Kleuteronderwijs in België: Een Gids voor Ouders en Toekomstige Leerkrachten
juni 20, 2025
Het is niet ongebruikelijk dat kinderen, op verschillende leeftijden, moeite hebben met luisteren. Ouders en opvoeders kunnen dan snel frustratie voelen en zich afvragen wat ze eraan kunnen doen. Er zijn verschillende redenen waarom een kind niet lijkt te luisteren, variërend van het gevoel niet verbonden te zijn, tot een overweldigend aantal prikkels, of een natuurlijke behoefte aan autonomie. In dit artikel worden de meest voorkomende oorzaken van het gedrag "niet luisteren" bij kinderen besproken, evenals praktische stappen en strategieën die ouders en opvoeders kunnen ondernemen om verbinding te herstellen en effectieve communicatie te bevorderen.
Er zijn meerdere factoren die kunnen leiden tot het gedrag dat een kind niet luistert. Deze redenen zijn vaak complex en kunnen zowel emotioneel als cognitief van aard zijn. Een aantal van de meest voorkomende oorzaken zijn:
Vele kinderen zijn gevoelig voor omgevingsprikkels. Als er te veel geluid, beweging of veranderingen in de omgeving zijn, kunnen ze moeite hebben om zich te concentreren op wat een ouder of opvoeder zegt. Dit is vooral duidelijk zichtbaar bij kinderen die drukkend gedrag vertonen. Zij hebben vaak behoefte aan een vaste dagindeling en rustige omstandigheden om goed te kunnen functioneren.
Een sterke emotionele band is essentieel voor het luistervermogen van een kind. Wanneer een kind het gevoel heeft dat het niet gehoord wordt of dat de ouder of opvoeder niet echt interesse toont in zijn of haar ervaringen, kan het dit als een reden zien om zich te verzetten. Kinderen zoeken vaak contact en erkenning, en als deze basisbehoeften niet worden ingevuld, is er een kans dat ze zich afsluiten of zich ongehoorzaam gedragen.
Vooral jonge kinderen hebben een sterke behoefte aan autonomie. Ze willen graag zelf beslissingen nemen, zoals kiezen wat ze willen eten of welk speelgoed ze willen spelen. Wanneer ouders continu instructies geven over wat wél of niet mag, kan het kind zich overweldigd voelen en juist meer verzet tonen.
Luisteren wordt vaak verward met direct gehoorzamen. Maar kinderen reageren beter op duidelijke uitleg en begrip van wat er van hen wordt verwacht. Als een opdracht te vaag is of het kind niet begrijpt waarom het iets moet doen, kan het moeite hebben met het volgen van instructies.
Bij jonge kinderen is het vaak niet zozeer een kwestie van wilskracht, maar eerder van ontwikkelingsniveau. Hun aandachtsduur is beperkt, en ze hebben vaak meer visuele of fysieke input nodig om te begrijpen wat wordt gezegd. Daarom is het belangrijk om instructies kort, duidelijk en op ooghoogte te formuleren.
Een van de belangrijkste stappen bij het oplossen van het gedrag "niet luisteren" is het herstellen van de verbinding met het kind. Dit kan op verschillende manieren gebeuren:
Als je kind vaak gedrag vertoont dat het niet naar je luistert, is het belangrijk om positieve aandacht te geven. Complimenten, knuffels of zelfs een kort moment van samenspelen kunnen de band versterken. Kinderen reageren beter wanneer ze het gevoel hebben dat ze worden geraakt en begrepen. Dit is zowel emotioneel als cognitief een krachtige manier om het gedrag te beïnvloeden.
Het is vaak effectiever om in ooghoogte te komen met je kind dan om van een afstand te roepen. Door op hun niveau te komen, bijvoorbeeld op je hurken of op een bankje, geef je het gevoel dat je serieus bent en dat je echt contact maakt. Dit helpt het kind om beter te luisteren.
In plaats van te zeggen wat je kind niet mag doen, is het beter om duidelijk te maken wat je wel wilt. In plaats van "Niet schreeuwen", kun je bijvoorbeeld zeggen "Spreek rustig, zodat we elkaar goed kunnen horen." Positieve taal helpt het kind om te begrijpen wat wordt verwacht, in plaats van zich afgewezen te voelen.
Een veel voorkomende fout is het herhalen van een instructie tot het kind uiteindelijk reageert. Dit kan het kind het gevoel geven dat het niet gehoord wordt of dat het kan negeren wat wordt gezegd. Blijf consequent, maar herhaal niet telkens hetzelfde, tenzij het kind echt niet reageert.
Bij jonge kinderen is het belangrijk om instructies klein en behapbaar te houden. In plaats van "Je moet alles opruimen", kun je zeggen "Pak alsjeblieft één blokje en leg het op de tafel." Dit maakt het voor het kind makkelijker om te volgen en voelt minder overweldigend.
Een manier om te voorkomen dat je kind zich gecontroleerd voelt, is het bieden van keuzes. Bijvoorbeeld: "Wil je eerst je tanden poetsen of eerst je pyjama aandoen?" Hiermee geef je het kind een gevoel van autonomie, wat kan helpen om het beter te laten luisteren.
Een vaste dagindeling kan drukke kinderen helpen om beter te luisteren. Wanneer ze weten wat er op welk moment gebeurt, voelen ze zich veiliger en kunnen ze zich beter concentreren. Denk aan momenten als ontbijt, school, eten, spelen en slapen. Zorg dat deze momenten zo veel mogelijk consistent zijn.
Sommige kinderen reageren beter op visuele stimuli dan op woorden. Een zandloper, een luistermissie of een luisterfort kunnen effectief zijn om het kind te helpen om zich te concentreren. Deze hulpmiddelen maken het luisteren tot een bewuste keuze en een speelse activiteit, wat het aantrekkelijker maakt.
Naast het gebruik van woorden, is non-verbale communicatie belangrijk. Knikken, het maken van een thumbs-up of rustig oogcontact houden kunnen het kind aantonen dat je het begrijpt en aandacht besteedt. Deze signalen zijn vaak even effectief, of zelfs belangrijker, dan het herhalen van instructies.
Als je merkt dat je kind niet luistert, is het belangrijk om zelf te blijven rusten. Wanneer ouders frustratie of ongeduld tonen, kan het kind dit opnemen en nog meer verzet tonen. Gebruik kalmerende woorden, zoals "Stop, adem in en vraag dan wat je wil", of maak het een gezamenlijke oefening om zich te kalmeren.
Consequentie is belangrijk in elke opvoeding. Als je een regel stelt, is het essentieel om deze regel ook consequent te handhaven. Kinderen leren vaak door patronen en het merken van gevolgen. Als je bijvoorbeeld zegt dat je kind zijn speelgoed moet opruimen, doe dit dan telkens op dezelfde manier.
Soms is het niet mogelijk om het kind direct te bereiken. In dat geval is het belangrijk om rustige momenten te creëren. Laat het kind bijvoorbeeld een boek lezen of luisteren naar muziek, zodat het kan ontspannen en zich later beter op jouw woorden kan concentreren.
Ouders en opvoeders spelen een cruciale rol in het gedrag van kinderen. Als je als ouder of opvoeder jezelf uitgeput of ongeduldig voelt, kan dat het gedrag van het kind beïnvloeden. Zorg voor rustige momenten voor jezelf, zoals een wandeling, een koffie met een vriendin of een kort weekend zonder kinderen. Als jij je goed voelt, straalt dat uit en voelt het kind dat.
Als je kind regelmatig moeite heeft met luisteren, kan het nuttig zijn om contact op te nemen met de leerkracht. De school kan namelijk ook tips geven en meedenken over hoe je kind het beste ondersteund kan worden. Veel scholen hanteren een vaste dagindeling en geven dagelijks instructies, en je kunt hier van leren.
Voorlezen is niet alleen een leuke activiteit, maar ook een manier om het luistervermogen van het kind te versterken. Kies boeken die het kind interesseert en lees deze op een rustige manier. Je kunt ook gebruik maken van luisterboeken, die beschikbaar zijn bij de Jeugdbibliotheek. Dit helpt bij het opbouwen van de concentratie en het luistervermogen.
Als je merkt dat je kind continu problemen heeft met luisteren, is het belangrijk om duidelijke regels en grenzen te stellen. Laat het kind weten wat wél mag en wat niet. Bijvoorbeeld: "Als mama kookt, blijf je uit de keuken." Door duidelijke regels te formuleren, helpt je het kind om te begrijpen wat er wordt verwacht.
Straffen kunnen nodig zijn, maar het is belangrijk dat ze passend zijn. Denk aan het wegnemen van iets leuks, zoals tv-tijd of een favoriet speelgoed. Wees consequent, maar vermijd straffen die het kind onveilig of verward maken. Als een kind zich onwaardig of onbegrepen voelt, kan dat het juist meer verzet veroorzaken.
Als de problemen met het luistervermogen van je kind zich blijven voordoen, is het zinvol om hulp te zoeken bij een professional, zoals een logopedist of opvoedkundige. Deze experts kunnen onderzoeken of er onderliggende problemen zijn, zoals stotteren of aandachtsproblemen, en je helpen met concrete strategieën.
In een kleuterschoolomgeving is het belangrijk om ruimte te geven voor individuele verschillen. Niet elk kind reageert op dezelfde manier op instructies. Wees geduldig en probeer creatieve manieren te vinden om het kind te bereiken. Bijvoorbeeld door het gebruik van spel of visuele hulpmiddelen.
Je kunt het luisteren omzetten in een spel of opdracht. Denk aan een luistermissie of het gebruik van een zandloper om het kind te leren hoe het zich moet concentreren. Dit maakt het proces van luisteren aantrekkelijker en helpt het kind om het als iets positiefs te ervaren.
Wanneer je als opvoeder aangeeft dat je het kind begrijpt, helpt dat om de verbinding te verbeteren. Gebruik bijvoorbeeld woorden als "Ik geloof in jou" of "Ik ben hier om je te steunen." Dit zorgt ervoor dat het kind het gevoel heeft dat het niet alleen is.
Kinderen die niet luisteren, zijn vaak niet expres ongehoorzaam, maar proberen op hun manier om te gaan met emoties, frustratie of onbegrip. Door te begrijpen waarom een kind niet luistert en door passende strategieën toe te passen, kunnen ouders en opvoeders het kind ondersteunen in het ontwikkelen van betere luistervaardigheden. Het is belangrijk om contact te houden, positieve taal te gebruiken en de dagindeling te straffen. Bovendien is het essentieel om zelf ook te blijven rusten en te onthouden dat goed luisteren een proces is, dat geduld en inzet van de ouder of opvoeder vereist.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet