Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
Kinderopvang en basisonderwijs vormen samen een essentieel fundament voor de vroege jeugd. Voor ouders en opvoeders is het belangrijk om te weten hoe de beschikbaarheid van kinderopvang, de structuur van de scholen en de demografische situatie in hun directe omgeving eruitzien. Dit artikel richt zich op de wijk Zandevelt in 's-Gravenzande, waar basisschool BLINK! gevestigd is. Het geeft een overzicht van de beschikbare kinderopvanglocaties in de buurt, de structuur en demografie van de school, en relevante cijfers over het aantal leerlingen en opvangcapaciteit. Alle gegevens zijn afgeleid van bronnen van betrouwbaarheid zoals het CBS, DUO en Allecijfers.nl.
WSKO Basisschool BLINK! is een kleinschalige school gevestigd in het hart van de wijk Zandevelt in 's-Gravenzande. De school is een onderdeel van het Rooms-Katholiek onderwijs en richt zich op kinderen vanaf groep 1 tot en met groep 8. In schooljaar 2024-2025 telt BLINK! 105 leerlingen. De school valt onder het bestuur WSKO, dat 16 scholen beheert. De gemiddelde afstand van de woonplaatsen van de leerlingen tot de school is 397 meter, wat lager is dan de gemiddelde afstand voor de regio Westland van 1.506 meter. Deze korte afstand is een voordeel voor zowel kinderen als ouders, aangezien het de toegankelijkheid van de school vergroot.
In de directe omgeving van BLINK! zijn meerdere kinderopvanglocaties beschikbaar, variërend van buitenschoolse opvang (BSO) tot kinderdagverblijven (KDV). Deze opvanglocaties spelen een belangrijke rol in de alledaagse opvoeding van jonge kinderen en vormen een ondersteuning voor ouders die werken of andere verantwoordelijkheden hebben.
In de wijk Zandevelt zijn 56 kinderopvangplaatsen beschikbaar voor jongeren tussen 0 en 15 jaar. Hiervan zijn 40 plaatsen binnen de buitenschoolse opvang (BSO), 0 bij gastouders (VGO) en 16 bij kinderdagverblijven of peuterspeelzalen (KDV). Dit betekent dat er gemiddeld 0,13 opvangplaats beschikbaar is per jongere in de buurt. De beschikbaarheid van opvangplaatsen is dus beperkt vergeleken met de aantal jongeren in de wijk, wat mogelijk leidt tot wachttijden of moeilijkheden bij het vinden van een geschikte opvanglocatie.
De tien dichtstbijzijnde kinderopvanglocaties in de buurt van BLINK! zijn als volgt:
Naam | Aantal plaatsen | Type | Adres |
---|---|---|---|
BSO Okidoki Obrechtlaan | 40 | BSO | Obrechtlaan 12 's-Gravenzande |
Okidoki Obrechtlaan | 16 | KDV | Obrechtlaan 12 's-Gravenzande |
Okidoki Dresdenweg | 97 | KDV | Dresdenweg 1 's-Gravenzande |
BSO Okidoki Langestraat | 80 | BSO | Langestraat 132 's-Gravenzande |
Zoete Buitelaar | 4 | VGO | Regulierenstraat 1 's-Gravenzande |
Okidoki Albert Klingstraat | 32 | KDV | Albert Klingstraat 24 's-Gravenzande |
BSO Okidoki Albert Klingstraat | 20 | BSO | Albert Klingstraat 24 's-Gravenzande |
Meer-Engels | 6 | VGO | Prof. van Arkelstraat 22 's-Gravenzande |
Okidoki Wagenmakerstraat | 60 | KDV | Wagenmakerstraat 53 's-Gravenzande |
BSO Okidoki Wagenmakerstraat 51-53 | 80 | BSO | Wagenmakerstraat 51 's-Gravenzande |
Deze opvanglocaties bieden diverse opties aan ouders, variërend van kleinere VGO-locaties tot grotere BSO- en KDV-locaties. De meeste opvangplaatsen zijn gericht op kinderen van groep 1 t/m 4, aangevuld met BSO-locaties voor oudere kinderen.
In schooljaar 2024-2025 is het aantal leerlingen op BLINK! gestabiliseerd op 105, wat een nulprocentuele groei aangeeft ten opzichte van het voorgaande schooljaar. In het afgelopen decennium is het aantal leerlingen fors gedaald. In 2010-2011 was het aantal leerlingen nog 211, terwijl dit in 2024-2025 is gedaald tot 105. Dit duidt op een langdurige trend van demografische veranderingen in de wijk.
De leeftijdsverdeling van de leerlingen in schooljaar 2024-2025 is als volgt:
Leeftijd | Aantal leerlingen |
---|---|
4 jaar | 18 |
5 jaar | 16 |
6 jaar | 18 |
7 jaar | 13 |
8 jaar | 13 |
9 jaar | 7 |
10 jaar | 12 |
11 jaar | 6 |
12 jaar | 1 tot 5 |
Deze verdeling toont aan dat de meeste leerlingen zich in de onderbouw (groep 1 t/m 4) en de middenbouw (groep 5 t/m 6) bevinden. De kleinere aantallen in de bovenbouw en de afwezigheid van oudere leerlingen duiden op een klassieke leeftijdsverdeling binnen basisonderwijs. De school biedt onderwijs aan kinderen van diverse leeftijden, wat mogelijk maakt dat oudere leerlingen de jongere kinderen begeleiden en een positieve leeromgeving creëren.
De volgende tabel toont de ontwikkeling van het aantal leerlingen per schooljaar bij BLINK!:
Schooljaar | Aantal leerlingen | % verschil t.o.v. vorig schooljaar |
---|---|---|
2024-2025 | 105 | 0,0% |
2023-2024 | 105 | 9,4% |
2022-2023 | 96 | -1,03% |
2021-2022 | 97 | -6,7% |
2020-2021 | 104 | -13% |
2019-2020 | 119 | 11% |
2018-2019 | 107 | -0,93% |
2017-2018 | 108 | -15% |
2016-2017 | 127 | -9,9% |
2015-2016 | 141 | -3,42% |
2014-2015 | 146 | -8,2% |
2013-2014 | 159 | -11% |
2012-2013 | 178 | -8,2% |
2011-2012 | 194 | -8,1% |
2010-2011 | 211 | geen data |
De schooljaren met het hoogste aantal leerlingen zijn 2010-2011 en 2011-2012, met respectievelijk 211 en 194 leerlingen. Deze cijfers tonen aan dat BLINK! in het begin van het decennium een sterke groeitrend kende, die in de loop van de jaren geleidelijk is afgenomen. De demografische veranderingen in de wijk en eventuele migratiepatronen kunnen hier een rol in gespeeld hebben. De meeste recente schooljaren (2022-2024) tonen een relatief stabiele leerlingaantallen, met kleine stijgingen of dalingen.
Een belangrijk aspect van primair onderwijs is het fenomeen van zittenblijvers. Zittenblijvers worden gedefinieerd als leerlingen die in groep 8 zitten en al 9 jaar of langer op de basisschool zijn geweest. Dit betekent dat ze op enig moment in hun schoolloopbaan een jaar over hebben gedaan. De gegevens van BLINK! tonen hoe vaak dit voorkomt.
In de grafiek wordt het percentage zittenblijvers weergegeven per schooljaar. Deze data zijn afkomstig van het CBS en zijn gebaseerd op leerlingstatistieken van 1 oktober van elk schooljaar. Het percentage zittenblijvers kan invloed hebben op de leerlingaantallen per groep en de algehele leeromgeving. Het is echter belangrijk om te weten dat het in principe slechts één keer mag worden toegestaan om een jaar over te doen.
BLINK! valt onder de vakantieregio Midden Nederland, wat betekent dat de school het vakantieprogramma volgt van deze regio. De vakantiespreiding is een belangrijk aspect voor ouders, omdat het bepaalt hoe kinderen hun vrije tijd doorbrengen en hoeveel tijd ze met familie of vrienden kunnen doorbrengen. De school is een kleinschalige instelling, wat betekent dat de interactie tussen leerlingen, ouders en docenten vaak persoonlijker is en gericht op individuele behoeften.
Hoewel er geen directe data beschikbaar is over interactievaardigheden van opvoeders aan BLINK!, is er in bron 2 een algemeen overzicht gegeven over de zes interactievaardigheden die opvoeders kunnen ontwikkelen. Deze vaardigheden omvatten onder andere communicatie, begeleiding, creativiteit, empathie, geduld en structuur. De test op de website van Kinderopvangtotaal stelt opvoeders in staat om te bepalen waar hun sterktes liggen en welke vaardigheden ze nog kunnen ontwikkelen.
Hoewel deze informatie niet specifiek gericht is op BLINK!, is het een waardevolle aanvulling voor opvoeders die hun eigen interactievaardigheden willen verbeteren. Het is belangrijk dat opvoeders bewust worden van hun stijl van communicatie en begeleiding, zodat ze de beste omgeving kunnen creëren voor kinderen.
De wijk Zandevelt in 's-Gravenzande biedt een kleinschalige, toegankelijke basisschool in de vorm van BLINK!. De school heeft een stabiele leerlingaantallen en biedt onderwijs aan kinderen vanaf 4 tot 12 jaar. De beschikbaarheid van kinderopvang in de buurt is beperkt, met een gemiddelde van 0,13 opvangplaats per jongere. De meeste opvanglocaties zijn gericht op kleuters en jonge kinderen, met minder opties voor oudere kinderen.
De demografie van de school toont aan dat de leerlingaantallen in de afgelopen jaren zijn afgenomen, met een hoogtepunt in 2010-2011. De organisatie van de school en haar vakantiespreiding zijn gericht op een consistente en voorspelbare omgeving voor kinderen. De interactievaardigheden van opvoeders spelen ook een belangrijke rol in de kwaliteit van het onderwijs en de opvang. Door bewust te worden van deze vaardigheden, kunnen opvoeders beter aansluiten bij de behoeften van de kinderen en hun ouders.
Zowel ouders als opvoeders moeten zich bewust worden van de beschikbare hulp en ondersteuning in hun directe omgeving. Dit artikel biedt een overzicht van de situatie in de wijk Zandevelt en kan dienen als een bron voor ouders die overwegen om hun kind in deze wijk te laten opgroeien.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet