24-uurs kinderopvang: een overzicht voor ouders en opvanginstellingen
juli 15, 2025
De Belastingdienst speelt een centrale rol bij de financiering van kinderopvang voor specifieke doelgroepen. Zowel ouders in een re-integratie traject, inburgeraars, werkenden met een aanvullende uitkering als studenten kunnen aanspraak maken op een vergoeding van hun eigen bijdrage in de kosten van kinderopvang. Deze vergoeding is onder voorwaarden mogelijk en wordt geregeld via een aantal duidelijke regels en administratieve procedures.
In dit artikel worden de relevante regelingen, het wettelijke kader, de maximumtarieven en de administratieve verplichtingen voor kinderopvangorganisaties en gemeenten beschreven. Op deze manier wordt een overzicht gegeven van hoe de Belastingdienst de kinderopvang financieel ondersteunt, en welke verantwoordelijkheden er zijn voor betrokken partijen.
De kinderopvangtoeslag wordt uitgevoerd door de Belastingdienst sinds 1 januari 2013. Deze toeslag is niet gelijk aan de daadwerkelijke kosten van kinderopvang; er is altijd een zogenaamde eigen bijdrage die de ouder zelf moet betalen. De Belastingdienst vergoedt een deel van deze eigen bijdrage, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
De toeslag is vanaf de eerste van de maand van de aanvraag geldig, tenzij er op dat moment nog geen kinderopvang wordt gebruikt. Voor de vergoeding van de eigen bijdrage geldt een specifieke regel: deze vergoeding is pas vanaf de eerste van de maand van aanvraag beschikbaar, zolang er kinderopvang wordt afgenomen.
Niet alle uren die ouders kinderopvang afnemen zijn volledig vergoedbaar. Het aantal uren waarvoor de Belastingdienst een toeslag kan uitkeren hangt af van de situatie van de ouder.
De Belastingdienst heeft voor verschillende vormen van kinderopvang een maximumuurprijs vastgesteld. Alleen uren die binnen deze tarieven vallen, zijn mogelijk voor vergoeding. Voor uren die boven deze tarieven liggen, is geen toeslag uitkerbaar.
De maximale uurtarieven per 1 januari 2013 zijn:
Vorm van kinderopvang | Maximumtarief per uur |
---|---|
Dagopvang | € 6,46 |
Buitenschoolse opvang | € 6,02 |
Gastouderopvang | € 5,17 |
Deze tarieven zijn van toepassing op de vergoeding van de eigen bijdrage. De daadwerkelijke kosten van de kinderopvang mogen wel hoger zijn, maar voor het verschil is geen toeslag mogelijk.
De gemeente heeft een aantal administratieve taken bij de financiering van kinderopvang voor doelgroepouders. Deze verantwoordelijkheden zijn onder meer:
De gemeente is verantwoordelijk voor het aanleveren van gegevens aan de Belastingdienst. Dit gebeurt vier keer per jaar, op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. Deze gegevens worden door de administratie aangeleverd via het Inlichtingenbureau.
Bij het aanleveren moet het administratiesysteem GWS worden gebruikt. In dit systeem dient het relevante vinkje op de juiste manier te worden geplaatst. Zodra een ouder geen kinderopvang meer nodig heeft, dient het vinkje te worden verwijderd, om ervoor te zorgen dat de juiste gegevens aan de Belastingdienst worden doorgegeven.
Een verklaring doelgroepouder is verplicht voor ouders die aanspraak maken op kinderopvangtoeslag. Deze verklaring dient de ouder op verzoek van de Belastingdienst te overhandigen en wordt gebruikt voor interne controle. De verklaring moet door een consulent uitstroom en activering worden ingevuld en uitgereikt. Bij wijzigingen in de situatie van de ouder of in de duur van het traject, dient de verklaring opnieuw worden aangemaakt.
Als de ouder niet langer tot de doelgroep behoort of geen kinderopvang meer nodig heeft, dient de verklaring schriftelijk te worden ingetrokken.
De Belastingdienst ondersteunt verschillende doelgroepen met de vergoeding van de eigen bijdrage in de kosten van kinderopvang. Deze doelgroepen zijn:
Deze lijst toont aan dat de vergoeding van de eigen bijdrage bedoeld is om mensen in bepaalde situaties te ondersteunen bij het betalen van kinderopvang. Ouders die niet tot deze groepen behoren, kunnen geen gebruik maken van deze vergoeding.
Zowel kinderopvangorganisaties als gastouderbureaus moeten gebruik maken van specifieke gegevensportalen van de Belastingdienst om gegevens aan te leveren. Deze portalen zijn beveiligd en vereisen een account en een verificatiemethode zoals eHerkenning of DigiD.
Via dit portaal kunnen organisaties gegevens over verleende kinderopvang aanleveren. U ontvangt van de Belastingdienst een uitnodiging als u gegevens moet aanleveren. Nadat u bent ingelogd, kunt u de handleiding downloaden en de gegevens aanleveren.
Naast het portaal voor kinderopvang zijn er ook portalen voor andere sectoren, zoals OV-verklaringen en Uitbetaalde Bedragen aan Derden. Deze zijn echter niet van directe betekenis voor kinderopvangorganisaties.
De beleidsregels voor de toekenning van bijdrage kinderopvang zijn vastgesteld door de gemeente Woudrichem. Deze regels zijn geldig van 14 juni 2013 tot 8 januari 2019. Daarna zijn ze vervallen. De beleidsregels zijn opgesteld om de praktische uitvoering van de kinderopvangtoeslag te vergemakkelijken.
De regels geven aan dat de toeslag wordt uitgevoerd door de Belastingdienst, dat er altijd een eigen bijdrage is en dat het aantal uren kinderopvangtoeslag beperkt is. Deze beleidsregels zijn in lijn met de nationale regels van de Belastingdienst.
De Belastingdienst speelt een essentiële rol bij de financiering van kinderopvang voor doelgroepen. De kinderopvangtoeslag is niet gelijk aan de daadwerkelijke kosten, maar de Belastingdienst vergoedt een deel van de eigen bijdrage. Het aantal uren waarvoor de toeslag uitgekeerd kan worden is beperkt en varieert afhankelijk van de situatie van de ouder.
De gemeente heeft administratieve verantwoordelijkheden bij het aanleveren van gegevens en het aanmaken van de verklaring doelgroepouder. Deze gegevens worden via specifieke portalen van de Belastingdienst doorgegeven.
Ouders kunnen aanspraak maken op een vergoeding van de eigen bijdrage als ze tot een van de genoemde doelgroepen behoren. De tarieven voor de kinderopvang zijn vastgesteld per vorm van opvang, en alleen uren binnen deze tarieven zijn vergoedbaar.
De Belastingdienst en kinderopvang zijn nauw met elkaar verbonden. Door de kinderopvangtoeslag en de vergoeding van de eigen bijdrage wordt een belangrijke steun geboden aan ouders in bepaalde situaties. Deze financiering is echter onder voorwaarden en volgens duidelijke regels mogelijk.
Het is belangrijk dat ouders, kinderopvangorganisaties en gemeenten zich bewust zijn van de regelgeving en administratieve verplichtingen. Dit zorgt ervoor dat de financiering correct en efficiënt verloopt, en dat ouders de ondersteuning krijgen die nodig is om hun kinderopvang te kunnen betalen.
De administratieve procedures en de regelgeving vormen samen een systeem dat zowel ouders als organisaties ondersteunt bij het omgaan met kinderopvangkosten. Door het naleven van deze regels en het gebruik van de juiste portalen, wordt het proces voor alle betrokkenen transparant en efficiënt.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet