logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kinderopvang in Goirle: Subsidie- en uitvoeringsregelingen voor peuteropvang in 2018

In de gemeente Goirle is in 2018 een subsidie- en uitvoeringsregeling voor peuteropvang ingevoerd. Deze regeling was geldig van 1 januari 2018 tot 18 september 2019 en had als doel om ouders van peuters (kinderen van 2 tot 4 jaar) te ondersteunen in de kosten voor kinderopvang. In deze artikel worden de belangrijkste aspecten van deze regeling besproken, inclusief de voorwaarden, de procedure en de financiële onderbouwing. De informatie is gebaseerd op de officiële regeling en voorbeeldberekeningen die in de brondocumenten zijn opgenomen.

Inleiding

De gemeente Goirle streeft naar een betaalbare en kwalitatief goede kinderopvang voor peuters. In 2018 werd een subsidie- en uitvoeringsregeling opgesteld om ouders te ondersteunen bij de kosten van deze opvang. De regeling was bedoeld voor peuters die woonachtig waren in Goirle en die gebruik maakten van een kinderopvangaanbieder die geregistreerd was in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP). De regeling is opgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Goirle, en is op 12 september 2017 vastgesteld.

De subsidie- en uitvoeringsregeling voor peuteropvang in Goirle stelt een gemeentetoeslag ter beschikking voor ouders of verzorgers van peuters die voldoen aan bepaalde voorwaarden. Deze toeslag bedoelt om een deel van de kosten van de kinderopvang te vergelden, mits aan de voorwaarden is voldaan. De regeling bevat zowel juridische als praktische bepalingen en is opgesteld in samenwerking met LRKP-geregistreerde kinderopvangaanbieders in de gemeente.

Begripsomschrijvingen

Voor het begrip van de regeling is het belangrijk enkele termen en definities te kennen. De subsidie- en uitvoeringsregeling definieert een aantal begrippen die relevant zijn voor de toepassing van de regeling:

  • Peuter: Een kind tussen 2 en 4 jaar dat ingeschreven is in de gemeente Goirle.
  • Peuteropvang: De opvang voor peuters die wordt aangeboden door kinderopvangorganisaties die geregistreerd zijn in het LRKP.
  • Gemeentetoeslag: De toeslag die de gemeente Goirle beschikbaar stelt voor de peuteropvang.
  • Kinderopvangorganisatie: Een organisatie die geregistreerd is in het LRKP en die peuteropvang aanbiedt in Goirle.
  • Rijkstoeslag voor kinderopvang: De toeslag die ouders kunnen aanvragen bij de Belastingdienst voor kinderopvang.
  • ASV: De Algemene subsidieverordening van de gemeente Goirle.

Deze definities zijn cruciaal voor het begrijpen van de regeling en de voorwaarden waaronder de gemeentetoeslag kan worden verstrekt.

Voorwaarden voor de gemeentetoeslag

Om in aanmerking te komen voor de gemeentetoeslag voor peuteropvang, moeten ouders of verzorgers aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden zijn opgenomen in artikel 2 van de regeling en zijn als volgt:

  1. Woonplaats: De peuter moet woonachtig zijn in de gemeente Goirle.
  2. Leeftijd: De peuter moet tussen 2 en 4 jaar zijn op het moment van het starten van de opvang.
  3. Duur en frequentie: De peuter mag maximaal 4 dagdelen per week opvang ontvangen, met een gemiddelde dagdeellengte van maximaal 5,5 uur per dag. De opvang mag maximaal 40 weken per kalenderjaar worden genoten.
  4. Aanbieder: De ouders of verzorgers moeten een overeenkomst hebben met een kinderopvangaanbieder die:
    • Een vestigingslocatie heeft in de gemeente Goirle;
    • Geregistreerd is in het LRKP.
  5. Geen gebruik van Rijkstoeslag: De ouders of verzorgers mogen geen gebruik maken van de toeslag voor kinderopvang die wordt aangeboden door de Belastingdienst.
  6. Aanvraagproces: De ouders of verzorgers moeten jaarlijks een aanvraagformulier invullen en een inkomensverklaring aanvragen bij de Belastingdienst. Deze verklaring moet aan de kinderopvangorganisatie worden overgelegd.
  7. Financiële voorwaarde: Het budget dat het college beschikbaar stelt aan de kinderopvangorganisatie moet toereikend zijn voor het verlenen van de gemeentetoeslag.

Deze voorwaarden zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat de gemeentetoeslag alleen wordt verstrekt aan gezinnen die daadwerkelijk gebruik maken van de kinderopvang en die voldoen aan bepaalde sociale en financiële criteria.

Procedure voor de verstrekking van de gemeentetoeslag

De procedure voor het verstrekken van de gemeentetoeslag is uitgebreid beschreven in artikel 3 van de regeling. Deze procedure bevat de stappen die ouders of verzorgers moeten doorlopen om in aanmerking te komen voor de toeslag.

De procedure begint met het invullen van een aanvraagformulier. Daarnaast is het verplicht om jaarlijks een inkomensverklaring aan te vragen bij de Belastingdienst. Deze verklaring is gratis en kan worden aangevraagd via de Belastingdienst.

De inkomensverklaring wordt vervolgens aan de kinderopvangorganisatie overgelegd. Deze organisatie bepaalt vervolgens of de ouders of verzorgers in aanmerking komen voor de gemeentetoeslag, op basis van de voorwaarden die in de regeling zijn opgenomen.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid om in bijzondere gevallen af te wijken van de regeling. Dit kan het geval zijn als de toepassing van de regeling leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Voorbeeldberekening van de gemeentetoeslag

De regeling bevat ook voorbeeldberekeningen om ouders en verzorgers een duidelijk beeld te geven van hoe de gemeentetoeslag wordt berekend. Deze berekeningen zijn gebaseerd op een gemiddeld inkomen van € 37.000,00 per jaar en het uurtarief van € 7,18 per uur, zoals vastgesteld door de Belastingdienst.

In het eerste voorbeeld wordt aangenomen dat een oudere of verzorgende gebruik maakt van de opvangaanbieder Humanitas. De jaarlijkse kosten voor 11 uren opvang per week, gedurende 40 weken, bedragen € 3.432,00. De vergoeding van de Belastingdienst is € 2.688,47, waardoor de gemeentetoeslag € 2.688,47 bedraagt. De eigen bijdrage van de ouders of verzorgers is € 743,53.

In het tweede voorbeeld wordt aangenomen dat de ouders of verzorgers gebruik maken van de opvangaanbieder De Avonturiers. De jaarlijkse kosten voor 7 uren opvang per week, gedurende 40 weken, bedragen € 2.315,60. De vergoeding van de Belastingdienst is € 1.710,85, waardoor de gemeentetoeslag € 1.710,85 bedraagt. De eigen bijdrage van de ouders of verzorgers is € 604,75.

Deze voorbeeldberekeningen geven een duidelijk overzicht van hoe de gemeentetoeslag wordt berekend en wat de eigen bijdrage van ouders of verzorgers kan zijn. Het is belangrijk om op te merken dat deze berekeningen illustratief zijn en dat de daadwerkelijke kosten en toeslagen kunnen variëren, afhankelijk van de keuze van de kinderopvangaanbieder en het inkomen van de ouders of verzorgers.

Overgangs- en slotbepalingen

De subsidie- en uitvoeringsregeling voor peuteropvang in Goirle is ingetrokken op 19 september 2019. De regeling is op 1 januari 2018 in werking getreden en is aangehaald als: 'Subsidie-/uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang Goirle 2018'.

Het college van burgemeester en wethouders heeft deze regeling vastgesteld op 12 september 2017. De regeling is ontworpen in samenwerking met LRKP-geregistreerde kinderopvangaanbieders in de gemeente Goirle en is opgesteld op basis van afspraken tussen de gemeente en deze aanbieders.

Conclusie

De subsidie- en uitvoeringsregeling voor peuteropvang in Goirle in 2018 was bedoeld om ouders of verzorgers van peuters te ondersteunen in de kosten van kinderopvang. De regeling bevat een duidelijke omschrijving van de voorwaarden, de procedure en de financiële onderbouwing. De voorwaarden zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat de gemeentetoeslag alleen wordt verstrekt aan gezinnen die daadwerkelijk gebruik maken van de kinderopvang en die voldoen aan bepaalde sociale en financiële criteria.

De voorbeeldberekeningen geven een duidelijk overzicht van hoe de gemeentetoeslag wordt berekend en wat de eigen bijdrage van ouders of verzorgers kan zijn. Het is belangrijk om op te merken dat deze berekeningen illustratief zijn en dat de daadwerkelijke kosten en toeslagen kunnen variëren, afhankelijk van de keuze van de kinderopvangaanbieder en het inkomen van de ouders of verzorgers.

De regeling is ingetrokken in september 2019, maar heeft gedurende haar geldigheid een belangrijke rol gespeeld in de financiering van kinderopvang voor peuters in Goirle. Voor ouders of verzorgers die geïnteresseerd zijn in huidige regelingen is het raadzaam om contact op te nemen met de gemeente of LRKP-geregistreerde kinderopvangaanbieders in de gemeente Goirle.

Bronnen

  1. Subsidie-/uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang Goirle 2018
  2. Locaties van kinderopvang in Goirle
  3. Vestigingen van kinderopvang in Goirle

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven