Samenwerking tussen School en Thuis: Een Essentiële Rol in de Ontwikkeling van het Kind
juli 12, 2025
De opvoeding van kinderen met media is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt, vooral in de huidige digitale tijd. Volgens de bronnen die in het kader van dit onderzoek zijn geanalyseerd, is het belangrijk dat ouders en opvoeders zich bewust zijn van hun rol bij het begeleiden van kinderen bij het gebruik van media. Het betreft niet alleen het bepalen van tijdsbestek of het bepalen van welke apps geschikt zijn, maar ook het leren omgaan met de risico's en voordelen van digitale media. De bronnen tonen aan dat ouders zich vaak afvragen wat een gezonde schermtijd is, hoe ze hun kind kunnen begeleiden bij het leren omgaan met sociale media, en hoe ze hun eigen media-gebruik kunnen beïnvloeden. In dit artikel worden de belangrijkste vragen en aanbevelingen over mediaopvoeding en opvoeding met media besproken, gebaseerd op de gegevens uit de bronnen.
Een van de kernvragen die in de bronnen naar voren komen is hoe ouders hun kinderen kunnen begeleiden bij het gebruik van media. Volgens het onderzoek van Iene Miene Media (2024) geven 40% van de ouders regelmatig uitleg over digitale media, maar veel jonge kinderen gebruiken media zonder begeleiding. Dit is een gemiste kans, aangezien het samen actief bezig zijn met media positief effect heeft op de band tussen ouder en kind en op de ontwikkeling van het kind. Ouders die actief betrokken raken bij het gebruik van media, helpen hun kinderen bijvoorbeeld bij het leren omgaan met nepnieuws, het leren herkennen van reclame, en het leren omgaan met risico’s zoals online pesten.
De bronnen benadrukken dat ouders een voorbeeldfunctie vervullen. Kinderen kijken naar hoe ouders media gebruiken en nemen dit over. Daarom is het belangrijk dat ouders bewust omgaan met hun eigen media-gebruik, zodat zij een positief voorbeeld kunnen geven. Ook is het belangrijk om met kinderen te praten over wat ze online zien en wat ze ervan vinden. Dit helpt bijvoorbeeld bij het leren omgaan met negatieve ervaringen of het leren omgaan met het verschijnsel van nepnieuws.
Een veelgestelde vraag bij ouders is: Wat is een goede schermtijd voor mijn kind? Volgens bronnen zoals Nederlands Jeugd Instituut (NJI) en de MediaUkkieDagen wordt het aanbevolen dat ouders rekening houden met de leeftijd van hun kind bij het bepalen van de schermtijd. Bijvoorbeeld:
- Peuters kijken gemiddeld ruim een uur televisie per dag.
- Ze besteden ook een half uur per dag aan een touchscreen zoals een tablet of smartphone.
- Kinderen van ongeveer zeven jaar gebruiken gemiddeld ongeveer twee en een half uur per dag aan televisie, touchscreens en spelcomputers.
- Middelbare scholieren besteden gemiddeld vier uur per dag aan het kijken van series, computeren en gamen.
Echter, het is niet alleen de hoeveelheid tijd die van belang is, maar ook de kwaliteit van het gebruik. Ouders worden aangeraden om samen met hun kinderen te kiezen voor geschikte inhoud, en om ervoor te zorgen dat het gebruik van media in balans is met andere activiteiten zoals spelen, lezen, en buiten spelen.
Sociale media zijn voor veel ouders een onderwerp van zorg. Volgens de bronnen is het belangrijk om met kinderen te praten over wat ze online zien, en om hen te leren omgaan met de risico’s van sociale media. Bijvoorbeeld:
- Hoe herken je nepnieuws?
- Hoe ga je om met online pesten?
- Wat zijn de risico’s van het delen van persoonlijke informatie?
De bronnen benadrukken dat ouders hun kinderen moeten leren om kritisch te kijken naar wat ze online zien en te leren omgaan met de realiteit van de online wereld. Dit gebeurt door samen te praten over wat kinderen zien, en door hen te leren omgaan met negatieve ervaringen. Daarnaast is het belangrijk om afspraken te maken over het gebruik van sociale media, zoals het delen van persoonlijke informatie en het bepalen van tijdstippen waarop kinderen niet mogen communiceren.
Volgens de bronnen zijn er meerdere voordelen aan het gebruik van media. Bijvoorbeeld:
- Leren: Er zijn veel platforms, apps en programma’s waarvan kinderen kunnen leren.
- Contact met anderen: Media biedt jongeren de kans om op een laagdrempelige manier contact met anderen te oefenen.
- Vaardigheden: Door het gebruik van media kunnen kinderen handiger worden in dingen. Bijvoorbeeld door spellen te spelen leren kinderen hoe ze problemen kunnen oplossen.
- Over zichzelf leren praten: Jongeren kunnen bij media hun gedachtes, gevoelens en ideeën delen.
De voordelen van het gebruik van media verschillen per kind, afhankelijk van het type media, de hoeveelheid tijd die het op sociale media besteedt, en de context waarin media gebruikt wordt.
Hoewel er voordelen zijn, zijn er ook nadelen. Volgens de bronnen kunnen sommige kinderen last krijgen van het gebruik van media, zoals:
- Invloed op de lichamelijke gezondheid
- Vermindering van de kwaliteit van de communicatie met anderen
- Problemen met het leren of het concentreren
- Negatieve invloed op het gedrag of de emoties
De nadelen van het gebruik van media variëren per kind, afhankelijk van de hoeveelheid tijd, het type media, en de context waarin het gebruikt wordt.
Een van de belangrijkste zorgen bij ouders is de veiligheid van hun kind op het internet. Volgens de bronnen zijn er meerdere manieren om dit te verkleinen:
- Praat over mediagebruik
- Leer samen kritisch kijken
- Maak afspraken over veilig mediagebruik
- Wees je er daarna van bewust dat je als ouder een voorbeeldrol hebt
Ouders worden aangeraderen om met hun kinderen te praten over het gebruik van het internet, en om hen te leren omgaan met risico’s zoals nepnieuws en online pesten. Ook is het belangrijk om afspraken te maken over het gebruik van media, zoals het delen van persoonlijke informatie en het bepalen van tijdstippen waarop kinderen niet mogen communiceren.
Ouders kunnen hun kinderen helpen bij het leren omgaan met media op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:
- Samen genieten: Je gebruikt samen met kinderen media. Bijvoorbeeld samen een film kijken.
- Stimuleren: Je stimuleert het mediagebruik van een kind actief: je geeft uitleg en helpt het kind terwijl het media gebruikt.
- Stoppen: Je maakt afspraken over wanneer en hoe lang een kind media mag gebruiken.
De bronnen benadrukken dat het belangrijk is om aan te sluiten bij de behoeftes en leeftijd van het kind. Bijvoorbeeld: het stoppen van mediagebruik is bij jonge kinderen effectiever, terwijl bij oudere kinderen beter samen afspraken kunnen worden gemaakt over mediagebruik.
De bronnen tonen aan dat ouders met een migrantenachtergrond vaker vragen hebben over het gebruik van media. Bijvoorbeeld:
- Wat is normaal qua beeldschermtijd?
- Hoe houd je het gebruik van beeldschermmedia in de hand?
- Hoe begeleid je je kind bij het leren omgaan met sociale media?
Ouders met een migrantenachtergrond besteden relatief veel tijd aan hun mobiele telefoon/smartphone en geven aan dat hun kinderen intensievere gebruikers van media zijn dan ouders zonder migratieachtergrond. Ook hebben ze vaker vragen over hoe ze hun kind kunnen begeleiden bij het leren omgaan met sociale media.
Ouders met een laag inkomen geven aan dat hun kinderen relatief veel media-activiteiten doen, maar dat ze zich onzeker voelen over media en opvoeden. De bronnen tonen aan dat het belangrijk is dat ouders met een laag inkomen ook ondersteuning krijgen bij het begeleiden van hun kinderen bij het gebruik van media.
De opvoeding van kinderen met media is een complex onderwerp dat zowel op het niveau van ouders als op het niveau van het onderwijs en de maatschappij van belang is. De bronnen tonen aan dat ouders een cruciale rol spelen bij het begeleiden van hun kinderen bij het gebruik van media. Het is belangrijk dat ouders bewust omgaan met hun eigen media-gebruik, en dat zij hun kinderen helpen bij het leren omgaan met de risico’s en voordelen van digitale media. De bronnen benadrukken ook dat het belangrijk is dat ouders actief betrokken raken bij het gebruik van media, en dat ze afspraken kunnen maken over het gebruik van sociale media en het bepalen van tijdstippen waarop kinderen niet mogen communiceren.
De opvoeding van kinderen met media is een onderwerp dat steeds belangrijker wordt in de huidige digitale tijd. Ouders spelen een cruciale rol bij het begeleiden van hun kinderen bij het gebruik van media, en het is belangrijk dat zij bewust zijn van hun rol en hun eigen media-gebruik. De bronnen tonen aan dat ouders actief betrokken moeten raken bij het gebruik van media, en dat ze afspraken kunnen maken over het gebruik van sociale media. Daarnaast is het belangrijk dat ouders hun kinderen helpen bij het leren omgaan met de risico’s en voordelen van digitale media, en dat ze samen met hun kinderen kunnen praten over wat ze online zien en hoe ze met deze inhoud omgaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet