logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Lichamelijke opvoeding: een essentieel onderdeel van kinderontwikkeling

Lichamelijke opvoeding speelt een centrale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het draagt bij aan een gezonde lichaamsontwikkeling, mentale balans en sociale vaardigheden. Het begrip lichamelijke opvoeding omvat een reeks systematische en doelgerichte activiteiten, zoals spelen, gymnastiek en sport, die gericht zijn op het verbeteren van de fysieke en mentale conditie van kinderen. Deze activiteiten zijn niet enkel gericht op de prestatie, maar ook op het bevorderen van gezondheid, evenwicht en persoonlijkheid. In dit artikel wordt ingegaan op de essentie, toepassing en betekenis van lichamelijke opvoeding, met een nadruk op kinderen in de vroege levensjaren.

Lichamelijke opvoeding en lichaamskultuur

Lichamelijke opvoeding is een onderdeel van de bredere lichaamskultuur. Lichaamskultuur omvat niet alleen lichamelijke opvoeding, maar ook hygiëne en het stylen van de organische activiteit. Lichamelijke opvoeding is doelgericht gericht op het verbeteren en onderhouden van de lichaamsverrichtingen, gezondheid en mentale kracht. Het is een systematische opleiding die gebaseerd is op biologie, fysiologie en psychologie. De nadruk ligt op het tegemoetkomen aan de natuurlijke behoeften van het lichaam, zoals beweging en actieve inzet.

In de context van kinderopvoeding is lichamelijke opvoeding een essentieel onderdeel van het kinderleven. Het helpt bij de coördinatie van bewegingen, het ontwikkelen van spieren, gewrichten, hart en longen en het bevorderen van mentale balans. Lichamelijke opvoeding is dus niet enkel een verzamelnaam, maar een methode die op meerdere onderling verschillende bewegingsvormen is gebaseerd. Deze vormen omvatten spelen, gymnastiek en sport, die elk een cruciale rol spelen in de lichamelijke opvoeding.

De drie steunpilaren: spelen, gymnastiek en sport

Lichamelijke opvoeding is opgebouwd uit drie onmisbare elementen: spelen, gymnastiek en sport. Deze drie vormen van beweging zijn essentieel voor een volledige lichamelijke opleiding. Wanneer één van deze pilaren ontbreekt, is het stelsel van lichamelijke opvoeding niet volledig. Elke leeftijd heeft haar eigen voorkeuren en nadrukken. Voor jongere kinderen is spelen de meest natuurlijke en logische vorm van lichamelijke opvoeding, terwij toegankelijk is en het spontane karakter van de kinderen benut.

Tot het ouderdom van zes jaar is het spel de voornaamste vorm van lichamelijke opvoeding. Het brengt een gevoel van voldoening en welbehagen met zich mee. Tijdens het spelen ontwikkelt het kind zich fysiek en mentaal. De fantasie wordt gestimuleerd, atavistische neigingen kunnen worden uitgeleefd en het kind leert zichzelf en zijn omgeving kennen. Door het spelen kunnen kinderen hun persoonlijkheid ontplooien en hun natuurlijke levensdrang uitleven.

Naarmate het kind ouder wordt, neemt de rol van gymnastiek en sport toe. Gymnastiek is een analytisch en systematisch onderdeel van lichamelijke opvoeding. Het is minder natuurlijk dan spelen, maar wel gericht op het verbeteren van spierkracht, coördinatie en evenwicht. Sport daarentegen is gericht op prestaties en competitie, maar pas vanaf een bepaalde leeftijd, zoals vanaf het zeventiende of achttiende jaar, wordt competitie aanbevolen. Sport helpt bij het ontwikkelen van mentale en fysieke kracht, maar moet aangestuurd worden door een betrouwbare leerkracht om te voorkomen dat het negatief invloed heeft op de gezondheid van het kind.

De rol van de opvoeder

De rol van de opvoeder is essentieel in de lichamelijke opvoeding. De opvoeder moet niet alleen fysieke vaardigheden aanleren, maar ook de mentale en emotionele ontwikkeling van het kind bevorderen. De opvoeder is verantwoordelijk voor de systematisering van de lichamelijke activiteiten, het aanbrengen van regels en het stimuleren van een gezonde levensstijl. In de gymles bijvoorbeeld wordt het kind geleid door een leraar die ervoor zorgt dat de activiteiten veilig en doelgericht zijn. De opvoeder moet ook rekening houden met de individuele behoeften van elk kind en aanpassingen maken indien nodig.

In het kader van het werkstuk "Lichamelijke Opvoeding Tweede Fase", dat leerlingen in de 4e klas moeten uitvoeren, wordt onderzocht hoe bewegen en de gymles op school een rol spelen in de levensloop van het kind. Het werkstuk bevat een aantal vragen en items die de leerling moet behandelen. Het doel is om te laten zien hoe belangrijk bewegen is in het verleden, nu en in de toekomst. Hierbij wordt ook gekeken naar hoe bewegen een rol speelt in de samenleving. Dit werkstuk helpt bij het inzichtelijk maken van de betekenis van lichamelijke opvoeding en de impact ervan op de gezondheid en de sociale interactie van kinderen.

Het belang van lichamelijke opvoeding in de vroege levensjaren

Tot het ouderdom van zes jaar is lichamelijke opvoeding vooral gericht op het spelen. Het spelen is een natuurlijke en spontane vorm van beweging die bijdraagt aan de lichamelijke en mentale ontwikkeling van het kind. Tijdens het spelen ontwikkelt het kind zich op meerdere vlakken. De motorische vaardigheden, zoals coördinatie en evenwicht, worden verbeterd. Ook de sociale vaardigheden, zoals samenwerking en communicatie, worden ontwikkeld. Het spelen biedt ook een veilige omgeving waarin het kind zich kan ontplooien en zijn persoonlijkheid kan ontdekken.

In het kader van lichamelijke opvoeding is het spelen een essentieel onderdeel van de opvoeding. Het is een vorm van lichamelijke opleiding die niet alleen fysieke voordelen biedt, maar ook mentale en emotionele. Het spelen stimuleert de fantasie, het creatieve denken en de levenslust. Het kind leert door het spelen hoe het zich moet gedragen in de maatschappij en hoe het met anderen moet omgaan. Het spelen is dus een fundamentele activiteit in de vroege levensjaren van een kind.

Gymnastiek en sport in de lichamelijke opvoeding

Gymnastiek en sport zijn belangrijke onderdelen van lichamelijke opvoeding, vooral in de oudere levensjaren van een kind. Gymnastiek is een analytisch en systematisch onderdeel van lichamelijke opvoeding. Het is gericht op het verbeteren van spierkracht, coördinatie en evenwicht. Gymnastiek is minder spontaan dan spelen, maar wel gericht op het verbeteren van de fysieke conditie. Het is een kunstmatige vorm van lichamelijke opleiding die ontstaan is uit de analyse van menselijke beweging. De ontwerpers van gymnastiek hebben de menselijke beweging zorgvuldig ontleed en bepaald welke spiergroepen in actie komen.

Sport daarentegen is gericht op prestaties en competitie. Het helpt bij het ontwikkelen van mentale en fysieke kracht, maar moet aangestuurd worden door een betrouwbare leerkracht om te voorkomen dat het negatief invloed heeft op de gezondheid van het kind. Sport is een belangrijk onderdeel van lichamelijke opvoeding, maar pas vanaf een bepaalde leeftijd wordt competitie aanbevolen. In de vroege levensjaren is sport nog niet aanbevolen, omdat het kind dan niet in staat is om de druk van competitie te verwerken.

De rol van de Zweedse school in lichamelijke opvoeding

De Zweedse school speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van lichamelijke opvoeding. De Zweedse school is genoemd naar Pehr Henrik Ling, die het Centraal Instituut in Stockholm oprichtte. Ling ontwikkelde een stelsel van eenvoudige oefeningen dat gericht was op het verbeteren van spieren, gewrichten, hart en longen. Het stelsel van Ling is gebaseerd op fysiologie en is gericht op gezondheid. Hij deelde de oefeningen niet in op hun uiterlijke vorm, maar op hun fysiologisch aangrijpingspunt. Hij sprak bijvoorbeeld van arm-, been-, romp-, hoofdbewegingen, evenwichts- en springoefeningen, gaan, loopen en spelen.

Het stelsel van Ling heeft een grote invloed gehad op lichamelijke opvoeding in Zweden en elders. Het stelsel is ingevoerd in militaire kringen en onderwijsinrichtingen. Het stelsel van Ling is een voorbeeld van hoe lichamelijke opvoeding kan worden systematisch opgebouwd en hoe het kan bijdragen aan de gezondheid van het individu. Het stelsel van Ling is nog steeds relevant in de hedendaagse lichamelijke opvoeding en wordt gebruikt in de gymles op school.

De invloed van lichamelijke opvoeding op gezondheid en mentale balans

Lichamelijke opvoeding heeft een positieve invloed op de gezondheid en mentale balans van het kind. Het helpt bij het verbeteren van de lichaamsverrichtingen, het onderhouden van een goede gezondheid en het bevorderen van mentale kracht. Lichamelijke opvoeding draagt bij aan een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het helpt bij het ontwikkelen van spieren, gewrichten, hart en longen en het verbeteren van coördinatie en evenwicht.

Lichamelijke opvoeding heeft ook een positieve invloed op de mentale balans van het kind. Het helpt bij het verminderen van stress en het verbeteren van de stemming. Het brengt een gevoel van welbehagen en voldoening met zich mee. Het helpt bij het ontwikkelen van mentale kracht en het verbeteren van het zelfvertrouwen. Lichamelijke opvoeding draagt bij aan een evenwichtige ontwikkeling van het kind en helpt bij het opbouwen van een gezonde levensstijl.

De toekomst van lichamelijke opvoeding

In de toekomst zal lichamelijke opvoeding een steeds belangrijkere rol spelen in de opvoeding van kinderen. Het is een essentieel onderdeel van de opvoeding en draagt bij aan de gezondheid en mentale balans van het kind. Lichamelijke opvoeding moet afgestemd worden op de individuele behoeften van het kind en moet worden aangestuurd door een betrouwbare leerkracht. Het is een systematische en doelgerichte opleiding die gericht is op het verbeteren van de lichaamsverrichtingen, gezondheid en mentale kracht.

In de toekomst zal lichamelijke opvoeding ook een steeds grotere rol spelen in de samenleving. Het is een essentieel onderdeel van de gezondheidszorg en draagt bij aan de preventie van ziekten. Het helpt bij het onderhouden van een goede gezondheid en het bevorderen van een evenwichtige levensstijl. Lichamelijke opvoeding is dus niet enkel een onderdeel van de opvoeding, maar ook een essentieel onderdeel van de gezondheidszorg en de maatschappij.

Conclusie

Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van de opvoeding van kinderen. Het draagt bij aan de gezondheid, mentale balans en sociale vaardigheden van het kind. Lichamelijke opvoeding is opgebouwd uit drie onmisbare elementen: spelen, gymnastiek en sport. Deze drie vormen van beweging zijn essentieel voor een volledige lichamelijke opleiding. Lichamelijke opvoeding is niet enkel een verzamelnaam, maar een methode die op meerdere onderling verschillende bewegingsvormen is gebaseerd. De opvoeder speelt een centrale rol in de lichamelijke opvoeding en is verantwoordelijk voor de systematisering van de lichamelijke activiteiten. Lichamelijke opvoeding draagt bij aan de gezondheid en mentale balans van het kind en moet afgestemd worden op de individuele behoeften van het kind. In de toekomst zal lichamelijke opvoeding een steeds belangrijkere rol spelen in de opvoeding van kinderen en in de maatschappij.

Bronnen

  1. Streven. Jaargang 10
  2. Praktische opdracht LO Tweede Fase

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven