Actieve en creatieve kinderopvang: feesten, buitenspeelplekken en vertrouwen
juli 15, 2025
Kinderopvang binnen de Aurora Onderwijsgroep speelt een centrale rol in de ondersteuning van zowel ouders als leerlingen. De groep bestaat uit 22 basisscholen en drie locaties voor voortgezet onderwijs, verspreid over de Veluwe en Zeewolde. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de diverse vormen van kinderopvang die binnen deze onderwijsgroep worden aangeboden, inclusief voor- en naschoolse opvang (VSO/NSO), buitenschoolse opvang (BSO), vakantieopvang, peuterspeelzalen en weekendscholen. De nadruk ligt op samenwerking tussen scholen, kinderopvangorganisaties en ouders, met als doel een waarden- en leefbaar onderwijsomgeving voor kinderen van 2 tot en met 12 jaar.
Voor- en naschoolse opvang wordt binnen de Aurora Onderwijsgroep vaak geregeld in samenwerking met externe kinderopvangorganisaties. Zo is bij Basisschool de Schovenhorst in Putten de voor- en naschoolse opvang gevestigd bij het Kindcentrum Putten, terwijl Daltonschool De Sprenge-Vaassen in samenwerking stapt met KOM Kinderopvang. Deze opvangorganisaties bieden kinderen een veilige en actieve omgeving waarin ze kunnen spelen, leren en zich sociaal ontwikkelen. De werkwijze en tarieven van deze opvang zijn meestal beschikbaar op de websites van de respectievelijke organisaties.
Voor ouders is het mogelijk om te reserveren op basis van een schema of wachtlijst, afhankelijk van de beschikbaarheid. Aan deze vorm van opvang zijn in de meeste gevallen kosten verbonden, en deze worden meestal duidelijk gemaakt bij inschrijving of via een tarieflijst die beschikbaar is op de website of via de opvangorganisatie zelf.
Buitenschoolse opvang is een vorm van kinderopvang die zich richt op kinderen die na schooltijd op begeleiding, activiteiten en soms ook op eten of rust behoefte hebben. Bij Dalton Kindcentrum De Veste in Harderwijk is de BSO onderdeel van het kindcentrum en wordt verzorgd in samenwerking met kinderopvang Eigen&Wijzer. De BSO biedt kinderen een actieve, educatieve en sociaal stimulerende omgeving waarin ze kunnen groeien, leren en ontdekken.
De BSO is beschikbaar voor kinderen van diverse leeftijden en richt zich op zowel recreatieve als leerzame activiteiten. In sommige gevallen is er ook een mogelijkheid tot rust of lezen, zodat kinderen na een drukke schooldag op adem kunnen komen. Ook vakantieopvang valt onder de BSO, wat betekent dat ouders tijdelijk opvang kunnen regelen als zij bijvoorbeeld een weekendje uit willen of extra werkzaamheden hebben.
Peuterspeelzalen zijn onderdeel van de vroege jeugdopvang en zijn bedoeld voor kinderen van 1 tot 4 jaar. Bij Dalton Kindcentrum De Veste is een peuterspeelzaal gevestigd die in samenwerking met kinderopvang Eigen&Wijzer werkt. Peuterspeelzalen bieden kinderen een speelomgeving waarin ze kunnen leren omgaan met anderen, hun motoriek ontwikkelen en hun taalvaardigheden uitbreiden. De opvang is meestal open op zowel werkdagen als in de weekends, afhankelijk van de regelingen van de betreffende organisatie.
Weekendschool is een specifieke vorm van buitenschoolse opvang die zich richt op kinderen die op zaterdagen of in de vakantie tijdens de week tijdelijke opvang nodig hebben. OOK Kinderopvang, een organisatie die scholen ondersteunt bij de opzet van kinderopvang in eigen regie, richt zich met name op het ontwikkelen van weekendscholen en vakantieopvang. Deze vorm van opvang biedt kinderen een actieve, educatieve en sociale omgeving waarin ze kunnen leren, ontdekken en spelen.
Een voorbeeld is weekendschool Petje Af, die is opgericht door Daan van de Voort, oprichter van OOK Kinderopvang. Deze weekendschool is ontworpen om de scheiding tussen opvang en onderwijs te overbruggen, met als doel dat kinderen ook buiten schooltijden blijven groeien en leren. Weekendschool is toegankelijk voor kinderen van diverse leeftijden en richt zich op zowel recreatieve als educatieve activiteiten.
Een van de kernwaarden van de Aurora Onderwijsgroep is samenwerking. Binnen de kinderopvang worden scholen vaak met externe opvangorganisaties verbonden om kinderen een gevarieerde en rijke leefomgeving te bieden. Deze samenwerking houdt in dat scholen en opvangorganisaties regelmatig communiceren over de ontwikkeling van kinderen, de activiteiten die worden aangeboden en eventuele wensen van ouders.
Bijvoorbeeld, bij Basisschool de Schovenhorst wordt de middagpauze geregeld in samenwerking met het schoolteam en overblijfmedewerkers, zowel binnen als buiten het schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen tijdens de middagpauze zorgvuldig worden begeleid en dat ouders gerust kunnen zijn over de zorg die hun kind ontvangt.
De Aurora Onderwijsgroep is duidelijk geroeid op waarden als inclusiviteit, leergeluk en persoonlijke groei. Deze visie is ook zichtbaar in de aanpak van kinderopvang. De opvang is bedoeld om elk kind te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling, ongeacht leeftijd of achtergrond. De nadruk ligt op een veilige, warme en waarderende omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen, leren en ontdekken.
Bij Dalton Kindcentrum De Veste werkt intern begeleidingspersoneel nauw samen met leerkrachten en opvangorganisaties. Dit personeel ondersteunt de leerlingenzorg en helpt bij het uitvoeren van het zorgbeleid. Een voorbeeld is Marieke, intern begeleider die zich richt op de groei en ontwikkeling van kinderen in groepen 1-2, 6-7 en de Plusklas/Ploeterklas. Haar rol is essentieel bij het zoeken naar talenten en mogelijkheden van kinderen en het ondersteunen van leerkrachten in het uitvoeren van hun zorgtaken.
Ouders worden ook actief betrokken bij de opvang. Informatie over tarieven, werkwijze en beschikbaarheid van opvang is vaak via websites of telefoonnummers beschikbaar. Bijvoorbeeld, bij Basisschool de Schovenhorst en De Hoge Weerdschool is er een vrijblijvende afspraak mogelijk voor een rondleiding, zodat ouders een beeld kunnen krijgen van de opvang en eventueel vragen kunnen stellen.
Kinderopvang binnen de Aurora Onderwijsgroep is een integraal onderdeel van de onderwijsvisie en draagt bij aan een waarden- en leefbare omgeving voor kinderen. Door samenwerking tussen scholen en opvangorganisaties, toegankelijke en educatieve activiteiten en een sterke focus op persoonlijke groei, wordt de opvang gecreëerd als een plek waar kinderen zich kunnen ontwikkelen, leren en ontdekken. Zowel ouders als kinderen profiteren van deze aanpak, die op een warme en betrokken manier gericht is op het welzijn van elk kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet