logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Het belang van verbieden bij de opvoeding van kinderen

Het is een veelgehoorde discussie: is het verstandig om kinderen iets te verbieden? In de opvoeding van jonge kinderen komt het begrip “verbieden” vaak voor, maar het is een kwestie van balans. Volgens meerdere bronnen is verbieden een noodzakelijk onderdeel van de opvoeding, zeker als het gaat om veiligheid, gedragsregels en het leren van grenzen. In dit artikel worden de kernprincipes van het verbieden in de opvoeding besproken, inclusief de juiste manier om dit aan te pakken, de impact op kinderen en de mogelijke alternatieven voor het verbieden.

Wat betekent het om iets te verbieden?

In de opvoeding is het verbieden van bepaalde handelingen of situaties een veelvoorkomende strategie. Volgens bron [1] is verbieden een noodzakelijk kwaad. Kinderen leren op een jonge leeftijd dat bepaalde dingen niet mogen, zoals dingen aanraken die gevaarlijk zijn, of zich gedragen op een manier die anderen beïnvloed. Een voorbeeld is het verbieden van het aanraken van een oven, die op dat moment gevaarlijk is. Ook wordt er in bron [3] gesproken over het feit dat kinderen vaak op zoek zijn naar uitdagingen, en het verbieden hen juist een uitdaging kan geven.

De kern van het verbieden ligt in het opstellen van duidelijke grenzen. Een kind moet weten wat wel en niet mag, zodat het zich kan richten op het juiste gedrag. In bron [9] wordt gezegd: “Een kind moet de regels natuurlijk eerst kennen om te weten wat verboden is.” Dit betekent dat het belangrijk is om vooraf duidelijk te maken wat het kind mag en mag niet doen.

Hoe moet je een verbod geven?

Het geven van een verbod is niet zomaar “nee zeggen”, maar een strategisch en overtuigend proces. In bron [2] en [4] staat dat het belangrijk is om meteen te reageren en duidelijk te zeggen wat niet mag. Het is essentieel dat de reden voor het verbod duidelijk is, zodat het kind begrijpt waarom iets niet mag. Bijvoorbeeld: “Je mag niet op de bank springen, want je kunt jezelf beknellen.”

Daarnaast is het belangrijk om consistent te zijn. Als je één keer “nee” zegt en daarna weer “ja”, dan wordt het kind verwarring. In bron [6] wordt dit ook benadrukt: “Wees vooral heel consequent: nee is nee, en ja is ja.” De regels moeten dus duidelijk en herhaaldelijk worden gegeven, zodat het kind ze uiteindelijk begrijpt.

Wat gebeurt er als je een kind iets verbiedt?

Er is veel discussie over of het verbieden van bepaalde dingen het juiste is. In bron [3] wordt gezegd: “Je kinderen iets verbieden is eerder een uitnodiging om het wel te proberen.” Dit is een veelvoorkomend fenomeen, waarbij kinderen juist juist meer aandacht krijgen als ze iets mogen proberen. In sommige gevallen kan het verbieden juist leiden tot een tegengesteld gedrag.

In bron [1] wordt uitgelegd dat kleine kinderen snel hun verbod vergeten, waardoor het herhaald moet worden. Ook is het belangrijk om te weten dat kinderen niet altijd begrijpen waarom iets verboden is. In het geval van een oven, bijvoorbeeld, moet het kind leren dat het gevaarlijk is, maar het begrijpt dit pas na verloop van tijd.

Wat als je niet kunt verbieden?

Soms is het moeilijk om iets te verbieden, bijvoorbeeld wanneer het kind al langere tijd aan het spelen is en je niet wilt dat het gedrag wordt onderbroken. In dat geval is het verstandig om alternatieven te geven. In bron [4] wordt dit benoemd als “geef een alternatief”. Bijvoorbeeld: “Je mag niet op de bank springen, maar je mag wel op de vloer dansen.” Dit helpt het kind om een positief alternatief te vinden in plaats van alleen te worden geweerd.

In bron [3] wordt ook gezegd dat het soms verstandig is om te kiezen voor een gesprek in plaats van direct te verbieden. Bijvoorbeeld bij het gebruik van sociale media, waarin het kind mogelijk niet begrijpt wat het risico is. In plaats van direct te verbieden, is het belangrijk om te praten over de gevolgen van bepaalde acties.

Wat gebeurt er als je niet kijkt naar het gedrag van het kind?

In bron [6] staat dat sommige kinderen negatieve aandacht beter kunnen verdragen dan geen aandacht. Als je je kind bijvoorbeeld weigert te reageren op bepaalde gedragingen, kan dit leiden tot het feit dat het kind het gedrag niet herhaalt. Bijvoorbeeld: “Ik mag niet op de bank springen, maar mama kijkt steeds… Even zien wat er gebeurt als ik weer ga springen…” Dit is een veelgebruikte strategie in de opvoeding, waarbij het kind wordt geleerd dat bepaalde dingen geen aandacht opleveren.

Wat is de rol van ouders bij het verbieden?

De rol van ouders is belangrijk bij het geven van verboden. In bron [7] wordt gezegd dat ouders de boodschap moeten geven dat bepaalde dingen niet mogen, en dat dit duidelijk moet zijn. Bovendien is het belangrijk dat ouders zelf ook een voorbeeld geven. Bijvoorbeeld: als ouders regelmatig alcohol drinken, dan is het moeilijker om te verbieden dat het kind later alcohol drinkt. In dit opzicht is het belangrijk om een duidelijk voorbeeld te geven en de regels consistent te houden.

Wat als het kind niet luistert?

Soms is het moeilijk om te zorgen dat het kind luistert. In bron [1] wordt gezegd dat kleine kinderen snel hun verbod vergeten, waardoor het herhaald moet worden. Het is belangrijk om te weten dat het kind niet altijd begrijpt waarom iets verboden is. In dat geval is het verstandig om te proberen het kind te laten weten dat het gedrag gevaarlijk is, en het te leren dat bepaalde dingen niet mogen.

Wat is het verschil tussen verbieden en straffen?

In bron [6] wordt gezegd dat verbieden het tegenovergestelde is van aanmoedigen. Het is dus belangrijk om te weten dat het niet alleen gaat om het verbieden van bepaalde dingen, maar ook om het aanmoedigen van het juiste gedrag. Bijvoorbeeld: in plaats van te verbieden dat het kind op de bank springt, is het verstandig om te zeggen: “Je mag op de vloer dansen, want dat is veilig.”

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat straffen soms nodig zijn, maar dat het belangrijk is om deze te geven op een manier die het gedrag beïnvloedt. In bron [6] staat dat straffen moeten passen bij de overtreding van de regel en ook bij de leeftijd van het kind.

Wat als het kind ouder wordt?

In bron [1] wordt gezegd dat pubers vaak allergisch zijn voor verboden. Ze denken dat ze alles zelf kunnen beslissen en willen geen beperkingen. In dat geval is het belangrijk om duidelijke argumenten te geven voor het verbod. Bijvoorbeeld: “Je mag niet op je telefoon spelen tijdens het eten, want dat is gevaarlijk en ongezond.”

In bron [7] wordt ook gezegd dat het belangrijk is om met het kind te praten over de redenen waarom iets verboden is, en dat het kind zelf moet kunnen kiezen. Bijvoorbeeld: “Als je wilt dat je vriendin je niet ziet, dan mag je het niet doen.” In dat geval is het belangrijk om te weten dat het kind zelf moet leren om te kiezen en te begrijpen wat het gevolg is van zijn keuzes.

Wat als het kind niet luistert?

Soms is het moeilijk om te zorgen dat het kind luistert. In bron [1] wordt gezegd dat kleine kinderen snel hun verbod vergeten, waardoor het herhaald moet worden. Het is belangrijk om te weten dat het kind niet altijd begrijpt waarom iets verboden is. In dat geval is het verstandig om te proberen het kind te laten weten dat het gedrag gevaarlijk is, en het te leren dat bepaalde dingen niet mogen.

Wat is het verschil tussen verbieden en straffen?

In bron [6] wordt gezegd dat verbieden het tegenovergestelde is van aanmoedigen. Het is dus belangrijk om te weten dat het niet alleen gaat om het verbieden van bepaalde dingen, maar ook om het aanmoedigen van het juiste gedrag. Bijvoorbeeld: in plaats van te verbieden dat het kind op de bank springt, is het verstandig om te zeggen: “Je mag op de vloer dansen, want dat is veilig.”

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat straffen soms nodig zijn, maar dat het belangrijk is om deze te geven op een manier die het gedrag beïnvloedt. In bron [6] staat dat straffen moeten passen bij de overtreding van de regel en ook bij de leeftijd van het kind.

Wat als het kind ouder wordt?

In bron [1] wordt gezegd dat pubers vaak allergisch zijn voor verboden. Ze denken dat ze alles zelf kunnen beslissen en willen geen beperkingen. In dat geval is het belangrijk om duidelijke argumenten te geven voor het verbod. Bijvoorbeeld: “Je mag niet op je telefoon spelen tijdens het eten, want dat is gevaarlijk en ongezond.”

In bron [7] wordt ook gezegd dat het belangrijk is om met het kind te praten over de redenen waarom iets verboden is, en dat het kind zelf moet kunnen kiezen. Bijvoorbeeld: “Als je wilt dat je vriendin je niet ziet, dan mag je het niet doen.” In dat geval is het belangrijk om te weten dat het kind zelf moet leren om te kiezen en te begrijpen wat het gevolg is van zijn keuzes.

Conclusie

Het verbieden is een belangrijk onderdeel van de opvoeding, zeker als het gaat om veiligheid, gedragsregels en het leren van grenzen. Het is belangrijk om duidelijk te zijn in het geven van verboden, en om te weten dat kinderen soms niet direct begrijpen waarom iets niet mag. Het is ook belangrijk om alternatieven te geven en te praten over de gevolgen van bepaalde acties. De rol van ouders is hierbij cruciaal, en het is belangrijk om een voorbeeld te geven en de regels consistent te houden.

Bronnen

  1. In de opvoeding is verbieden een noodzakelijk kwaad
  2. Verboden opvoeden
  3. Kinderen iets verbieden opvoeden
  4. Opvoeden: verbieden
  5. Bewerbung Forum
  6. Opvoeden: verbieden of straffen
  7. Gewoon verbieden werkt het beste
  8. Bewerbung Forum
  9. Is verbieden bij de opvoeding van kinderen
  10. Echt onvoorwaardelijk opvoeden
  11. Groeigids: verbieden bij kinderen
  12. Misverstanden over opvoeden
  13. Opvoeden: verbieden
  14. Opvoeden: verbieden

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven