logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Wetenschappelijk onderzoek naar autisme en opvoeding: oorzaken en gevolgen

Autisme is een complexe neuropsychologische aandoening die op jonge leeftijd ontstaat en verschillende aspecten van het gedrag en de sociale interactie beïnvloedt. Gedurende de afgelopen decennia is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de oorzaken van autisme, de manier waarop het zich ontwikkelt en de impact op opvoeding en gezin. In dit artikel wordt ingegaan op de historische ontwikkelingen in de opvattingen over autisme, huidige wetenschappelijke inzichten, en de gevolgen van autisme op de opvoeding in gezinnen, met name als ouders zelf een autismespectrumstoornis (ASS) hebben.


Geschiedenis van de theorieën over autisme

De eerste beschrijvingen van autisme dateeren uit de jaren 40, waarbij psychiater Leo Kanner en kinderarts Hans Asperger de eerste gevalsbeschrijvingen publiceerden. In de jaren 50 en 60 ontstond de zogenaamde "koelkastmoeder-theorie", die suggereerde dat autisme het gevolg was van een emotionele onverbondenheid tussen kind en moeder. Deze theorie, die sterk geïnspireerd was door psychoanalytische ideeën, stelde dat autisme ontstond bij kinderen die niet veilig gehecht waren aan hun ouders en in het bijzonder aan hun moeder. Deze ouders zouden volgens deze theorie koud en afstandelijk zijn.

Ondanks dat Leo Kanner al vroeg aangaf dat autisme waarschijnlijk een biologische oorzaak had, ondersteunde hij later ook deze theorie. Deze opvatting werd vooral populair gemaakt door Bruno Bettelheim, een ontwikkelingspsycholoog die het gedrag van autistische kinderen vergelijkde met dat van gevangenen in concentratiekampen. Deze theorie is inmiddels door de wetenschap ontkracht en wordt tegenwoordig niet meer serieus genomen. De focus is sindsdien verplaatst naar biologische en genetische factoren als mogelijke oorzaken van autisme.


Huidige wetenschappelijke inzichten

In tegenstelling tot de vroege jaren, is het huidige wetenschappelijke kader veel genuanceerder en beter onderbouwd. Autisme wordt tegenwoordig beschouwd als een neurologische aandoening die al in de vroege kindertijd ontstaat. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat autisme een sterke genetische component heeft. Buiten de erfelijke oorzaken zijn er ook andere biologische factoren die een rol kunnen spelen, zoals hersenstructuur en chemische processen in de hersenen.

Een bekende theorie is de zogenaamde "extreme mannelijke brein"-theorie, voorgesteld door Simon Baron-Cohen in 2002. Deze theorie stelt dat mensen met autisme zich aan het uiteinde bevinden van het typische mannelijke breinprofiel, dat zich richt op systematisch denken in plaats van op het lezen van emoties. Ondanks de populariteit van deze theorie, blijft deze controversieel. Kritiek richt zich op de kleine testgroepen in de studies en het feit dat de theorie niet onafhankelijk is herhaald. Daarnaast is er wetenschappelijk bewijs dat hersenen een mix zijn van kenmerken die zowel vrouwelijk als mannelijk kunnen zijn, wat de theorie van Baron-Cohen in twijfel trekt.


Diagnostiek en onderzoek bij volwassenen

In recente jaren is er een toename van de aandacht voor autisme bij volwassenen. Tot voor kort lag de focus vooral op kinderen, omdat autisme een ontwikkelingsstoornis is. Echter, het aantal volwassenen dat gediagnosticeerd wordt met een autismespectrumstoornis is toegenomen, vooral dankzij de versterkte kennis en beschikbaarheid van onderzoeken. Dit betekent dat ouders die zelf een autismespectrumstoornis hebben, hun kinderen kunnen beïnvloeden, zowel op emotioneel als op opvoedkundig vlak.

Diagnostiek bij volwassenen is een complexe klus. Er zijn gestructureerde interviews en onderzoeksinstrumenten die specifiek ontworpen zijn voor deze groep. Bijvoorbeeld het NIDA-interview (Nederlands Interview ten Behoeve van Diagnostiek Autismespectrumstoornis bij Volwassenen) en het DSM-5-interview worden vaak gebruikt. Bovendien wordt de ADOS-module 4 soms ingezet voor het observeren en scoren van autismekenmerken. Deze instrumenten zijn echter niet altijd gevalideerd voor ouderen, wat betekent dat de diagnostiek voor deze groep extra uitdagingen oplevert.

Het is essentieel dat diagnostici veel ervaring hebben met ouderen met autisme, omdat de kenmerken en het denken bij deze groep vaak anders zijn dan bij kinderen. Bovendien is het belangrijk om niet alleen te kijken naar neuropsychologische testen, maar ook naar de manier waarop mensen met autisme informatie verwerken. Deze aanpak helpt bij een juiste diagnose en het ontwikkelen van passende ondersteunende maatregelen.


Gevolgen voor opvoeding in gezinnen met ouders met autisme

Wanneer een ouder een autismespectrumstoornis heeft, kan dit invloed hebben op de opvoeding van de kinderen. Hoewel deze invloed vaak niet direct zichtbaar is, kunnen er emotionele en psychische effecten ontstaan. Kinderen van ouders met autisme kunnen bijvoorbeeld moeite hebben met het lezen van emoties, het begrijpen van sociale situaties, of het vormen van een veilige hechting. Deze ervaringen kunnen leiden tot verdriet, frustratie of zelfs psychische problemen.

Er is weinig onderzoek en informatie beschikbaar over hoe ouders met autisme hun kinderen opvoeden. De meeste beschikbare informatie richt zich op ouders van kinderen met autisme. Uit ervaringen van kinderen van ouders met autisme blijkt echter dat deze kinderen vaak emotionele steun en therapeutische hulp nodig hebben. Het leren omgaan met de situatie kan helpen bij het verminderen van klachten en het verbeteren van de emotionele toestand.

Organisaties zoals de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) bieden ondersteuning en lotgenotencontact aan kinderen van ouders met autisme. Deze contacten geven kinderen de mogelijkheid om te praten met anderen die vergelijkbare ervaringen hebben, wat vaak helend werkt. Het is belangrijk dat ouders zich bewust zijn van de impact die autisme op de opvoeding kan hebben, en dat ze de nodige hulp zoeken als het nodig is.


Diagnosefouten en onjuiste verklaringen

Een belangrijk probleem dat vaak optreedt bij oudere mensen met autisme, is de onjuiste of onvolledige diagnose. Veel oudere mensen zijn opgegroeid in een tijd waarin autisme niet of nauwelijks herkend werd. Daardoor is er vaak sprake van een verkeerde of late diagnose, wat heeft geleid tot onjuiste behandelingen of geen behandelingen helemaal.

Deze diagnosefouten hebben vaak gevolgen voor het leven van de betrokkene en hun familie. Het is daarom belangrijk dat er meer aandacht komt voor de herkenning van autisme bij ouderen en dat er passende diagnostische en therapeutische hulpmiddelen beschikbaar komen. Wetenschappelijk onderzoek speelt hierin een cruciale rol, omdat het nieuwe inzichten geeft en bestaande verklaringen kan herzien.


Conclusie

Wetenschappelijk onderzoek heeft in de afgelopen decennia veel bijgedragen aan het begrip van autisme en de impact ervan op opvoeding en gezin. De theorieën over autisme zijn veranderd van psychoanalytische verklaringen naar biologische en genetische inzichten. Er is nu een groter begrip voor de complexiteit van autisme en zijn gevolgen voor zowel de individuele persoon als het gezin.

De opvoeding in gezinnen waarin een ouder autisme heeft, kan verschillend zijn van gezinnen zonder autisme. Het is belangrijk dat ouders bewust zijn van deze verschillen en dat ze de nodige hulp zoeken als het nodig is. Voor kinderen van ouders met autisme kan emotionele en psychische steun van groot belang zijn. Buiten het individuele niveau is er ook behoefte aan verbetering van de diagnostiek en behandeling van autisme bij ouderen, omdat veel mensen op dit moment nog steeds niet goed worden herkend.


Bronnen

  1. Autisme: Hoe komt autisme?
  2. Als vader of moeder autisme heeft
  3. Wetenschapper: We krijgen een steeds beter beeld van autisme
  4. Feiten en fabels over autisme
  5. Autisme en ouderen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven