Nederlandse kinderopvang: kwaliteit, ontwikkeling en toekomstuitdagingen
juli 16, 2025
Antroposofische kinderopvang richt zich op een gehele leerproces, waarin kinderen in een warme, betrokken omgeving kunnen groeien en zich ontwikkelen. Voor professionals die deze visie willen versterken of erin terechtkomen, biedt de School voor Antroposofische Kinderopvang een reeks opleidingen aan. Deze opleidingen zijn bedoeld om pedagogisch medewerkers te vormen die de antroposofische methode en visie goed kunnen vertolken in de praktijk.
In dit artikel worden de opleidingen, hun inhoud, de eisen voor deelname en de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling besproken. Het artikel is bedoeld voor pedagogisch medewerkers, werkgevers en andere belanghebbenden die geïnteresseerd zijn in antroposofische kinderopvang.
De School voor Antroposofische Kinderopvang biedt diverse opleidingen aan op MBO-niveau 4. Deze opleidingen zijn gericht op het vormen van gespecialiseerde pedagogisch medewerkers binnen de antroposofische kinderopvang. De opleidingen zijn zowel gericht op baby’s als op kinderen in een bredere leeftijdsgroep. Binnen deze context is het belang van een sterke hechting, passend handelen en het begrijpen van de unieke ontwikkeling van elk kind centraal.
De opleidingen zijn afgestemd op de visie van de International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE) en de eisen die zijn neergelegd in het document ‘Innovatie en kwaliteit in de kinderopvang (IKK)’. Daarnaast zijn ze gericht op het versterken van de pedagogische vaardigheden van medewerkers, zodat zij effectief en betrokken kunnen werken met jonge kinderen.
De School voor Antroposofische Kinderopvang biedt twee hoofdopleidingen aan op MBO-niveau 4. Deze zijn bedoeld voor professionals die al een basisopleiding hebben gevolgd en nu een verdieping willen in antroposofische kinderopvang.
Deze opleiding is bedoeld voor pedagogisch medewerkers die een afgeronde opleiding Pedagogisch Medewerker Kinderopvang (MBO-niveau 3) hebben gevolgd. De opleiding is opgebouwd als een 1,5-jarige BBL-opleiding, waarin de deelnemers zich verdiepen in de antroposofische visie en praktijk. De opleiding beoogt de kennis, vaardigheden en houding van medewerkers te versterken, zodat zij passend kunnen werken met kinderen vanaf 0 tot 18 maanden.
De inhoud van deze opleiding omvat thema’s zoals het begrijpen van de ontwikkeling van jonge kinderen, het passend handelen op basis van de visie van antroposofie, en het opbouwen van een veilige basis voor de kinderen. De opleiding bevat zowel praktijkgerichte componenten als theorie. De opleiding is afgestemd op het pedagogisch beleid van de organisatie waarin de deelnemers werken.
Na afronding ontvangt de deelnemer een Nederlands erkend MBO 4-diploma en het Certificaat Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker Antroposofische Kinderopvang.
De 3-jarige BOL/BBL-opleiding is bedoeld voor medewerkers die al een HBO-opleiding hebben gevolgd die kwalificeert voor het werken binnen de kinderopvang. Deze opleiding biedt een bredere en diepergaande vorming in antroposofische kinderopvang. De opleiding is in opbouw vergelijkbaar met de BBL-opleiding, maar brengt meer aandacht aan voor het ontwikkelen van een eigen pedagogische visie en het versterken van de professionele rol van de medewerker.
De opleiding is zowel gericht op het theoretische begrip van antroposofische principes als op de praktische toepassing in de kinderopvang. Daarnaast biedt deze opleiding de mogelijkheid om een eigen leertraject te ontwikkelen, afgestemd op persoonlijke en organisatorische leerdoelen.
Na afronding ontvangt de deelnemer een Nederlands erkend MBO 4-diploma en het Certificaat Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker Antroposofische Kinderopvang.
Voor deelname aan deze opleidingen gelden een aantal eisen. Deze eisen zijn bedoeld om te zorgen dat de deelnemers de opleidingen met een voldoende voorbereiding kunnen volgen en dat zij in staat zijn om de leerstof effectief in de praktijk te brengen.
Daarnaast geldt een aanvullende aannameprocedure vanuit de School voor Antroposofische Kinderopvang. Deze procedure omvat een persoonlijke presentatie aan en een gesprek met een docent en/of bestuurslid, waarin de deelnemer zijn of haar motivatie voor de opleiding presenteert.
Op basis van deze eisen, motivatie en presentatie wordt bepaald of de deelnemer wordt toegelaten tot de opleiding.
De opleidingen zijn opgebouwd uit meerdere componenten, waaronder workshops, coaching op de werkvloer, online programma’s en huiswerkopdrachten. De opleidingen zijn zo ontworpen dat de deelnemers in staat zijn om de leerstof te verwerken en te toepassen in de praktijk.
De workshops zijn bedoeld om de deelnemers een overzicht te geven van de antroposofische visie en de praktijk binnen de kinderopvang. Tijdens deze workshops worden thema’s besproken zoals het passend handelen, het begrijpen van de ontwikkeling van jonge kinderen en het opbouwen van een veilige basis voor de kinderen.
De coaching op de werkvloer is bedoeld om de deelnemers te helpen bij het toepassen van de leerstof in de praktijk. Tijdens deze coaching wordt aandacht besteed aan het passend handelen, het begrijpen van de kinderen en het opbouwen van een betrokken en warme omgeving.
De online programma’s zijn bedoeld om de deelnemers te ondersteunen bij het verwerken van de leerstof en het toepassen van de visie in de praktijk. Deze programma’s zijn interactief en bieden de mogelijkheid om met andere deelnemers te communiceren en te leren van elkaar.
De huiswerkopdrachten zijn bedoeld om de deelnemers te helpen bij het verwerken van de leerstof en het toepassen van de visie in de praktijk. Deze opdrachten zijn gericht op het ontwikkelen van een eigen pedagogische visie en het versterken van de professionele rol van de medewerker.
Binnen het curriculum van de opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker Antroposofische Kinderopvang is ook baby-scholing opgenomen. Deze scholing is gericht op het begrijpen van de ontwikkeling van jonge kinderen en het passend handelen met baby’s. De scholing is bedoeld om medewerkers te voorzien van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om effectief en betrokken te kunnen werken met baby’s.
De school biedt daarnaast ook de losse opleidingsmodule ‘Werken met Baby’s – Antroposofische Kinderopvang’ aan. Deze module is FCB-gecertificeerd en is bedoeld voor medewerkers die specifiek willen werken met baby’s. Vanaf 1 januari 2025 is het volgens de wet IKK verplicht om babyscholing te hebben gevolgd om met 0-jarigen te werken.
Voor de opleidingen zijn er financiële mogelijkheden beschikbaar voor zowel werkgevers als studenten. De studiekosten zijn gelijk aan die van de reguliere opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker (niveau 4) aan MBO Utrecht. Daarnaast betaalt de deelnemer of de werkgever extra kosten voor het antroposofisch curriculum.
Voor financieringsmogelijkheden die van toepassing kunnen zijn, wordt verwezen naar de informatie op de website van de School voor Antroposofische Kinderopvang.
De opleidingen kunnen worden aangemeld via het inschrijfformulier op de website van de School voor Antroposofische Kinderopvang. Tijdens het aanmeldingsproces wordt een persoonlijke presentatie aangevraagd, waarin de deelnemer zijn of haar motivatie voor de opleiding presenteert. Op basis van deze presentatie en de eisen wordt bepaald of de deelnemer wordt toegelaten tot de opleiding.
De opleidingen voor antroposofische kinderopvang zijn bedoeld om pedagogisch medewerkers te vormen die in staat zijn om de antroposofische visie en praktijk goed te vertolken in de kinderopvang. De opleidingen zijn afgestemd op de visie van de International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE) en de eisen die zijn neergelegd in het document ‘Innovatie en kwaliteit in de kinderopvang (IKK)’. De opleidingen zijn bedoeld voor professionals die al een basisopleiding hebben gevolgd en nu een verdieping willen in antroposofische kinderopvang.
De opleidingen zijn opgebouwd uit meerdere componenten, waaronder workshops, coaching op de werkvloer, online programma’s en huiswerkopdrachten. De opleidingen zijn bedoeld om de kennis, vaardigheden en houding van medewerkers te versterken, zodat zij effectief en betrokken kunnen werken met jonge kinderen. De opleidingen zijn bedoeld voor pedagogisch medewerkers die al een basisopleiding hebben gevolgd en nu een verdieping willen in antroposofische kinderopvang.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet