logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Wist je dat opvoeden in Nederland anders is dan in andere landen?

Opvoeden is een van de meest verantwoordelijke, maar ook uitdagende taken die een ouder of verzorger kan overnemen. In Nederland is er een bewuste en soms zelfs systematische aanpak van opvoeding. Ouders investeren tijd, aandacht en middelen in het creëren van een stimulerende omgeving voor hun kinderen. Maar hoe zit dat in andere landen? En wat betekent deze bewuste aanpak voor kinderen, ouders en de maatschappij? In dit artikel bespreken we verschillende aspecten van opvoeden, met een focus op hoe Nederlandse ouders dit doen en hoe dat verschilt van andere landen.

Bewuste opvoeding in Nederland

In Nederland zijn ouders vaak bewust bezig met het opvoeden van hun kinderen. Dit betekent dat ze regelmatig nadenken over de manier waarop ze hun kinderen opvoeden, welke methodes ze willen toepassen en welke doelen ze voor ogen hebben. Deze bewuste aanpak is typisch Nederlands, of zoals soms wordt gezegd: westers. Ouders proberen te doen wat volgens hen het beste is voor de ontwikkeling van hun kinderen.

Een voorbeeld hiervan is de manier waarop baby’s worden opgevoed. Veel ouders creëren een eigen wereld voor hun baby, zoals een aparte babykamer, speelgoed en zelfs baby’s muziek. Hiermee wordt de baby een aparte persoon gemaakt, met eigen aandacht en ruimte. In veel andere landen is dat echter niet zo. Daar groeien baby’s vaak in de nabijheid van hun moeder op en doen ze alles mee met hun moeder. Ze zijn onderdeel van de gemeenschap en leren op die manier al jong hoe het leven van volwassenen in elkaar zit.

In Nederland lijkt er soms wat te zijn te leren van deze nuchtere aanpak. Kinderen kunnen ook leren door het leven van volwassenen te zien. Ze hoeven niet steeds aparte aandacht of spullen te krijgen. Deze aanpak kan gelden voor baby’s, maar ook voor pubers.

De complexiteit van opvoeden

Hoewel Nederlandse ouders bewust opvoeden, is het niet altijd gemakkelijk. Iedere ouder twijfelt regelmatig over de aanpak. In het verleden was opvoeden misschien niet per se beter, maar wel eenvoudiger. Er waren duidelijke regels die iedereen volgde. Als het niet goed ging, dan was het niet aan de ouder. Dat gaf rust en zekerheid. Tegenwoordig is het leven in de posttraditionele samenleving veel complexer. Er zijn zoveel opvoedmethodes en trends dat het vaak moeilijk is om te weten wat de beste keuze is.

Een van de gevolgen hiervan is keuzestress. Ouders moeten niet alleen kiezen over de manier waarop ze hun kinderen opvoeden, maar ook over bijvoorbeeld de voeding, de school of de sportactiviteiten. Deze stress kan vermoeiend zijn en leidt vaak tot twijfel over of je het wel goed doet. Vroeger had je niet deze constante twijfel. Ouders wisten gewoon dat ze het zo deden zoals het hoorde.

Het twijfelen kan ook stress veroorzaken bij de kinderen zelf. Als ouders voortdurend in de twijfel zijn of ze het wel goed doen, kan dat overdraagbare effecten hebben op het kind. Kinderen zien dat ouders soms onzeker zijn, wat op zijn beurt kan leiden tot onzekerheid bij henzelf. Het is belangrijk om hier bewust over na te denken en strategieën te ontwikkelen om deze stress te beheersen.

Opvoeden in andere landen

In sommige landen is opvoeden een veel nuchterere aangelegenheid. Zoals verteld door een vrouw die uit Bosnië naar Nederland is verhuisd, was opvoeden in haar land een natuurlijke, onbewuste aangelegenheid. Het leven neemt je mee. Als iets goed gaat, dan gaat het goed. Als iets niet goed gaat, wordt er ingegrepen. Opvoeden is niet alleen de taak van de ouders, maar ook van de familie, tantes, buren en andere mensen in de gemeenschap.

In Bosnië was er geen zoiets als borstvoedingregels of consultatiebureaus om te kijken of een kind goed groeit. De vrouw vertelt dat ze in het begin van haar kinderjaren in Nederland onzeker was over wat ze wel en niet mocht doen. Ze had geen duidelijke lijnen in haar hoofd en luisterde vaak naar verschillende raadgevers. Bij haar tweede kind koos ze ervoor om simpel en makkelijk te doen wat ze voelde. Haar kind was daardoor blij en makkelijk. Ze vond de vele regels en instructies moeilijk en overweldigend.

Positief opvoeden en de Triple P-methode

In Nederland is de Triple P-methode een veelgebruikte aanpak van positief opvoeden. Triple P staat voor Positief Pedagogisch Programma en richt zich op het bundelen van de positieve krachten binnen een gezin. Het programma wordt bijvoorbeeld gebruikt door het Centrum voor Jeugd en Gezin Land van Cuijk. Hierbij worden ouders geïnformeerd over strategieën om gewenst gedrag bij hun kinderen te stimuleren.

De vijf basisprincipes van Triple P zijn:

  • Veilige en stimulerende omgeving bieden: Kinderen hebben een omgeving nodig waarin ze zich veilig en gestimuleerd voelen.
  • Positieve ondersteuning: Kinderen leren het beste door positieve ondersteuning en niet door straffen.
  • Aansprekende discipline hanteren: Discipline moet aansprekend zijn, niet afstraffend.
  • Realistische verwachtingen hebben: Ouders moeten realistische verwachtingen hebben over hun kind.
  • Goed voor jezelf zorgen: Ouders moeten ook voor zichzelf zorgen, want alleen zo kunnen ze goed voor hun kind zorgen.

Het Centrum voor Jeugd en Gezin Land van Cuijk verzorgt gratis themabijeenkomsten over Triple P. Deze thema’s zijn onder andere gericht op het bevorderen van emotionele veerkracht, het stimuleren van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden bij kinderen, en de kracht van positief opvoeden. Deze bijeenkomsten zijn bedoeld voor ouders en verzorgers en zijn een waardevolle bron van informatie en ondersteuning.

Het belang van twijfelen

Twijfelen is volgens sommige filosofen een positieve eigenschap. Het zorgt ervoor dat ouders kritisch zijn over hun eigen gedrag en blijven reflecteren. Door te twijfelen zijn ouders in staat om zichzelf te corrigeren, verbeteren en vergeven. Bovendien maakt twijfelen ouders menselijker en is dat een waardevolle les voor kinderen. Kinderen leren dat hun ouders fouten maken, niet alles weten en soms onhandige dingen doen.

Twijfelen zorgt ook voor openheid. Ouders leren hoe anderen met dingen omgaan en zijn bereid om te leren. Deze waarden zijn belangrijk om mee te geven aan kinderen. Er is geen enkel perfecte beslissing en bijna niets is een wet van Meden en Perzen. Opvoeden is en blijft een kwestie van trial and error. Pas als een kind volwassen is en uit het huis is, weet een ouder of hij of zij het goed heeft gedaan.

Conclusie

Opvoeden is een complexe aangelegenheid die veel aandacht en reflectie vereist. In Nederland is er een bewuste aanpak van opvoeding, waarbij ouders regelmatig nadenken over de manier waarop ze hun kinderen opvoeden. Deze aanpak verschilt van land tot land. In andere landen is opvoeden vaak een nuchterere en onbewuste aangelegenheid. Kinderen leren in die landen vaak door het leven van volwassenen te zien, in plaats van door aparte aandacht te krijgen.

De bewuste aanpak van opvoeden in Nederland heeft ook zijn voordelen, zoals het stimuleren van positieve krachten binnen een gezin via methodes zoals Triple P. Maar het heeft ook zijn nadelen, zoals keuzestress en twijfel over of je het wel goed doet. Het twijfelen is echter een positieve eigenschap, omdat het ouders aanzet tot reflectie en openheid.

Het is belangrijk om te beseffen dat opvoeden een kwestie is van trial and error. Geen enkel besluit is perfect en pas als een kind volwassen is, weet een ouder of hij of zij het goed heeft gedaan. In het proces van opvoeden is het belangrijk om bewust te zijn van de invloeden van de maatschappij, de omgeving en de eigen gevoelens. Op die manier kan opvoeden worden gezien als een samenwerking tussen ouders, kinderen en de gemeenschap.

Bronnen

  1. Digibron: Bewust opvoeden
  2. Me-to-we: Waarom je moet blijven twijfelen over de opvoeding
  3. Kiind: Opvoeden in Nederland en Bosnie
  4. CJG Land van Cuijk: Positief opvoeden

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven