dit omvat het zich kunnen verplaatsen in een ander, het communiceren en samenwerken met anderen, het voorkomen en oplossen van conflicten, en het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid.

In de kinderopvang worden sociale competenties ontwikkeld door kinderen te betrekken in groepsactiviteiten, te stimuleren om samen te werken en te ondersteunen bij het oplossen van geschillen. Opvoeders spelen een sleutelrol bij het modelleren van sociaal gedrag en het geven van feedback over sociale interacties. Het is belangrijk dat kinderen leren om met anderen om te gaan, respect te tonen en samen te werken, zodat zij later adequaat kunnen functioneren in de maatschappij.

Aanpassing aan de cultuur en waarden

Kinderopvang draagt ook bij aan de aanpassing van kinderen aan de cultuur en waarden van de samenleving. In de kinderopvang komen kinderen in contact met diverse aspecten van de cultuur, zoals taal, tradities, normen en waarden. Hierdoor krijgen zij de kans om deze aspecten te internaliseren en eigen te maken.

Het kindercentrum fungeert hierbij als een breder maatschappelijk model dan het gezin. In de kinderopvang leren kinderen omgaan met diversiteit, zowel qua culturele achtergronden als qua gedragspatronen. Opvoeders spelen een belangrijke rol bij het introduceren van maatschappelijke normen en het bevorderen van begrip voor verschillende culturele contexten. Het is belangrijk dat kinderen leren om te gaan met diversiteit en het begrip voor andere mensen te ontwikkelen, zodat zij later adequaat kunnen functioneren in een multiculturele maatschappij.

Kinderopvang plus: Passende ondersteuning voor kinderen met een ondersteuningsvraag

Een recente ontwikkeling in de kinderopvang is het concept van "kinderopvang plus". Dit betreft kinderopvang die gericht is op kinderen met een ondersteuningsvraag, zoals een zorgvraag of gedragsuitingen. Het doel van "kinderopvang plus" is om deze kinderen extra aandacht, begeleiding en tijd te bieden, zodat zij goed kunnen functioneren in de reguliere kinderopvang.

In de praktijk betekent dit dat kinderopvanginstellingen samewerkingsverbanden aangaan met andere partijen, zoals zorgverleners en onderwijspartijen, om passende ondersteuning te bieden. Het is belangrijk dat kinderen met een ondersteuningsvraag op een dichtbij locatie terecht kunnen komen, zodat ze samen met hun gelijkstandige peers kunnen groeien. "Kinderopvang plus" is mogelijk zowel in de voorschoolse educatie (voor doelgroeppeuters van 2,5-4 jaar) als in de buitenschoolse opvang (voor kinderen van 4-12 jaar).

Kwaliteitscriteria voor kinderopvang

Om ervoor te zorgen dat de kinderopvang aan de doelstellingen voldoet, zijn er kwaliteitscriteria ontwikkeld. Deze criteria zijn gericht op de pedagogische kwaliteit van de opvang, met aandacht voor het aanbod van een veilige, stimulerende en ondersteunende omgeving. De kwaliteitscriteria omvatten zowel de fysieke omgeving als de emotionele en pedagogische kwaliteit van de opvang.

In de praktijk betekent dit dat kinderopvanginstellingen zich moeten richten op het bevorderen van het welzijn van kinderen, het ontwikkelen van persoonlijke en sociale competentie, en het aanpassen aan de maatschappelijke cultuur. Bovendien is het belangrijk dat kinderopvanginstellingen zich richten op het geven van passende ondersteuning aan kinderen met een ondersteuningsvraag, zodat zij goed kunnen functioneren in de reguliere opvang.

Conclusie

De doelstellingen van kinderopvang zijn gericht op het bevorderen van het welzijn en de ontwikkeling van jonge kinderen. De vier kerngebieden – emotionele veiligheid, persoonlijke en sociale competentie, aanpassing aan de cultuur en passende ondersteuning voor kinderen met een ondersteuningsvraag – vormen de basis voor een kwalitatief goede kinderopvang. In de praktijk betekent dit dat kinderopvanginstellingen zich moeten richten op het bieden van een veilige, stimulerende en ondersteunende omgeving, waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot personen die goed functioneren in de samenleving.

De kwaliteitscriteria voor kinderopvang zorgen ervoor dat instellingen zich richten op het behalen van deze doelstellingen. Door samen te werken met andere partijen, zoals zorgverleners en onderwijspartijen, is het mogelijk om passende ondersteuning te bieden aan kinderen met een ondersteuningsvraag. In de kinderopvang is het van belang dat kinderen zich veilig voelen, dat hun persoonlijke en sociale competentie wordt ontwikkeld, en dat zij leren om te gaan met de cultuur en waarden van de maatschappij. Hierdoor worden kinderen voorbereid op hun toekomstige rol in de maatschappij.

Bronnen

  1. Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang: Doelstellingen en kwaliteitscriteria
  2. Tijd voor kwaliteit in de kinderopvang
  3. Lokale regelgeving gemeente Utrecht: Kinderopvang plus
  4. SKRS – Fundament

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven