Loonsverhoging in de CAO Kinderopvang 2025–2026: overzicht en gevolgen
juli 16, 2025
De rol van kinderopvanginstellingen zoals BLOS is essentieel in de vroege jeugd van kinderen. Binnen deze instellingen draait alles om de ontwikkeling van kinderen op een veilige, uitdagende en aandachtige manier. BLOS kinderopvang benadrukt in haar pedagogisch beleid de betrokkenheid van kinderen, ouders en medewerkers, en streeft naar een omgeving waar kinderen zich op hun eigen tempo en manier kunnen ontwikkelen. In dit artikel wordt ingegaan op de kernwaarden, pedagogische aanpak en ondersteunende aspecten van BLOS kinderopvang, op basis van beschikbare informatie.
BLOS kinderopvang stelt zich voor als een partner in het avontuur dat ouderschap heet. De instelling stimuleert, prikkelt en daagt kinderen uit in een veilige, maar uitdagende omgeving. De focus ligt op het ontwikkelen van vertrouwen, zodat kinderen groter, wijzer en sterker worden. Dit gebeurt op eigen tempo en op eigen manier, met alle liefde en volle aandacht. Het pedagogisch beleid benadrukt het belang van zorg, aandacht en speels leren, die samen bijdragen aan een positieve groei van het kind.
Het kind is centraal in deze aanpak. Medewerkers zijn aangesloten in verschillende functies, zoals pedagogisch medewerkers, locatiemanagers of administratiepersoneel. Iedereen draagt bij aan de zorg en begeleiding van de kinderen. De benadering is persoonlijk en emotioneel betrokken, wat essentieel is in de vroege jeugd van een kind.
Binnen BLOS kinderopvang wordt rekening gehouden met de leeftijd en de behoeften van kinderen. De groepsindeling is zo ingericht dat kinderen in een geschikt kader kunnen groeien. Voor peuters en jonge kinderen is het belangrijk dat ze op een rustige en vertrouwde manier worden ingevoerd in de dagelijkse routine van de kinderopvang. Dit helpt bij de overgang naar school en draagt bij aan het ontwikkelen van zelfvertrouwen en onafhankelijkheid.
Activiteiten zijn onderdeel van het pedagogisch programma en worden zorgvuldig samengesteld om kinderen te stimuleren op meerdere vlakken. Denk aan activiteiten die gericht zijn op motorische ontwikkeling, sociaal contact, creativiteit en cognitieve groei. De nadruk ligt op het leren door te spelen, wat een fundamentele methode is in de vroege jeugdeducatie.
Nieuwe activiteiten zoals Club BLOS Sport zijn ook een onderdeel van het aanbod. Deze activiteiten geven kinderen de kans om zich fysiek te ontwikkelen, te leren werken in een team en zich te amuseren op een gezonde manier. De focus op kinderparticipatie benadrukt ook het belang van de eigen visie van het kind in het dagelijks functioneren van de kinderopvang.
Naast reguliere kinderopvang biedt BLOS ook buitenschoolse opvang. Deze vorm van opvang is bedoeld voor kinderen van basisschoolleeftijd en draagt bij aan een evenwichtige opvoeding. De buitenschoolse opvang biedt een veilige en gestructureerde omgeving waar kinderen kunnen ontspannen, leren en sociaal contact maken buiten de schoolplek.
De activiteiten in de buitenschoolse opvang zijn gericht op recreatie, leren en zorg. De nadruk ligt op het creëren van een sfeer waarin kinderen zich veilig en betrokken voelen. De opvang helpt ouders met het organiseren van hun werk- en privéleven, zonder dat de zorg voor de kinderen in het gedrang komt.
De samenwerking tussen BLOS kinderopvang en ouders is essentieel in de ontwikkeling van kinderen. Ouders zijn niet alleen belangrijke informatiegevers, maar ook partners in de opvoeding. BLOS biedt diverse manieren om ouders betrokken te houden, zoals via het ouderportaal, waar ouders toegang hebben tot informatie over hun kind, agenda’s, activiteiten en administratie.
Het contactformulier en de ouderapp zijn andere manieren waarop ouders betrokken worden in de dagelijkse zorg en begeleiding van hun kind. Deze digitale tools maken het mogelijk om praktische zaken te regelen, zoals het aanvragen van extra dagen, het rapporteren van afwezigheid of het bekijken van facturen. Dit helpt bij het creëren van een open en transparante communicatie tussen BLOS en ouders.
BLOS benadrukt ook de betekenis van het vak van pedagogisch medewerker. Het instellen in kinderopvang wordt gezien als een bijzonder vak, waarin elke dag geluksmomenten worden gedeeld met kinderen. Pedagogisch medewerkers, locatiemanagers en medewerkers op kantoor dragen bij aan het creëren van een positieve omgeving voor kinderen en ouders. Het vak draagt niet alleen bij aan de kinderontwikkeling, maar ook aan de wereld van morgen.
BLOS zoekt mensen die passie hebben voor kinderen en opvoeding. Medewerkers worden gezien als betrokken partners in de groei van kinderen, en hun talenten zijn essentieel voor het functioneren van de instelling. Werken bij BLOS betekent het maken van een verschil voor kinderen, ouders en de maatschappij.
BLOS is onderdeel van de Babilou Family Nederland, een groep die vier kinderopvanglabels heeft: BLOS, BijdeHandjes, Zonnekinderen en Zein International Childcare. Ieder label heeft zijn eigen unieke kwaliteiten en stijl, maar werkt samen aan een gemeenschappelijk doel: het ondersteunen van kinderen in hun groei.
BLOS kinderopvang benadrukt in haar aanpak het belang van uitdaging, zorg en aandacht. De nadruk ligt op het stimuleren van kinderen om vertrouwen te ontwikkelen in hun eigen groei. De instelling zorgt ervoor dat kinderen zich veilig en uitgedaagd voelen, zodat ze zich volledig kunnen ontwikkelen.
BLOS kinderopvang streeft naar een kindvriendelijke, uitdagende en veilige omgeving waar kinderen zich op hun eigen tempo en manier kunnen ontwikkelen. Het pedagogisch beleid benadrukt de rol van zorg, aandacht en speels leren in de vroege jeugd. De samenwerking met ouders en de betrokkenheid van medewerkers zijn essentieel in de aanpak. BLOS benadrukt ook de betekenis van werken in kinderopvang en ziet dit als een bijzonder vak dat bijdraagt aan de wereld van morgen.
De instelling draagt bij aan de vroege jeugdeducatie en helpt ouders bij het organiseren van hun werk- en privéleven. BLOS kinderopvang is een partner in het avontuur dat ouderschap heet, en biedt een veilige plek waar kinderen zich kunnen ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet