logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Aurora Onderwijsgroep en kinderopvang: Samenwerking voor een duurzame opvoedingsvisie

In het huidige onderwijslandschap in Nederland is er een toenemende aandacht voor de integratie van onderwijs en kinderopvang. De Aurora Onderwijsgroep, die 22 basisscholen en 3 locaties voor voortgezet onderwijs op de Veluwe en in Zeewolde omvat, is een voorbeeld van een organisatie die actief werkt aan deze visie. Deze groep streeft ernaar om kinderen in een waardengeoriënteerde omgeving te ondersteunen, waarbij zowel onderwijs als opvang een rol spelen in de ontwikkeling van het kind. In dit artikel bespreken we hoe Aurora Onderwijsgroep en haar scholen, samen met externe partijen, kinderopvang organiseren en hoe deze opvang bijdraagt aan de dagelijkse en langere termijnontwikkeling van kinderen.

Kinderopvang en onderwijs in samenwerking

Een aantal scholen binnen de Aurora Onderwijsgroep, zoals Basisschool de Schovenhorst (bron 1), Dalton Kindcentrum De Veste (bron 2) en De Hoge Weerdschool (bron 3), werken samen met kinderopvangorganisaties om zowel voor- als naschoolse opvang te organiseren. Deze samenwerking betreft niet alleen reguliere opvangdagen, maar ook vakantieopvang, middagopvang en in sommige gevallen peuterspeelzalen. Deze opvang wordt meestal uitgevoerd door externe organisaties die gevestigd zijn op schoollocaties of in de directe omgeving van de school.

Een voorbeeld hiervan is het Kindcentrum Putten, dat samen met Basisschool de Schovenhorst zorgt voor buitenschoolse opvang. Dit betreft zowel opvang tijdens de middagpauze als vakantieopvang. De kinderen kunnen hier actief bezig zijn met activiteiten die aansluiten bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. Voor ouders die geïnteresseerd zijn in deze opvangvormen, is het mogelijk om een rondleiding af te nemen of contact op te nemen voor informatie over tarieven en beschikbaarheid.

Op vergelijkbare manier werkt Stichting Loofles (bron 2) samen met Dalton Kindcentrum De Veste om kinderen vanaf 7:30 uur op tevangen voordat de schooldag begint. Tijdens deze voorschoolse opvang ontbijten kinderen samen, lezen ze boeken of spelen ze, waarna ze door de groepsleerkracht in de klas worden opgenomen. Deze opvangvorm zorgt ervoor dat kinderen goed gestart worden in de schooldag en dat ze zich comfortabel voelen in de schoolomgeving.

Buitenschoolse opvang en vakantieopvang

Voor kinderen die na schooltijd extra zorg nodig hebben, is buitenschoolse opvang (BSO) beschikbaar bij verschillende scholen binnen de Aurora Onderwijsgroep. Bijvoorbeeld bij De Hoge Weerdschool (bron 3) is het mogelijk om een afspraak te maken voor een rondleiding en om vragen te stellen over de tarieven en de werkwijze van de BSO. Deze opvang is meestal een betaalde service, waarbij ouders via een telefonische of e-mailcontact een aanmelding kunnen doen. Ook bij Basisschool de Schovenhorst is sprake van kosten verbonden aan de opvang, hoewel momenteel geen wachtlijsten zijn.

Voor vakantieopvang wordt vaak gewerkt met de zelfde organisaties die verantwoordelijk zijn voor de BSO. In de meeste gevallen is het nodig om zich van tevoren aan te melden, omdat de beschikbaarheid van plekken beperkt kan zijn. Ouders worden vaak uitgenodigd om een vrijblijvende afspraak te maken, zodat ze de faciliteiten kunnen bekijken en eventuele vragen kunnen stellen over de activiteiten die worden aangeboden.

Samenwerking met externe partijen

Niet alleen scholen, maar ook externe partijen zoals OOK Kinderopvang (bron 5) en Stichting Kindcentrum Nunspeet (bron 4) spelen een rol in de organisatie van kinderopvang. OOK Kinderopvang is een organisatie die scholen ondersteunt bij het opzetten en beheren van kinderopvang in eigen regie. Deze organisatie is opgericht door Daan van de Voort, die al jaren ervaring heeft in het onderwijs- en kinderopvanggebied. OOK Kinderopvang streeft ernaar om opvang en onderwijs te combineren, zodat kinderen continu ondersteund worden, ook buiten schooltijd.

Een ander voorbeeld van samenwerking is te vinden bij De Eerste Veluwse Montessorischool in Nunspeet (bron 4). Daar wordt momenteel gekeken naar de mogelijkheid om een Montessori Kindcentrum op te richten in samenwerking met een kinderopvangorganisatie. Dit centrum zou gericht zijn op kinderen van 0 tot 13 jaar en zou werken op basis van de Montessori-ideeën, waarbij kinderen actief en zelfstandig leren in een omgeving die aansluit bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau.

De rol van opvang in de ontwikkeling van kinderen

Hoewel de beschikbare informatie uit de bronnen geen gedetailleerde psychologische of pedagogische analyse bevat, is er wel duidelijk sprake van een visie op kinderopvang die aansluit bij het onderwijs. Door opvang en onderwijs te combineren, wordt er geïntegreerd gedacht over hoe kinderen zich ontwikkelen. Deze aanpak is gericht op het ondersteunen van kinderen op verschillende tijdstippen van de dag, zodat ze continu ondersteund worden in hun leren, groeien en ontdeken.

Een voorbeeld van deze visie is te vinden bij de Harderwijkse Montessorischool Het Koraal (bron 6), waar het motto “Help mij het zelf doen” centraal staat. Hier wordt geëist dat kinderen in een omgeving werken waarin ze vrij kunnen experimenteren, actief leren en hun persoonlijke vaardigheden kunnen ontwikkelen. Deze visie is niet alleen gericht op de schooldag, maar ook op de tijd buiten schooltijd, waarin kinderen door opvangactiviteiten verder kunnen groeien.

De praktische kant van opvangorganisatie

De praktische organisatie van opvang hangt sterk af van de samenwerking tussen scholen en opvangorganisaties. In veel gevallen is het nodig om contact op te nemen met de betreffende organisatie of school om informatie te verkrijgen over beschikbaarheid, tarieven en activiteiten. Bijvoorbeeld bij Basisschool de Schovenhorst is het mogelijk om een telefoonnummer of e-mailadres te vinden via de website van het Kindcentrum Putten (bron 1), terwijl bij Dalton Kindcentrum De Veste (bron 2) een klantadviesdienst beschikbaar is.

Ook bij De Hoge Weerdschool (bron 3) wordt uitgenodigd voor een rondleiding, waar ouders de opvangfaciliteiten kunnen bekijken en vragen stellen. Dit betekent dat ouders een actieve rol kunnen spelen in het kiezen van de juiste opvangvorm voor hun kind, waarbij ze rekening kunnen houden met aspecten zoals locatie, beschikbaarheid en activiteiten.

De toekomst van kinderopvang binnen Aurora

De Aurora Onderwijsgroep blijft actief werken aan de verbetering en uitbreiding van kinderopvang. In sommige gevallen wordt gekeken naar nieuwe opvangvormen, zoals een Montessori Kindcentrum (bron 4), terwijl in andere gevallen gekeken wordt naar een uitbreiding van bestaande faciliteiten. In de toekomst is het mogelijk dat er meer samenwerking ontstaat tussen scholen en externe partijen, zodat kinderopvang nog beter aansluit bij de wensen van ouders en kinderen.

Een ander aspect van de toekomst is de digitalisering van de opvangorganisatie. In de beschikbare informatie is geen expliciet gebruik gemaakt van ICT-tools, maar gezien de huidige trends is het aannemelijk dat er in de toekomst meer aandacht komt voor digitale communicatie en administratie. Dit zou betekenen dat ouders via apps of websites makkelijker toegang kunnen krijgen tot informatie over opvangactiviteiten, aanmelding en communicatie.

Conclusie

Kinderopvang binnen de Aurora Onderwijsgroep is een onderdeel van een grotere visie op onderwijs en opvoeding. Door samenwerking tussen scholen en opvangorganisaties wordt er geïntegreerd gedacht over hoe kinderen zich ontwikkelen, zowel tijdens de schooldag als daarbuiten. Deze aanpak is gericht op het ondersteunen van kinderen in hun leren, groeien en ontdeken, waarbij zowel ouders als opvangpersoneel een rol spelen.

De praktische organisatie van opvang varieert per school en organisatie, maar in de meeste gevallen is het mogelijk om contact op te nemen voor informatie of een rondleiding. De beschikbare informatie geeft aan dat er een sterke focus is op betrokkenheid van ouders, samenwerking met externe partijen en het aanbieden van activiteiten die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkelingsniveau van kinderen.

In de toekomst is het aannemelijk dat kinderopvang binnen de Aurora Onderwijsgroep nog verder uitgebreid en verbeterd zal worden, zodat kinderen en ouders nog beter ondersteund worden in hun opvoedings- en onderwijsproces.

Bronnen

  1. Basisschool de Schovenhorst
  2. Kindcentrum De Veste
  3. De Hoge Weerdschool
  4. Evms
  5. OOK Kinderopvang
  6. Harderwijkse Montessorischool Het Koraal
  7. Bahay Aurora

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven