Opleiding tot kinderbegeleider: een weg naar een betrokken rol in de jeugd
juli 12, 2025
De rol van een leerkracht lichamelijke opvoeding is van cruciaal belang in het onderwijs, zowel op het vlak van fysieke ontwikkeling als sociaal-emotionele groei van leerlingen. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt duidelijk gemaakt hoe deze functie zich onderscheidt van andere onderwijsonderdelen en wat de verantwoordelijkheden zijn. De informatie uit de bronnen wordt gebruikt om een overzicht te geven van de taken, vereisten en de waarde van deze functie in het onderwijs.
Een leerkracht lichamelijke opvoeding is verantwoordelijk voor het geven van lessen in bewegingsonderwijs, waarbij het centraal staat om de motorische vaardigheden, gezondheid en samenwerking van leerlingen te bevorderen. In de bronnen wordt aangegeven dat deze leerkrachten werken met leerlingen die specifieke behoeften hebben, zoals leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of slechthorendheid. Ze helpen hen om zich op een veilige en stimulerende manier te ontwikkelen, zodat zij zich zo zelfstandig mogelijk kunnen inzetten voor de maatschappij.
In de bron [1] staat dat de leerkracht lichamelijke opvoeding samenwerkt met een multidisciplinair team, waaronder intern begeleiders, leraren, onderwijsassistenten, logopedisten, gedragsdeskundigen en andere specialisten. Dit team zorgt voor een stevig netwerk rondom de leerling, waarin iedereen actief meewerkt om het beste uit elke leerling te halen. De leerkracht helpt bij het opbouwen van een veilig pedagogisch en didactisch klimaat, waarbij de hulpvraag en motorische ontwikkeling van de leerling centraal staan.
Daarnaast is het van belang dat de leerkracht zich aanpast aan het niveau van de leerling en zijn taalgebruik. In bron [1] staat dat het belangrijk is dat de leerkracht met geduld en aandacht probeert te achterhalen wat de leerling wil communiceren. Het taalgebruik moet worden afgestemd op het niveau van het kind, zodat er echt contact ontstaat.
Voor het functieprofiel van een leerkracht lichamelijke opvoeding zijn bepaalde vereisten van toepassing. In bron [1] wordt duidelijk dat de leerkracht in het bezit moet zijn van een ALO-diploma (Algemene Lichamelijke Opvoeding). Daarnaast is het belangrijk dat de leerkracht geduld en natuurlijk overwicht heeft om gedragsmatige aandachtspunten op een positieve manier te begeleiden. Verder is kritisch reflecteren op eigen handelen een vereiste.
De opleiding voor lichamelijke opvoeding is gericht op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en inzichten die nodig zijn voor het geven van lichamelijke opvoeding in het onderwijs. De leerkracht moet in staat zijn om bewegingsactiviteiten te organiseren, motorische ontwikkeling te observeren en te evalueren, en samen te werken met collega’s en ouders rond het welzijn van leerlingen.
De werktijden van een leerkracht lichamelijke opvoeding variëren afhankelijk van de school en het type functie. In bron [1] staat dat de leerkracht een arbeidsovereenkomst heeft voor de duur van 1 jaar met uitzicht op een vast dienstverband. De werkdagen zijn maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag, met een werktijd van 24 tot 32 uur per week. In bron [4] wordt aangegeven dat er tijdelijke functies zijn met optie op vast dienstverband, zoals een voltijdse (24/24) of deeltijdse (20/24) vervangingsopdracht. De uren kunnen variëren, afhankelijk van het schooljaar en de behoeften van de leerlingen.
In bron [4] wordt ook verwezen naar functies zoals “leerkracht LO (10/24) + ICT (3/36 = 2/24)”, wat aangeeft dat de functie kan worden aangevuld met ICT-lesgeven. Dit betekent dat de leerkracht ook computerlessen kan geven, afhankelijk van de behoeften van de school.
Voor leerkrachten lichamelijke opvoeding zijn er verschillende opleidingen en professionaliseringsopties beschikbaar. In bron [5] wordt aangegeven dat met een account op vdab.be leerkrachten online opleidingen kunnen volgen, workshops kunnen bezoeken en opleidingen kunnen aanvragen. Deze mogelijkheden helpen bij het bijbenen van digitale vaardigheden en het voortzetten van de professionalisering.
Daarnaast biedt bron [1] aanbod voor individuele professionalisering, inclusief toegang tot online trainingen via GoodHabitz. Dit helpt de leerkracht om zich te ontwikkelen en zich voor te bereiden op de uitdagingen in het onderwijs.
Een belangrijk onderdeel van de functie van een leerkracht lichamelijke opvoeding is het samenwerken met ouders en het multidisciplinair team. In bron [1] wordt aangegeven dat de leerkracht samenwerkt met het multidisciplinair team en ouders om het beste onderwijs te geven. Dit omvat het bepalen van de motorische ontwikkeling van leerlingen, het organiseren van sportactiviteiten en het bevorderen van sportiviteit en samenwerking.
In bron [3] wordt ook aangegeven dat het onderwiens in tijden van corona moest omschakelen naar nieuwe manieren van werken en leren. Dit betekent dat leerkrachten ook moeten werken met digitale platforms en online lessen. In sommige gevallen werd er gewerkt met preteaching, waarbij leerlingen voorafgaand aan de les bepaalde taken kregen. Dit vereist van de leerkracht dat hij/zij zich aanpast aan de nieuwe omstandigheden en de nodige tools en technieken inzet om de leerling te ondersteunen.
De functie van leerkracht lichamelijke opvoeding is niet alleen gericht op het geven van lessen, maar ook op het ontwikkelen van een warme schoolcultuur waarin samenwerking centraal staat. In bron [4] staat dat er tijdelijke functies zijn voor leerkrachten lichamelijke opvoeding, waarbij de leerkracht wordt gezocht die enthousiast is en gelooft in een warme schoolcultuur. Dit duidt erop dat de functie niet alleen gericht is op de leerling, maar ook op het aanbieden van een positieve en stimulerende omgeving.
In bron [3] wordt ook aangegeven dat het onderwijs in tijden van corona moest omschakelen naar nieuwe manieren van werken en leren. Dit vereist van de leerkracht dat hij/zij zich aanpast aan de nieuwe realiteit en de nodige tools en technieken inzet om de leerling te ondersteunen.
De VDAB speelt een rol in de loopbaanbegeleiding van leerkrachten en andere werknemers. In bron [3] staat dat de VDAB explicieter de rol van loopbaanregisseur voor iedere Vlaming krijgt. Dit betekent dat de VDAB helpt bij het vinden van een geschikte functie en het begeleiden van de loopbaanontwikkeling. In bron [7] wordt aangegeven dat de VDAB ook helpt bij het vinden van een job, met name voor schoolverlaters.
De functie van leerkracht lichamelijke opvoeding is van groot belang in het onderwijs. De leerkracht draagt bij aan de motorische ontwikkeling, gezondheid en sociaal-emotionele groei van leerlingen. De rol omvat het geven van lessen, samenwerking met het multidisciplinair team en ouders, en het bevorderen van sportiviteit en samenwerking. De vereisten voor deze functie zijn een ALO-diploma, geduld, overwicht en kritisch reflecteren op eigen handelen. De functie biedt ook kansen voor professionalisering en opleidingen, zoals online trainingen en workshops. De werktijden variëren, afhankelijk van de school, en kunnen tijdelijk zijn met optie op vast dienstverband. De functie vereist ook aanpassing aan de nieuwe realiteit, zoals het werken met digitale platforms en online lessen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet