Calvinisme en Kinderopvoeding: Waarden, Opvoedingsstijlen en Historische Invloed
juli 13, 2025
De gemeente Dordrecht heeft een verordening en beleidsregels vastgesteld met betrekking tot jeugdhulp, in lijn met de Jeugdwet. Deze regelingen zijn bedoeld om een kader te bieden voor de toegang tot en de verlening van jeugdhulp, met als doel het bevorderen van de ontwikkeling en het welzijn van jeugdigen in de gemeente. Deze tekst geeft een overzicht van de belangrijkste aspecten van deze regelingen, gebaseerd op de beschikbare documentatie.
Er zijn verschillende manieren om toegang te krijgen tot jeugdhulp in Dordrecht. Een directe route is via de huisarts, medisch specialist of jeugdarts. Daarnaast is er de mogelijkheid via het Advies- en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling (AMHK). Dit punt biedt advies bij vermoedens of gevallen van huiselijk geweld en kindermishandeling en kan, indien nodig, een onderzoek starten. Ook gecertificeerde instellingen, de kinderrechter, het openbaar ministerie en de justitiële jeugdinrichting kunnen een ingang vormen. In het geval van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering is de gemeente verplicht de benodigde jeugdhulp in te zetten.
De Jeugdwet maakt onderscheid tussen algemene en individuele voorzieningen. Algemene voorzieningen zijn vrij toegankelijk en vereisen geen beschikking van het college. Individuele voorzieningen zijn op de jeugdige of zijn ouders toegesneden en vereisen een beschikking. De gemeente bepaalt zelf welke hulp vrij toegankelijk is en welke niet. De wetgever streeft naar een breed spectrum van ondersteuning, hulp en zorg, variërend van lichte begeleiding tot intensieve behandeling.
Voordat een besluit wordt genomen over de toekenning van jeugdhulp, is het van belang een zorgvuldig onderzoek te doen naar de specifieke hulpvraag. Dit onderzoek wordt idealiter in samenspraak met de jeugdige en zijn ouders uitgevoerd. Een persoonlijk gesprek is vaak noodzakelijk om een totaalbeeld te krijgen van de situatie. De locatie van dit gesprek kan variëren, afhankelijk van de omstandigheden, en kan plaatsvinden op een gemeentelocatie, op school, thuis of bij een andere deskundige. De complexiteit van de situatie bepaalt of er meerdere gesprekken nodig zijn.
Indien gewenst, kan in plaats van een voorziening in natura een persoonsgebonden budget (pgb) worden toegekend. Dit stelt de jeugdige of zijn ouders in staat om zelf de hulp in te kopen die het beste aansluit bij hun behoeften. Het college onderzoekt de bestedingen van pgb's, al dan niet steekproefsgewijs, om de kwaliteit van de geleverde hulp te waarborgen. De hoogte van het pgb wordt vastgesteld volgens specifieke regels.
Bij de toekenning van jeugdhulp wordt rekening gehouden met andere voorzieningen die de jeugdige mogelijk ontvangt, zoals die op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen. Er wordt gestreefd naar een goede afstemming tussen deze verschillende voorzieningen. Dit geldt ook voor voorzieningen die op grond van andere wetten worden verstrekt, zoals de AWBZ of de Zorgverzekeringswet.
De gemeente Dordrecht beschikt over een klachtenregeling voor jeugdhulp. Jeugdigen en ouders kunnen een klacht indienen over de wijze waarop hun meldingen en aanvragen worden behandeld. Daarnaast is er de mogelijkheid om een beroep te doen op een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Deze vertrouwenspersoon kan advies geven en de hulpvrager met raad en daad terzijde staan. De toegang tot de onafhankelijke vertrouwenspersoon is kosteloos. Er bestaat ook de mogelijkheid om een eigen vertrouwenspersoon mee te nemen naar gesprekken, maar eventuele kosten hiervan zijn voor eigen rekening.
Ouders zijn verantwoordelijk voor het inschrijven van hun kind op een school en voor de aanwezigheid van hun kind op school. Jongeren vanaf 12 jaar zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun aanwezigheid op school. De gemeente streeft naar medezeggenschap van jeugdigen en ouders bij de uitvoering van de Jeugdwet. De exacte invulling van deze medezeggenschap wordt door het college bepaald.
Bij de inkoop van jeugdhulp door derden, zoals aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van kinderbeschermingsmaatregelen, houdt het college rekening met de kwaliteit van de geleverde hulp en de prijs daarvoor. Er wordt gelet op de aard en omvang van de taken, de CAO-schalen voor het personeel, overheadkosten, non-productiviteit en kosten voor bijscholing.
De consulenten Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (LVS) van de Dienst Gezondheid & Jeugd zijn verantwoordelijk voor de preventie, het toezicht en de handhaving van de leerplicht en de kwalificatieplicht. LVS geeft ook uitvoering aan de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) voor voortijdig schoolverlaten. LVS biedt advies en ondersteuning aan jongeren, kinderen en hun ouders als naar school gaan even niet lukt, bijvoorbeeld bij schoolverzuim of uitval.
De verordening wordt geëvalueerd om de doeltreffendheid en de effecten in de praktijk te beoordelen. Deze evaluatie kan gebruikmaken van gegevens die op centraal niveau worden verzameld.
De vastgestelde beleidsregels en verordening zijn bedoeld om een compleet overzicht te geven van de rechten en plichten van jeugdigen en ouders. De verordening bevat definities van belangrijke begrippen, zoals algemene voorziening, individuele voorziening en pgb. De wetgever heeft gemeenten opgedragen om ervoor te zorgen dat burgers een duidelijk beeld hebben van de beschikbare voorzieningen.
Bij de aanpak van problemen wordt, indien nodig, een integrale aanpak gehanteerd, waarbij verschillende disciplines en instanties samenwerken om een passende oplossing te vinden. De problemen van de jongere en het vinden van een passende oplossing staan hierbij centraal.
De gemeente Dordrecht heeft een uitgebreid kader opgesteld voor jeugdhulp, gebaseerd op de Jeugdwet. Dit kader omvat verschillende vormen van hulp, procedures voor toegang en toekenning, en waarborgen voor kwaliteit en medezeggenschap. Het doel is om alle jeugdigen in de gemeente de kans te bieden om zich optimaal te ontwikkelen en te ontplooien. De verordening en beleidsregels zijn bedoeld om een transparant en zorgvuldig proces te waarborgen, waarbij de behoeften van de jeugdige en zijn ouders centraal staan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet