logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Begeleidingsplan voor Pedagogisch Professional in Ontwikkeling in de Kinderopvang: Eenvoudig Uitleg en Praktische Aanpak

In de kinderopvang speelt de rol van de pedagogisch professional een centrale rol bij het zorgen voor een veilige, leerzame en ontwikkelende omgeving voor kinderen. Voor medewerkers die nog niet voldoen aan de kwalificatie-eisen voor pedagogisch professional, is een begeleidingsplan een essentieel instrument om te groeien in functie. Dit artikel legt uit wat een begeleidingsplan inhoudt, hoe het opgesteld wordt en welke eisen er bij het proces horen. Alle informatie is gebaseerd op de regels uit de CAO Kinderopvang 2025-2026.

Wat is een begeleidingsplan?

Een begeleidingsplan is een schriftelijk document dat een duidelijke wegkaart geeft voor de professionele ontwikkeling van een pedagogisch professional in ontwikkeling. Het plan is onderdeel van het personeelsdossier en bevat afspraken over hoe de medewerker haar kwalificaties kan verbeteren om uiteindelijk de eisen van een pedagogisch professional te behalen.

Het begeleidingsplan bevat minimaal de volgende onderdelen:

  • Welk diploma de medewerker wil halen.
  • De uitkomst van de beoordeling door de praktijkopleider en de leidinggevende.
  • De fases van het ontwikkeltraject.
  • Welke activiteiten de medewerker moet doen om haar doelen te bereiken.

Het plan wordt opgesteld binnen 2 maanden na aanvang van de werkvorm en op basis van een overleg tussen de werkgever en de medewerker. Het doel is om een persoonlijke en maatwerk-ontwikkelingstrategie te creëren die aansluit bij de situatie en ambities van de medewerker.

Einddoel van het begeleidingsplan

Het einddoel van het begeleidingsplan is duidelijk: de medewerker moet uiteindelijk voldoen aan de kwalificatie-eisen voor pedagogisch professional. Dit betekent dat ze in staat moet zijn om zelfstandig en kwalificerend te functioneren in de kinderopvang, conform de landelijke richtlijnen en normen voor kinderontwikkeling en pedagogische zorg.

De werkgever heeft een actieve rol bij dit proces. Ze is verantwoordelijk voor het ondersteunen van de medewerker via begeleiding, leeractiviteiten en opleidingsactiviteiten. Deze activiteiten zijn bedoeld om de kwalificaties van de medewerker te verbeteren. Bovendien moet de werkgever alle kosten van het ontwikkelplan betalen, inclusief de tijd die het plan in beslag neemt.

Voorwaarden voor een pedagogisch professional in ontwikkeling

Niet iedere medewerker is automatisch toegelaten tot het traject van pedagogisch professional in ontwikkeling. Voor het in te stromen, moet de medewerker aan bepaalde eisen voldoen. Deze eisen zijn iets losser dan de reguliere kwalificatie-eisen voor pedagogisch professional.

De eisen voor in-stromen zijn als volgt:

  1. De medewerker heeft een diploma op minimaal mbo3-niveau, dat volgens de CAO niet kwalificeert voor pedagogisch professional. Of ze heeft een havo- of vwo-diploma.
  2. Of de medewerker heeft relevante werkervaring en een buitenlands diploma. In dit geval moet de werkgever nog bepalen of het niveau van het buitenlands diploma gelijk staat aan de eisen voor pedagogisch professional.

Als de medewerker aan deze voorwaarden voldoet, mag ze als pedagogisch professional in ontwikkeling tewerk worden gesteld.

Arbeidsovereenkomst en tijdsregeling

Een belangrijk aspect van het traject is de arbeidsovereenkomst. Voor medewerkers die als pedagogisch professional in ontwikkeling tewerk worden gesteld, gelden specifieke regels in termen van uren.

  • De arbeidsovereenkomst moet minstens 20 uur per week zijn.
  • Als de medewerker alleen in de buitenschoolse opvang werkt, mag de arbeidsovereenkomst minstens 12 uur per week zijn.
  • Als de medewerker een hbo-student is en alleen in de buitenschoolse opvang werkt, moet de arbeidsovereenkomst gemiddeld minstens 12 uur per week zijn over een kalenderjaar.

Bij een tijdelijke inzet geldt dat de arbeidsovereenkomst even lang mag duren als het ontwikkeltraject zelf. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een medewerker een opleiding volgt die precies de tijd duurt die nodig is om haar kwalificatie-eisen te behalen.

Rol van werkgever en begeleiding

De werkgever speelt een centrale rol bij het begeleidingsplan. Niet alleen is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om het plan op te stellen, maar ook om het traject te ondersteunen. Dit omvat:

  • Begeleiding: De medewerker krijgt regelmatig feedback en begeleiding van zowel de leidinggevende als de praktijkopleider.
  • Leeractiviteiten: Er worden specifieke leeractiviteiten georganiseerd die aansluiten bij de doelen in het ontwikkelplan.
  • Opleidingsactiviteiten: De werkgever ondersteunt de medewerker bij het volgen van opleidingen, cursussen of andere leeractiviteiten die nodig zijn voor het behalen van de kwalificatie-eisen.

De werkgever moet ook zorgen dat de medewerker zich op een professionele manier ontwikkelt, binnen de kaders van de CAO en de regeling Wet Kinderopvang.

Tijdelijke inzet en regelgeving

Het gebruik van beroepskrachten in ontwikkeling en stagiairs is in de kinderopvang tijdelijk verbred. Dit betekent dat werkgevers meer flexibiliteit hebben bij het inzetten van medewerkers die nog niet volledig gekwalificeerd zijn.

Er gelden wel beperkte maximumaantallen:

  • Maximaal de helft van het minimaal benodigde aantal beroepskrachten op een locatie mag uit beroepskrachten in ontwikkeling of stagiairs bestaan.
  • Het aantal stagiairs mag maximaal een derde van het totaal aantal in te zetten beroepskrachten zijn.

Let op: deze regels gelden niet voor medewerkers die al gekwalificeerd zijn om als pedagogisch professional te werken, maar een opleiding volgen om hun kwalificaties verder te verbeteren.

Conclusie

Het begeleidingsplan is een essentieel instrument in de kinderopvang om medewerkers die nog niet voldoen aan de kwalificatie-eisen van pedagogisch professional, op weg te helpen naar een professionele rol. Het plan is persoonlijk, maatwerk en wordt ondersteund door de werkgever, die verantwoordelijk is voor begeleiding, opleiding en financiering van het ontwikkeltraject.

Het inzetten van pedagogisch professionals in ontwikkeling is een tijdelijk toegestaan mogelijkheid die gericht is op de ontwikkeling van medewerkers en de kwaliteit van kinderopvang. Door het begeleidingsplan en het traject van in-stromen en ontwikkeling, kan een kinderopvanginstelling zorgen voor een stabiele, goed opgeleide werkvloer die aansluit bij de behoeften van de kinderen en de ouderlijke verwachtingen.

Het is belangrijk dat zowel medewerkers als werkgevers goed inzicht hebben in de regels en verantwoordelijkheden die horen bij het begeleidingsplan. Dit zorgt voor een professionele en doelgerichte groei van de pedagogisch professional in ontwikkeling.

Bronnen

  1. Kinderopvang-werkt.nl - Werken als pedagogisch professional in ontwikkeling

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven