logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kwaliteit in de kinderopvang als basis voor maatschappelijk rendement

De rol van kinderopvang in Nederland is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Naast de functie van ondersteuning van de arbeidsmarkt, ligt er steeds meer nadruk op de mogelijke bijdrage van de kinderopvang aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Vooral voor kinderen in maatschappelijke achterstandssituaties is de kwaliteit van de kinderopvang van groot belang, omdat deze investeringen op de lange termijn positief uit kunnen vallen voor de maatschappij. De internationale vakliteratuur benadrukt dat het maatschappelijk rendement van investeringen in kinderopvang alleen kan worden behaald als de opvang van hoge kwaliteit is, en beter presteert dan het alternatief – de thuissituatie.

In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste kwaliteitsaspecten van de kinderopvang, zoals proceskwaliteit, structurele kwaliteit en organisatiekwaliteit. Bovendien wordt gekeken naar het belang van een op leeftijd en ontwikkelingsfase afgestemd curriculum, en hoe coördinatie binnen het kinderopvangsysteem kan bijdragen aan een betere uitkomst voor kinderen.

Kwaliteit als voorwaarde voor maatschappelijk rendement

De vakliteratuur benadrukt dat maatschappelijk rendement van kinderopvang niet gegarandeerd is. Pas wanneer de kwaliteit van de opvang beter is dan het alternatief, namelijk de thuissituatie, kan de opvang daadwerkelijk bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Dit is van het grootste belang voor kinderen in maatschappelijke achterstandssituaties, omdat zij vaak het meeste baat hebben bij een kwalitatief hoogwaardige opvang.

Onderzoek wijst uit dat investeringen in vroege opvang en educatie op lange termijn positief kunnen uitvallen, maar alleen als de kwaliteit van de opvang voldoet aan bepaalde normen. Zo is er sprake van een zogenaamde drempelwaarde: pas wanneer de proceskwaliteit van de opvang boven een bepaalde drempel ligt, worden positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen gemeten.

Proceskwaliteit: Emotionele en educatieve aspecten

De proceskwaliteit van kinderopvang omvat zowel emotionele als educatieve aspecten. Emotionele proceskwaliteit verwijst naar de kwaliteit van de interacties tussen kinderen en pedagogisch medewerkers. Deze interacties zijn van grote invloed op het emotionele welzijn van kinderen en hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Onderzoek laat zien dat kinderen die betrokken worden door medewerkers met een warme en gerichte aanpak, beter presteren in cognitieve en sociaal-emotionele domeinen.

Educatieve proceskwaliteit daarentegen betreft de kwaliteit van de leraar-activiteit-omgeving in de opvang. Dit houdt in dat kinderen worden uitgedaagd door een rijke en doordachte educatieve omgeving, waarin leer- en ontwikkelingsdoelen duidelijk zijn en waarin activiteiten op maat worden afgestemd op de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen.

Beide aspecten zijn essentieel om het maatschappelijk rendement van investeringen in kinderopvang te realiseren. Zo wijzen studies uit dat hoge proceskwaliteit het negatieve effect van vroeg, intensief opvangen kan tegenwerken, zoals bijvoorbeeld bij kinderen die al vanaf jonge leeftijd meer dan drie dagen per week in opvang zitten. Hoge kwaliteit zorgt dan voor een positieve ontwikkeling, terwijl lage kwaliteit juist kan leiden tot grotere ontwikkelingsachterstanden.

Structurele kwaliteit: Groepsgrootte, verhoudingen en opleiding

Structurele kwaliteit verwijst naar de fysieke en organisatorische omstandigheden van de kinderopvang. De belangrijkste structurele kenmerken zijn de groepsgrootte, de kind-beroepskracht-ratio, het opleidingsniveau en de professionele competenties van de pedagogisch medewerkers. Deze kenmerken zijn vaak gereglementeerd, omdat ze direct invloed hebben op de kosten van de opvang en het kwaliteitsniveau.

Onderzoek laat zien dat een lagere groepsgrootte en een gunstigere kind-beroepskracht-ratio vaak leiden tot een hogere proceskwaliteit. Daarnaast is het opleidingsniveau en de professionele competenties van medewerkers van groot belang. Medewerkers met hogere opleidingen en een sterke pedagogische achtergrond zijn beter in staat om kinderen te ondersteunen en te uitdagen.

Buitenruimte, inrichting van de ruimte en de beschikbaarheid van educatieve materialen vormen ook onderdelen van de structurele kwaliteit. Deze omgevingskenmerren zijn doorgaans wettelijk vastgelegd om fysieke veiligheid en gezondheid te waarborgen, maar ook om een gelijk speelveld te creëren in geprivatiseerde stelsels.

Curriculum en pedagogische inhoud

Een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van kinderopvang is het curriculum. Een goed opgezet curriculum moet afgestemd zijn op de leeftijd en ontwikkelingsfase van de kinderen. Het moet leer- en ontwikkelingsdoelen bevatten die gericht zijn op zowel cognitieve als niet-cognitieve domeinen. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van domein-specifieke curricula – zoals voor taal en geletterdheid, rekenen/wiskunde en executieve functies – aanzienlijk bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen.

Globale curricula en pedagogische basisdoelen zijn vaak te abstract om in de praktijk goed toepasbaar te zijn. Daarom is er internationaal een groeiend belangstelling voor gestructureerde en ontwikkelingsfase-afhankelijke curricula. Deze curricula geven concreet aan wat de inhoud van activiteiten is per ontwikkelingsfase, welke leerdoelen er worden nagestreefd en welke materialen en interacties daarbij van belang zijn.

In het Nederlandse stelsel is er behoefte aan meer coördinatie tussen pedagogiek en curriculum, zodat langlopende, op ontwikkelingsfase afgestemde trajecten voor kinderen mogelijk worden. Dit vraagt om samenwerking tussen verschillende partijen, zoals de kinderopvang, het basisonderwijs, de jeugdzorg en andere lokale partners.

Organisatiekwaliteit: Professionele en maatschappelijke oriëntatie

Een relatief nieuw begrip in de kinderopvang is organisatiekwaliteit. Dit verwijst naar de professionele en maatschappelijke oriëntatie van de organisatie die de kinderopvang aanbiedt. Organisatiekwaliteit omvat onder andere de mogelijkheid voor medewerkers om mee te denken over beleid, te leren en te vernieuwen. Ook het werkklimaat en de collegiale steun bij het vormgeven van de praktijk zijn belangrijk.

Daarnaast speelt de samenwerking met ouders en de ondersteuning van ouders in maatschappelijke achterstandssituaties een rol. De mate waarin een organisatie zich richt op culturele en linguïstische diversiteit is een ander aspect van organisatiekwaliteit. Organisaties die een duidelijke maatschappelijke-emancipatorische missie hebben, lijken betere resultaten te boeken.

Kritisch kijken naar kwaliteit

Hoewel kwaliteit een centraal begrip is in de kinderopvang, is het niet eenvoudig om benchmarks vast te stellen. Onderzoek naar de relatie tussen structurele kwaliteit en proceskwaliteit is nog in een vroeg stadium, en de bevindingen zijn niet altijd eenduidig. Daarom is het belangrijk om continu te reflecteren op de praktijk en aanpassingen te maken op basis van nieuwe inzichten.

Een andere uitdaging is de fragmentering van het Nederlandse kinderopvangsysteem. Verschillende vormen van opvang – zoals kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang – hebben verschillende doelen, structuren en kwaliteitsnormen. Dit maakt het lastig om een doorlopende kwaliteitsontwikkeling te realiseren. Meer coördinatie en samenwerking zijn hier essentieel.

Conclusie

Kinderopvang speelt een steeds belangrijkere rol in de maatschappelijke ontwikkeling van jonge kinderen. De vakliteratuur benadrukt dat het maatschappelijk rendement van investeringen in kinderopvang alleen kan worden behaald als de opvang van hoge kwaliteit is. Kwaliteit omvat zowel proceskwaliteit, structurele kwaliteit als organisatiekwaliteit. Daarnaast is een op leeftijd en ontwikkelingsfase afgestemd curriculum van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen.

Vooral voor kinderen in maatschappelijke achterstandssituaties is kwaliteit van de opvang cruciaal. Onderzoek laat zien dat hoge kwaliteit positieve effecten heeft op zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. Om deze kwaliteit te waarborgen, is er behoefte aan betere coördinatie binnen het kinderopvangsysteem, en aan samenwerking met andere instellingen zoals het basisonderwijs en de jeugdzorg.

Bronnen

  1. Kwaliteit als sleutel tot maatschappelijk rendement in de kinderopvang

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven