BBL-opleiding Pedagogisch Medewerker Kinderopvang: Wegwijzer voor Werken en Leren
juli 16, 2025
Groepshulp in de kinderopvang speelt een essentiële rol in de dagelijkse werking van buitenschoolse opvang en kinderdagverbliften. Deze medewerkers ondersteunen pedagogisch medewerkers bij het creëren van een veilige, uitdagende en zorgzame omgeving voor kinderen. In dit artikel wordt ingegaan op de verantwoordelijkheden, vereisten, opleidingen en voorwaarden die bij deze functie horen, op basis van recente informatie van werknemersorganisaties, opleidingsinstellingen en werkgevers in de sector.
Een groepshulp werkt ondersteunend in de kinderopvang en draagt bij aan het dagelijks functioneren van een groep. De taken zijn diverse en variëren per locatie en per dag. Doorgaans omvatten ze activiteiten zoals:
De werkzaamheden van een groepshulp zijn in overleg met de locatiemanager bepaald en kunnen varieren per instelling. De focus ligt op het ondersteunen van pedagogisch medewerkers, zodat zij meer tijd kunnen besteden aan het begeleiden en onderwijzen van de kinderen.
Hoewel de rol van groepshulp vooral gericht is op ondersteunende taken, is het ook van belang dat deze medewerkers in staat zijn om bij te dragen aan een positief pedagogisch klimaat. Zoals omschreven in de training van ROC van Amsterdam (bron 2), leren groepshulpen hoe ze een fijne plek kunnen creëren voor kinderen en collega’s. Deze training richt zich op de belangrijkste pedagogische doelen in de kinderopvang en op het leren werken aan de ontwikkeling van kinderen.
Groepshulpen worden geacht kennis te hebben van richtlijnen rondom veiligheid en hygiëne, zoals vermeld in de vacature van Kober (bron 3). Bovendien is het belangrijk dat ze goed kunnen communiceren met kinderen en collega’s. Deze vaardigheden zijn van doorslaggevend belang om kinderen te ondersteunen in hun dagelijks functioneren en om de groep als geheel te versterken.
Voor wie geïnteresseerd is om groepshulp te worden, is er een specifieke opleiding beschikbaar: Ondersteuning in de Kinderopvang, zoals beschreven in bron 2. Deze opleiding is bedoeld voor mensen die in opleiding zijn tot groepshulp en die werken in een erkende kinderopvangorganisatie. De training duurt 16 weken en wordt afgesloten met een beroepsgericht examen in de praktijk.
De opleiding is gericht op het leren van essentiële vaardigheden zoals:
Na het succesvol volgen van deze training is er mogelijkheid tot doorstroming naar hogere opleidingen zoals de BBL-opleiding Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn (niveau 2) of de training Pedagogisch Klimaat in de Kinderopvang. Deze doorstroming is afhankelijk van het taalniveau van de kandidaat.
Kober is een bekende organisatie in de kinderopvangsector en biedt diverse functies voor groepshulpen. Volgens hun vacature (bron 3), biedt Kober niet alleen een betrouwbare werkplek, maar ook een professionele werkomgeving en ruimte voor groei en ontwikkeling. Groepshulpen bij Kober werken in een team van fijne collega’s en dragen bij aan de zorgzame sfeer waarin kinderen zich veilig en ontwikkeld kunnen voelen.
De werkweek varieert, maar Kober biedt een contract van 12 tot 16 uur per week, met een salaris dat volgt uit de CAO Kinderopvang in schaal 3. Daarnaast worden er extra’s en kortingen geboden, zoals korting op sportabonnementen en kinderopvang. Groepshulpen bij Kober moeten beschikbaar zijn op maandag, dinsdag en donderdag, en moeten over vmbo werk- en denkniveau beschikken.
Er is een specifiek traject waarbij mensen die uit de bijstand komen, worden opgeleid tot groepshulp. Deze trajecten worden vaak gefinancierd door subsidies van de overheid en zijn bedoeld om mensen een werkgelegenheid te bieden in de kinderopvangsector. Uit bron 4 is te lezen dat deze kandidaten 24 uur per week werken in de kinderopvang, aangevuld met 4 uur per week voor hun opleiding. Dit betekent dat zij niet langer afhankelijk zijn van bijstandsuitkeringen en tegelijkertijd een start maken in een stabiele beroepsrol.
Deze trajecten vereisen maatwerk en flexibiliteit. Bijvoorbeeld, een alleenstaande moeder kan baat hebben bij flexibele werktijden om haar eigen kinderopvang te kunnen regelen. Dit benadrukt het belang van een goed afgestemde samenwerking tussen werkgevers en instellingen, zoals de kinderopvangorganisaties en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Volgens bron 4 is het de bedoeling om vanaf het tweede kwartaal van 2024 met een tweede groep aan de slag te gaan, zodra de subsidievoorwaarden zijn vastgesteld.
De arbeidsmarkt voor groepshulpen in de kinderopvang is actief en groeit. Zowel vacatures als opleidingen zijn beschikbaar voor mensen die willen starten in deze functie. Volgens de informatie van de BK (bron 5) is de kinderopvangsector een belangrijk onderdeel van de zorg- en welzijnssector in Nederland. De sector staat voor innovatie, kwaliteit en duurzaamheid, en speelt een cruciale rol in het ondersteunen van kinderen in hun groei en ontwikkeling.
De vraag naar groepshulpen is hoog, vooral gezien de groei van combinatiegroepen en de behoefte aan extra ondersteuning in zowel buitenschoolse opvang als kinderdagverbliften. Dit betekent dat er voor kandidaten met de juiste vaardigheden en opleidingen goede kansen zijn op een stabiele en betekenisvolle baan in de sector.
Arbeidsvoorwaarden voor groepshulpen zijn geregeld door de CAO Kinderopvang. Deze collectieve arbeidsovereenkomst zorgt voor een passend salaris, collectieve zorgverzekering en andere voorzieningen. Bij Partou, zoals beschreven in bron 1, is het salaris afhankelijk van de werkervaring van de kandidaat. Daarnaast zijn er voordelen zoals korting op kinderopvang, een actieve werkomgeving en een professionele werkomgeving.
Bij Kober (bron 3) is het salaris in schaal 3 van de CAO Kinderopvang en is het minimumsalaris voor een 36-uren werkwke €1.855. De arbeidsvoorwaarden omvatten ook een professionele werkomgeving, ruimte voor groei en betrouwbare extra’s zoals toeslagen en kortingen.
Hoewel groepshulpen vooral ondersteunende taken uitvoeren, is hun bijdrage aan het pedagogisch klimaat niet te onderschatten. Een warm, vriendelijk en zorgzam karakter, zoals vermeld in de informatie over Kober (bron 3), is essentieel voor het creëren van een positieve sfeer in de groep. Groepshulpen worden gezien als ambassadeurs van de organisatie en draagen bij aan het ondersteunen van kinderen in hun ontwikkeling.
De inrichting van ruimtes en de aanpak van activiteiten worden beïnvloed door de visie van de organisatie. Bij Kober, bijvoorbeeld, wordt er gekeken naar een sfeer waarin kinderen zich veilig en ontwikkeld kunnen voelen. Groepshulpen worden hierin gesteund door een professionele en stabiele organisatie die aandacht besteedt aan zowel de groei van de kinderen als die van de medewerkers.
Groepshulp in de kinderopvang is een essentiële functie die draagt bij aan het functioneren van groepen in buitenschoolse opvang en kinderdagverbliften. Deze medewerkers ondersteunen pedagogisch medewerkers in hun werk, zorgen voor een veilige en uitdagende omgeving en draagen bij aan de zorgzame sfeer waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. De functie vereist bepaalde vaardigheden, zoals kennis van hygiëne en veiligheid, goede communicatievaardigheden en een praktische aanpak.
Voor wie geïnteresseerd is om groepshulp te worden, zijn er opleidingen en trajecten beschikbaar die gericht zijn op het leren van essentiële vaardigheden en het voorbereiden op een rol in de kinderopvangsector. Arbeidsvoorwaarden zijn geregeld door de CAO Kinderopvang en variëren per organisatie. De arbeidsmarkt is actief en biedt kansen voor zowel starters als ervaren medewerkers.
In de toekomst is er behoefte aan meer groepshulpen om het pedagogische klimaat in de kinderopvang te ondersteunen en om kinderen de ruimte te bieden om zich te ontwikkelen. Met de juiste opleiding, instelling en passie is het mogelijk om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de groei van kinderen en aan de kwaliteit van de kinderopvangsector in Nederland.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet