BHV in de kinderopvang: essentiële training voor kinderzorgverleners
juli 16, 2025
In de kinderopvang worden jaarplanningen en thema’s centraal gebruikt om de ontwikkeling van jonge kinderen positief te beïnvloeden. Deze planningen bevatten doorgaans maandelijkse activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen en hun ontwikkelingsniveau. Binnen de kinderopvang worden activiteiten georganiseerd die niet alleen plezier en leren combineren, maar ook bewegen, creatief zijn en natuurbeleving bevorderen. Hieronder volgt een overzicht van de relevante informatie uit de beschikbare bronnen, met een focus op jaarplanningen, thema’s en activiteiten.
Voor de schoolvakanties in de regio Midden zijn de volgende data vastgesteld voor 2024/2025:
Deze data zijn adviesdata van de Nederlandse overheid en scholen kunnen afwijken. Voor ouders en opvangers is het belangrijk om deze data te kennen voor het plannen van activiteiten en eventuele inschrijvingen. In de herfstvakantie bijvoorbeeld, is het thema “Griezelig Gezellig”, waarbij kinderen betrokken worden bij activiteiten als griezelstokbroodjes bakken, moddermonsters maken en griezelen in het bos. Deze activiteiten zijn bedoeld om zowel leuke herinneringen op te bouwen als de creativiteit en motoriek van kinderen te stimuleren.
Een centrale methode in de kinderopvang is het gebruik van thema’s, zoals die uit de Uk & Puk programma’s stammen. Deze thema’s geven richting aan de dagelijkse activiteiten en passen zich aan aan de belevingswereld van de kinderen. Voorbeelden van thema’s zijn “Dit ben ik”, “Eet smakelijk”, “Knuffels” en “Ik en mijn familie”. Deze thema’s bevorderen sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling en het vertrouwen in zichzelf.
Naast deze thema’s zijn er ook maandelijkse thema’s die gericht zijn op specifieke aspecten van de natuur of culturele feesten. In maart bijvoorbeeld, is het thema “lentekriebels”, waarbij kinderen de natuur verkennen en op zoek gaan naar tekenen van de lente. In april wordt de Kindermuziekweek georganiseerd, waarbij kinderen muziek maken, dansen en instrumenten leren kennen. Muziek draagt bij aan de cognitieve, taal- en emotionele ontwikkeling van kinderen.
In mei wordt de “Dag van de Groene Kinderopvang” gevierd, met het thema “We laten de natuur binnen!”. Hierbij is de natuur centraal gesteld, zowel buiten als binnen de opvang. Kinderen leren het belang van de natuur begrijpen en ervaren hoe fijn het is om er mee in contact te staan. Buiten spelen met zand, water en modder draagt bij aan sensorische ontwikkeling en creativiteit.
In de kinderopvang wordt aandacht besteed aan sport en bewegen, creatieve activiteiten, expressie en ontdekking. Voorbeelden van activiteiten zijn:
Deze activiteiten zijn gericht op verschillende ontwikkelingsgebieden zoals motoriek, taal, creativiteit en sociale vaardigheden. De kinderopvang zorgt ook voor een rijke speelleeromgeving waarin kinderen zelfstandig of in groepen kunnen experimenteren. Daarnaast is er dagelijks gebruik van de tuin, waar kinderen kunnen klimmen, klauteren, spelen in bosjes en in de zandbak graven.
Onder begeleiding van een beroepskracht kunnen kinderen de stamgroep verlaten voor gerichte activiteiten. Deze activiteiten kunnen plaatsvinden op het buitenterrein, in school of in de nabije omgeving. De beroepskracht is altijd bereikbaar via telefoon en zorgt voor een veilige en ondersteunende omgeving. Deze activiteiten kunnen gericht zijn op het ontwikkelen van zelfstandigheid, vertrouwen in de omgeving en het leren omgaan met nieuwe situaties.
Naast de maandelijkse thema’s zijn er ook activiteiten gericht op culturele en maatschappelijke feestdagen. Bijvoorbeeld, tijdens het Suikerfeest in maart wordt aandacht geschonken aan het thema delen. De kinderopvang maakt lekkere thee, knutselt, zingt en vertelt over het Suikerfeest. Hierbij is het doel om kinderen bewust te maken van de betekenis van het feest en het belang van delen.
De Zonnetjesweek is een andere activiteit waarbij kinderen leren om veilig te genieten van de zon. Het thema is “Weren, Kleren en Smeren”, wat staat voor het dragen van zonverbrandingsmiddel, zonbril en kleding met langere mouwen. Deze week helpt kinderen bewust te worden van de schadelijke effecten van de zon en hoe ze zich kunnen beschermen.
In april worden de Koningsspelen georganiseerd, waarbij kinderen oud Hollandse spellen spelen. Aan het eind van de week is er een Koningsontbijt in alle opvanglocaties. Kinderen kunnen in oranje kleden en genieten van een gezamenlijke activiteit die verbonden is met het koningsfeest.
In juni is er een Opa en Oma Dag op sommige locaties, waarbij opa’s en oma’s uitgenodigd worden om deel te nemen aan activiteiten. Dit versterkt de band tussen kinderen en hun grootouders en biedt een unieke kans voor sociale interactie en verbinding.
De kinderopvang maakt gebruik van een jaarkalender om ouders en medewerkers op de hoogte te houden van activiteiten. Deze kalender is meestal beschikbaar via de website of interne communicatieplatforms zoals Konnect. De kalender geeft een overzicht van thema’s, vakantieactiviteiten en speciale dagen. Ouders kunnen hiermee inschrijven voor activiteiten en beter voorbereid zijn op de jaarlijkse planning.
Puk, het vriendje van de kinderen, is een centrale figuur in de Uk & Puk programma’s. Hij is betrokken bij verschillende activiteiten, voert gesprekjes met kinderen en geeft lieve knuffels. Puk helpt kinderen bij het begrijpen van het thema en het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden. De medewerkers gebruiken Puk om kinderen te ondersteunen bij het ontdekken van nieuwe activiteiten en het ontwikkelen van vertrouwen in zichzelf en anderen.
Jaarplanningen en thema’s in de kinderopvang zijn essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Door middel van maandelijkse activiteiten, thema’s en speciale dagen worden kinderen gestimuleerd op verschillende ontwikkelingsgebieden. Deze activiteiten bevorderen beweging, creativiteit, taalontwikkeling en natuurbeleving. De kinderopvang zorgt voor een veilige, leerzame en speelse omgeving waarin kinderen zich kunnen ontplooien. Voor ouders is het belangrijk om deze planningen te volgen en eventueel inschrijvingen te doen, zodat kinderen volledig van de activiteiten kunnen genieten.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet