logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Verlichting, opvoeding en spel: een historisch en praktisch overzicht

In de geschiedenis van de opvoeding en het speelgedrag van kinderen, zijn er verschillende stromingen en visies geweest die de rol van licht, opvoeding en speelruimte hebben beïnvloed. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de historische en moderne benaderingen van verlichting, opvoeding en spel in het onderwijs en de opvoeding van kinderen. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in de onderstaande bronlijst zijn opgenoemd.

Inleiding

De opvoeding van kinderen is in de loop der eeuwen sterk veranderd. Van traditionele opvoedingsmethoden tot moderne pedagogische benaderingen, zijn er veel factoren geweest die de opvoeding van kinderen hebben beïnvloed. In dit artikel wordt de rol van verlichting, opvoeding en spel nader bekeken. De bronnen geven inzicht in de historische ontwikkelingen, de rol van licht in het onderwijs en de invloed van spel op de ontwikkeling van kinderen.

Verlichting in de opvoeding

In de 18e eeuw had de opvoeding van kinderen een sterke invloed van de filosofie en de verlichting. Volgens de bron [1] was het doel van de opvoeding om kinderen op te leiden tot hun waarachtig heil. Ligthart benadrukte de zedelijke opvoeding en de verhouding tussen opvoeder en kind. Het was belangrijk dat er een vertrouwensrelatie was tussen de opvoeder en het kind, zodat het kind zich vrij durfde te uiten.

In de 17e eeuw begon de aandacht voor individuele kinderen en hun ontwikkeling. Ouders voeden hun kinderen liefdevol op, maar vanuit kerkelijke en moraal-filosofische hoek komt kritiek op deze ‘verwennende’ aanpak. Een andere stroming ontstaat die kinderen als ‘van nature slecht’ beschouwt. Rijkere ouders sturen jongens naar internaten en meisjes naar kloosters, waar discipline en beschaving wordt bijgebracht als voorbereiding op hun maatschappelijke rol.

De rol van licht in het onderwijs

Licht speelt een belangrijke rol in het onderwijs, vooral bij jonge kinderen. In bron [5] wordt uitgelegd dat de visuele waarneming van kinderen tot de leeftijd van 12 jaar ontwikkelt. Het gebruik van armaturen met slechts 30% indirect licht en 70% direct licht maakt het mogelijk om modellerende schaduwen te creëren. Het directe lichtgedeelte versterkt het gevoel van diepte, ruimtelijke oriëntatie en begrip van driedimensionale objecten.

Voor peuters en kleuters is multifunctionele verlichting belangrijk, die flexibel kan worden aangepast aan verschillende activiteiten of zones. Lichtmanagementsystemen besparen energie door het aanwezige daglicht te gebruiken of de verlichting, in de verschillende zones, te dimmen. Tuneable White armaturen, die de kleurtemperatuur van het licht veranderen, hebben een gedocumenteerd positief effect op het concentratievermogen van kinderen en kunnen hyperactiviteit helpen verminderen.

Spel als onderdeel van de opvoeding

Spel is een essentieel onderdeel van de opvoeding van kinderen. In bron [2] wordt uitgelegd dat lichtspel kinderen kan vermaken en hen helpt ontspannen. Het kan een leuke en boeiende vorm van entertainment zijn, vooral in een tijd waarin schermtijd vaak wordt beperkt. Lichthoek kan ook dienen als een groepsactiviteit waar kinderen samen aan deelnemen. Het bevordert sociale interactie en samenwerking wanneer kinderen samenwerken om lichteffecten te creëren of samen te spelen.

Technologische geletterdheid is een ander belangrijk aspect van lichtspel. In een wereld die steeds meer draait om technologie, kan lichtspel kinderen vertrouwd maken met basisconcepten van licht, elektronica en technologie, en hen helpen hun technologische geletterdheid te ontwikkelen. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat matiging en toezicht belangrijk zijn bij het gebruik van lichtspel, vooral in combinatie met schermtijd. Te veel blootstelling aan felle lichten kan schadelijk zijn voor de ogen, dus het is belangrijk om een gezonde balans te behouden tussen lichtspel en andere activiteiten.

Historische ontwikkelingen in de opvoeding

In de geschiedenis van de opvoeding zijn er verschillende ontwikkelingen geweest. In bron [3] wordt uitgelegd dat de Eerste Wereldoorlog grote gevolgen had voor kinderen: verlies van ouders, armoede, ziekten. De Britse onderwijzeres Eglantyne Jebb richtte Save the Children op, een efficiënte hulporganisatie die snel voedsel, kleding en geld bracht waar nodig. Samen met het Rode Kruis zette zij kinderrechten op de internationale agenda. Dit resulteert in de Verklaring van de Rechten van het Kind (1924), aangenomen door de Volkenbond (nu de Verenigde Naties). Het eerste document dat kinderrechten internationaal verankert.

In bron [4] wordt uitgelegd dat de opvoeding van kinderen in de loop der eeuwen is veranderd. In de 18e eeuw had de opvoeding van kinderen een sterke invloed van de filosofie en de verlichting. Ligthart benadrukte de zedelijke opvoeding en de verhouding tussen opvoeder en kind. Het was belangrijk dat er een vertrouwensrelatie was tussen de opvoeder en het kind, zodat het kind zich vrij durfde te uiten.

De rol van opvoedkundige methoden

In de opvoeding van kinderen speelt de keuze van opvoedkundige methoden een belangrijke rol. In bron [1] wordt uitgelegd dat de methode van Fröbel een grote invloed had op de Nederlandse bewaarscholen. De scholen bleven klassikaal en het bezig zijn van de kinderen met Fröbels gaven werd gebracht in de sfeer van het 'leren', van 'voordoen en nadoen'. In Leiden echter, waar een Kweekschool werd opgericht, eerst o.l.v. Elise van Calcar, al spoedig (1867) o.l.v. Louise Hardenbergh (leerlinge van de Rotterdamse Vormschool), probeerde men van het begin af aan zich met de ideeën van Fröbel vertrouwd te maken.

De invloed van de industriële revolutie

In bron [4] wordt uitgelegd dat de Industriële Revolutie rond 1800 het effect van een andere omwenteling steeds merkbaarder maakte. Door de uitvinding van de stoommachine konden fabrieken worden gebouwd die de van oudsher bestaande handmatige productiemethoden obsoleet maakten. Naast de handel waren die fabrieken een nieuwe bron van inkomsten voor de burgerij.

De rol van het kind in de geschiedenis

In de geschiedenis van de opvoeding is het kind een belangrijk onderwerp geweest. In bron [4] wordt uitgelegd dat kinderen in de loop der eeuwen als kleine, onvolgemaakte volwassenen werden beschouwd, die al vroeg moesten worden ingezet bij de taken van hun ouders: werken op het land, in het huishouden of in de werkplaats. Kinderen moesten zich zo snel mogelijk als volwassen gaan gedragen.

Conclusie

De opvoeding van kinderen is in de loop der eeuwen sterk veranderd. Van traditionele opvoedingsmethoden tot moderne pedagogische benaderingen, zijn er veel factoren geweest die de opvoeding van kinderen hebben beïnvloed. De rol van verlichting, opvoeding en spel is hierbij van groot belang. De bronnen geven inzicht in de historische ontwikkelingen, de rol van licht in het onderwijs en de invloed van spel op de ontwikkeling van kinderen.

Bronnen

  1. Onderwijs en opvoeding in de 18e eeuw
  2. De voordelen van lichtspel voor kinderen
  3. Kinderrechten en geschiedenis
  4. Ons kindbeeld en de geschiedenis
  5. Verlichting in de opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven