Het Functieboek CAO Kinderopvang: Een overzicht van functies en salarisschalen
juli 16, 2025
Een positief pedagogisch klimaat is van essentieel belang voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het biedt niet alleen een veilige en zorgzame omgeving, maar ook de basis voor een gevarieerd en leerzaam speel- en leerproces. In de kinderopvang is het doel om kinderen op een verantwoorde en stimulerende manier te ondersteunen in hun groei, zowel op sociaal, emotioneel als cognitief vlak. In dit artikel wordt ingegaan op de inhoud, doelen en praktische toepassing van het pedagogisch klimaat in de kinderopvang, met aandacht voor relevante opleidingen en beleidsrichtlijnen.
Een pedagogisch klimaat omvat de collectieve sfeer binnen een kinderopvanggroep, die wordt bepaald door de interacties tussen opvoeders en kinderen, de begeleiding die wordt geboden, en de manier waarop kinderen worden ondersteund in hun dagelijks leven. Het is een cruciaal onderdeel van de kinderopvang en vormt de basis voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Een goed functionerend pedagogisch klimaat draagt bij aan de emotionele veiligheid van kinderen, stimuleert hun zelfredzaamheid en helpt hen om betekenisvolle relaties te ontwikkelen.
Volgens Riksen-Walraven is het bieden van emotionele veiligheid de meest basale doelstelling in de kinderopvang. Een kind dat zich veilig en gesteund voelt, is in staat om zich volledig te richten op leren, spelen en groeien. Daarnaast is het doel om een verantwoorde en stimulerende speel- en leeromgeving te creëren, waarin kinderen zich prettig voelen en hun natuurlijke nieuwsgierigheid kunnen uiten.
De pedagogische doelen zijn uitgewerkte richtsnoeren die bepalen hoe opvoeders kinderen in de kinderopvang kunnen ondersteunen. Deze doelen zijn gericht op de ontwikkeling van de kinderen op vier belangrijke gebieden:
Deze doelen zijn niet alleen gericht op het huidige welzijn van kinderen, maar ook op hun langdurige groei in de maatschappij. De uitwerking van deze doelen vereist een duidelijk pedagogisch beleid en een consistente praktijk van opvoeders, die gericht zijn op het behoud van een positieve sfeer in de groep.
Om een stabiel en positief pedagogisch klimaat te realiseren, is het van belang dat opvoeders goed bekwamen zijn in de theorie en praktijk van pedagogisch werken. Daarom zijn er verschillende opleidingen en scholingen beschikbaar die zich richten op het pedagogisch klimaat in de kinderopvang.
Dit mbo-certificaat richt zich op het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling en het creëren van een veilige en stimulerende omgeving. De cursus duurt standaard 20 weken en bevat zowel theoretische als praktische componenten. Daarnaast zijn er 280 uur BPV (bedrijfspraktijk) vereist, waarin de opvoeder het geleerde in de praktijk toepast. De leerdoelen zijn onder andere het inventariseren van de behoeften en wensen van het kind en het zorgen voor een veilige speel- en leeromgeving.
Een alternatief voor de klassieke opleiding is de online cursus, die binnen een periode van 0 tot 3 maanden kan worden afgerond. Deze cursus biedt de mogelijkheid om flexibel te leren, waar en wanneer het past bij de individuele situatie. Het doel is om medewerkers in staat te stellen om effectief bij te dragen aan een positief pedagogisch klimaat in de kinderopvang.
ROC Midden Nederland biedt een cursus aan op niveau 2, waarin medewerkers leren omgaan met de dagelijkse uitdagingen in de kinderopvang. De cursus duurt maximaal 3 maanden en kost €1.295. De nadruk ligt op het bieden van een veilige, liefdevolle en prikkelende omgeving waarin kinderen zich prettig voelen. De cursus bevat praktische voorbeelden en persoonlijke begeleiding, waardoor medewerkers leren om te gaan met de diverse behoeften van kinderen.
Het pedagogisch klimaat wordt niet alleen beïnvloed door de dagelijkse praktijk van opvoeders, maar ook door het pedagogisch beleid dat binnen een instelling wordt gevolgd. Dit beleid moet duidelijk zijn, consistente richtlijnen bevatten en passen bij de visie van de instelling. De toezichthouder speelt een rol bij het controleren van het pedagogisch klimaat. Hij of zij kijkt onder andere naar het pedagogisch beleid, de praktijk en de voorschoolse educatie. Ook wordt gekeken naar het aantal beroepskrachten op het aantal kinderen, de diploma’s van het personeel en de veiligheid en gezondheid van de omgeving.
Het pedagogisch beleid is bovendien verantwoordelijk voor het creëren van een ondersteunende sfeer waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. Dit omvat onder andere het opstellen van een plan voor de voorschoolse educatie, waarin aandacht is voor de individuele behoeften van kinderen met ontwikkelingsachterstand.
In sommige gevallen kan er tijdelijk extra beleid worden ingevoerd om het pedagogisch klimaat te ondersteunen. Bijvoorbeeld in gemeenten waar kinderopvanglocaties sluiten, kan dit ertoe leiden dat er minder mogelijkheden zijn voor voorschoolse educatie. Dit heeft directe gevolgen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. In dergelijke gevallen kan tijdelijk aanvullend beleid worden ingevoerd, zoals beschreven in de regeling van de gemeente Ridderkerk. Deze regeling is van tijdelijke aard en dient als maatregel tot de situatie weer stabiel is.
Een stabiel en stimulerend pedagogisch klimaat is essentieel voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen in de kinderopvang. Het draagt bij aan emotionele veiligheid, zelfredzaamheid en sociale interactie, en vormt de basis voor een leergerecht speel- en leeromgeving. Het realiseren van dit klimaat vereist niet alleen betrokken en goed bekwame opvoeders, maar ook een duidelijk pedagogisch beleid en voldoende toezicht. Opleidingen en scholingen zoals het mbo-certificaat Pedagogisch klimaat in de kinderopvang (C0125) of online cursussen helpen medewerkers om deze doelen te verwezenlijken. Door middel van professionele begeleiding en een consistente praktijk kan elke kinderopvanggroep worden ondersteund in het creëren van een positieve sfeer waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en betrokken personen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet