Hoeveel kost kinderopvang per maand in Nederland?
juli 16, 2025
De rol van groepsondersteuner speelt een steeds belangrijker function in de kinderopvangsector. Deze functie biedt zowel een toegangspunt voor mensen die graag willen werken met jonge kinderen, maar geen diploma op mbo-3 niveau hebben, als een ondersteunende functie voor pedagogisch professionals. In dit artikel worden de taken, opleidingen, groeimogelijkheden en praktische toepassing van de functie groepsondersteuner besproken, gebaseerd op actuele informatie en ontwikkelingen in de sector.
Een groepsondersteuner vervult een ondersteunende rol binnen een kinderopvangorganisatie. Deze functie is bedoeld voor mensen die nog geen diploma op minimaal mbo-3 niveau hebben, maar wel interesse hebben in het werken met jonge kinderen. De focus van de functie kan variëren, afhankelijk van de organisatie, maar ligt meestal op lichte verzorgende werkzaamheden of huishoudelijke taken die pedagogisch professionals ondersteunen.
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van een groepsondersteuner zijn:
Deze functie is bedoeld om pedagogisch professionals in hun werk te ondersteunen en zo de werkdruk te verlagen. Hierdoor kan er meer aandacht worden besteed aan het pedagogische aspect van kinderopvang, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.
In de regio Midden-Utrecht is een pilot gestart om werkzoekenden klaar te stomen voor de functie van groepsondersteuner. Deze opleiding is bedoeld voor mensen die geen diploma op mbo-3 niveau hebben, maar wel interesse hebben in het werken met jonge kinderen. De pilot is een samenwerking tussen het WerkgeversServicepunt (WSP) en het Leerwerkloket (LWL), en richt zich op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of een migratieachtergrond.
Het voorschakeltraject duurt vijftien weken en bestaat uit een mix van theoretisch onderwijs en praktijkervaring. De deelnemers volgen een leerlijn die is gebaseerd op de mbo-2 opleiding Helpende zorg & welzijn. Bovendien krijgen ze les in werknemersvaardigheden, en wie nodig is, volgt ook extra opleiding in taal en rekenen. De opleiding is gericht op maatwerk, zodat de deelnemers zich op een persoonlijke manier kunnen ontwikkelen.
Tijdens het traject lopen de kandidaten stage bij een kinderopvangorganisatie, waar ze ondersteuning krijgen van ROC Midden-Nederland. De doelstelling van de pilot is om mensen voor te bereiden op een carrière als groepsondersteuner, en tegelijkertijd een duidelijke doorgroeimogelijkheid naar pedagogisch professional te bieden. Werkgevers die deelnemen aan de pilot beloven de kandidaten na afloop een contract te bieden.
De functie groepsondersteuner is niet bedoeld als een eindstation, maar als een startpunt voor verdere groei binnen de kinderopvangsector. Voor wie wil doorgroeien naar pedagogisch professional, is het Ontwikkelpad kinderopvang beschikbaar. Dit is een initiatief van de Brancheorganisatie Kinderopvang (BK), de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK), en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Het Ontwikkelpad biedt een traject waarin groepsondersteuners hun kennis en vaardigheden verdiepen, op maat gemaakt aan de hand van de individuele behoeften en doelen. Het traject houdt bij hoe iemand zich ontwikkelt en biedt steun bij het afronden van het proces. Wie wil én kan, krijgt de mogelijkheid om verder te leren en uiteindelijk een functie op niveau drie te bereiken.
Het doel van het Ontwikkelpad is om ervoor te zorgen dat mensen die als groepsondersteuner beginnen, ook de kans krijgen om verder te groeien in de sector. Dit helpt niet alleen de individuen, maar ook de organisaties, omdat het de stabiliteit van het personeel versterkt en het vakmanschap in de sector vergroot.
In de praktijk werkt een groepsondersteuner onder leiding van pedagogisch professionals. De samenwerking is essentieel, omdat de groepsondersteuner zich richt op de logistieke en verzorgende aspecten van de kinderopvang, zodat de pedagogisch professionals zich op de kinderen en het pedagogische werk kunnen concentreren.
Groepsondersteuners zijn actief betrokken bij de dagelijkse routine, zoals het voorbereiden van maaltijden, het opruimen van speelgoed, en het begeleiden van kinderen tijdens activiteiten. Buiten de opvang kunnen groepsondersteuners ook meedoen bij uitstapjes, waarbij ze kinderen begeleiden en zorgen voor hun veiligheid.
Hoewel de functie van groepsondersteuner zich vooral richt op de praktische zorgen, is er ook aandacht voor communicatie en samenwerking met ouders en collega’s. Deelname aan werkoverleggen is een belangrijk aspect van de functie, omdat dit ervoor zorgt dat er een goed overzicht is van de dagelijkse activiteiten en eventuele aandachtspunten.
De kinderopvangsector is in ontwikkeling, en dit wordt ook duidelijk in de wijzigingen op het gebied van functietitels. De functie die vroeger bekendstond als pedagogisch medewerker, heet sinds de nieuwe cao Kinderopvang 2025-2026 pedagogisch professional. Dit is een aanpassing die aansluit op vakliteratuur, opleidingen en beleidsstukken, waarin het begrip "professional" steeds vaker wordt gebruikt.
Evenzo is de functie groepshulp vervangen door groepsondersteuner, een term die actueller en passender is. Deze veranderingen zijn bedoeld om de rol en het vakmanschap van de betrokken personen beter te benadrukken. Hoewel de nieuwe benamingen in vakliteratuur en beleid al langer in gebruik zijn, duurt het nog even voordat ze volledig ingeburgerd zijn in de praktijk.
VacatureKinderopvang.nl heeft deze ontwikkelingen al opgenomen in de functietitels op hun website. Zo is het voor werkzoekenden en werkgevers eenvoudiger om te vinden wat ze zoeken, en blijft de vacaturebank actueel en herkenbaar.
Een van de belangrijkste doelen van de functie groepsondersteuner is om pedagogisch professionals in hun werk te ondersteunen. In de praktijk blijkt dat groepsondersteuners een positieve invloed hebben op de werkdruk van pedagogisch professionals. Door lichte verzorgende werkzaamheden en huishoudelijke taken te ondersteunen, kunnen pedagogisch professionals zich meer richten op het pedagogische aspect van kinderopvang.
Daarnaast helpt de aanwezigheid van groepsondersteuners ook bij het voorkomen van uitval. Werkgevers melden dat de combinatie van groepsondersteuners en pedagogisch professionals leidt tot een betere balans in de werkdruk, wat gunstig is voor zowel het personeel als de kwaliteit van de kinderopvang.
De rol van groepsondersteuner is een essentieel onderdeel van de kinderopvangsector en speelt een steeds belangrijker function in de aanpak van het personeelstekort. Het feit dat er nu een opleiding is die mensen voorbereidt op deze functie, maakt het voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt of een migratieachtergrond mogelijk om te werken in de kinderopvangsector.
Bovendien is het doorgroeimogelijkheden van groepsondersteuner naar pedagogisch professional een aanvulling op het traditionele opleidingspad. Dit maakt het voor mensen mogelijk om zich stap voor stap verder te ontwikkelen, afhankelijk van hun interesse en vaardigheden.
In de toekomst is te verwachten dat de functie groepsondersteuner nog verder ingeburgerd raakt in de kinderopvangsector, en dat het aantal groepsondersteuners zal toenemen. Dit is niet alleen gunstig voor de organisaties, maar ook voor de kwaliteit van de kinderopvang, omdat er meer ondersteuning is voor pedagogisch professionals.
De functie groepsondersteuner speelt een steeds belangrijker function in de kinderopvangsector. Deze functie biedt zowel een toegangspunt voor mensen die geen diploma op mbo-3 niveau hebben, als een ondersteunende rol voor pedagogisch professionals. Groepsondersteuners zijn actief betrokken bij de dagelijkse routine van de kinderopvang, waardoor de werkdruk van pedagogisch professionals wordt verlicht en de kwaliteit van de opvang versterkt.
Door de introductie van een opleiding en het Ontwikkelpad kinderopvang is het voor groepsondersteuners mogelijk om verder te groeien in de sector. Deze groeimogelijkheden zijn essentieel voor de stabiliteit van het personeel en de continuïteit van de kinderopvang. De aanpassing van functietitels zoals "pedagogisch professional" en "groepsondersteuner" benadrukt de vakmanschap en het belang van deze functies in de opvang van jonge kinderen.
In de toekomst is te verwachten dat de functie groepsondersteuner een steeds groter function zal vervullen in de kinderopvangsector, en dat er meer aandacht zal zijn voor de verdere ontwikkeling van deze functie.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet