logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De vier pedagogische doelen van de wet Kinderopvang: Basis voor kinderontwikkeling

In de kinderopvang speelt pedagogisch handelen een centrale rol bij de ontwikkeling van jonge kinderen. De wet Kinderopvang stelt duidelijke kaders en eisen die gericht zijn op het bevorderen van de welzijnsontwikkeling en sociale vaardigheden van kinderen. Deze eisen zijn gebaseerd op vier kernpedagogische doelen die als leidraad fungeren voor kinderopvangorganisaties. Deze vier doelen zijn afkomstig van de pedagogische basisdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven en vormen het fundament van het pedagogisch beleid in de kinderopvang. Deze doelen zijn:

  1. Het bieden van emotionele veiligheid
  2. Het bevorderen van persoonlijke competentie
  3. Het bevorderen van sociale competentie
  4. Het overbrengen van normen en waarden

In dit artikel wordt nader ingegaan op elk van deze doelen, hun betekenis en hoe zij in de praktijk worden uitgevoerd in de kinderopvang. De nadruk ligt op hoe deze doelen bijdragen aan een positieve ontwikkeling van kinderen en hoe pedagogisch medewerkers een sleutelrol spelen in het behalen van deze doelen.

Het bieden van emotionele veiligheid

Emotionele veiligheid is een fundamenteel aspect van de ontwikkeling van jonge kinderen. Volgens de bronnen is het doel van de kinderopvang om kinderen een omgeving te bieden waarin zij zich prettig, veilig en op hun gemak voelen. Dit betekent dat de interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers van essentieel belang is. De kwaliteit van deze interacties vormt de basis voor alle andere pedagogische doelen.

Pedagogisch medewerkers tonen respect voor de zelfstandigheid van kinderen, maar stellen ook duidelijke grenzen. Dit helpt kinderen om zich veilig te voelen en hun eigen grenzen te leren kennen. Bovendien draagt een positieve en voorspelbare dagindeling bij aan de emotionele veiligheid. Kinderen weten dan wat er van hen verwacht wordt en voelen zich op hun gemak in de omgeving.

De emotionele veiligheid heeft een grote invloed op het welbevinden van kinderen. Als kinderen zich goed voelen, zijn ze in staat om zich te ontwikkelen, te leren en betrokken te zijn bij activiteiten. Dit wordt ook benadrukt in de ervaringsgerichte benadering van welbevinden en betrokkenheid. Hierbij wordt gekeken naar hoe een kind zich voelt (welbevinden) en hoe geboeid het bezig is (betrokkenheid). Een hoog welbevinden is essentieel voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen.

Het bevorderen van persoonlijke competentie

Het tweede pedagogische doel is het stimuleren van persoonlijke competentie. Dit betekent dat kinderen worden uitgedaagd in hun persoonlijke ontwikkeling, zodat ze steeds zelfstandiger kunnen worden. Pedagogisch medewerkers dagen kinderen op een spelenderwijs manier uit, zodat ze lichamelijke en verstandelijke vaardigheden kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan taalvaardigheden, creatieve vaardigheden en probleemoplossend denken.

De kinderopvang biedt kinderen activiteiten en omgevingen die gericht zijn op het ontwikkelen van deze competenties. Bijvoorbeeld door middel van sprookjes, muziek, tekenen of bouwen met blokken. Deze activiteiten worden gekozen op basis van de leeftijd en de ontwikkelingsniveau van de kinderen. De focus ligt op het ontwikkelen van zelfstandigheid en het stimuleren van intrinsieke motivatie bij kinderen.

Een belangrijk aspect van het bevorderen van persoonlijke competentie is ook het geven van individuele aandacht. Pedagogisch medewerkers passen hun aanbod aan de behoeften van elk kind aan. Hierbij wordt rekening gehouden met de persoonlijke interesses, de ontwikkelingsfase en eventuele beperkingen van het kind. Zo wordt elk kind gestimuleerd op een manier die past bij hun unieke persoonlijkheid en ontwikkeling.

Het bevorderen van sociale competentie

Het derde pedagogische doel is gericht op het begeleiden van kinderen in hun sociale ontwikkeling. De kinderopvang draagt bij aan het leren communiceren en omgaan met anderen. Hierbij wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden zoals luisteren, delen, samenwerken en conflictoplossing. Deze vaardigheden worden op een speelse en positieve manier versterkt, zodat kinderen geleidelijk leren hoe ze relaties met anderen kunnen opbouwen.

Pedagogisch medewerkers spelen een sleutelrol bij het begeleiden van kinderen in hun sociale ontwikkeling. Ze organiseren activiteiten waarbij kinderen met elkaar moeten samenwerken of waarin ze leren omgaan met grenzen en regels. Bijvoorbeeld door middel van groepsactiviteiten of spelletjes waarin samenwerking nodig is. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het bespreken van situaties waarin kinderen conflicten ervaren. Pedagogisch medewerkers geven kinderen ruimte om hun gevoelens en gedrag te uiten, maar ook om te leren hoe ze met elkaar kunnen omgaan in een respectvolle manier.

De kinderopvang streeft ernaar om een positieve groepssfeer te creëren. Dit wordt ondersteund door een vaste dagindeling en duidelijke regels die op een positieve manier worden aangebracht. Kinderen leren zo hoe ze zich in de groep moeten gedragen en hoe ze met andere kinderen om kunnen gaan. De nadruk ligt op het leren van sociale competenties in een veilige en gestructureerde omgeving.

Het overbrengen van normen en waarden

Het vierde pedagogische doel is het overbrengen van algemeen aanvaarde normen en waarden. Hierbij gaat het om het leren van respectvolle omgang met anderen, het leren van regels en het begrijpen van de rol van het individu in de samenleving. De kinderopvang stimuleert kinderen om kennis te maken met de normen en waarden van de samenleving, zoals respect, eerlijkheid, verantwoordelijkheid en openheid.

Dit doel wordt uitgevoerd door middel van dagelijkse interacties, activiteiten en het modelleren van gedrag door pedagogisch medewerkers. Kinderen leren bijvoorbeeld hoe ze met elkaar moeten omgaan, hoe ze regels moeten遵守 (hoewel dit woord in het Nederlands niet gebruikt wordt, wordt de betekenis doorgeschakeld in de context), hoe ze anderen moeten reserveren en hoe ze verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun gedrag. De nadruk ligt op het leren van normen en waarden in een positieve en begripvolle omgeving.

Een belangrijk aspect van dit doel is ook het leren van cultuur en tradities. De kinderopvang biedt kinderen de gelegenheid om kennis te maken met de cultuur van de samenleving waarin ze leven. Dit kan bijvoorbeeld door middel van activiteiten rondom feestdagen, historische gebeurtenissen of thema’s die gericht zijn op diversiteit en inclusie. Hierdoor leren kinderen niet alleen de normen en waarden van hun eigen cultuur, maar ook van andere culturen.

Conclusie

De vier pedagogische doelen van de wet Kinderopvang vormen een fundamenteel kader voor het pedagogisch handelen in de kinderopvang. Deze doelen zijn gericht op het bevorderen van de emotionele veiligheid, persoonlijke en sociale competenties en het overbrengen van normen en waarden. Door deze doelen centraal te stellen, draagt de kinderopvang bij aan een positieve ontwikkeling van jonge kinderen en hun inpassing in de samenleving.

Pedagogisch medewerkers spelen een sleutelrol in het behalen van deze doelen. Zij vormen een betrouwbare en stabiele omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen, leren en groeien. De nadruk ligt op het bieden van individuele aandacht, het stimuleren van zelfstandigheid en het leren van sociale en emotionele vaardigheden. Hierdoor leren kinderen hoe ze zich in de wereld kunnen oriënteren en hoe ze met anderen kunnen omgaan.

De wet Kinderopvang biedt kinderopvangorganisaties de mogelijkheid om deze doelen verder uit te werken in hun eigen pedagogisch beleidsplan. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke doelen en visie van de organisatie. Zo kan elke kinderopvang een unieke invulling geven aan de vier pedagogische doelen, afhankelijk van de behoeften van de kinderen en de omgeving waarin ze werken.

In het kader van deze doelen is het ook belangrijk dat ouders en pedagogisch medewerkers samenwerken. De mentorfunctie en de rol van de oudercommissie zorgen voor een sterke samenwerking tussen de kinderopvang en de ouders. Dit draagt bij aan een consistente en gestructureerde aanpak van de ontwikkeling van kinderen.

Bronnen

  1. Wat zijn de 4 pedagogische basisdoelen vanuit de wet kinderopvang?
  2. Pedagogisch beleidsplan
  3. Pedagogisch beleid
  4. Pedagogische doelen
  5. Kinderopvang: ontwikkeling kind centraal

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven