Nieuwe richtlijnen en uitdagingen in de kinderopvang na het nieuwe kabinet
juli 15, 2025
In de opvoedingsfase van een kind is het belangrijk om te weten wanneer het opvoeden kan beginnen. De opvoeding begint al vanaf het allereerste moment dat een kind geboren wordt. De bronnen geven aan dat het opvoeden van een baby al vanaf de geboorte afloopt, maar dat de praktijk van het opvoeden en het stellen van grenzen pas later begint. De opvoedingsfase is een proces dat zich uitstrekt over de verschillende levensfase van een kind, waardoor het belangrijk is om te weten wanneer bepaalde aspecten van opvoeden van toepassing zijn.
In Nederland worden kinderen in verschillende levensfasen ingedeeld, afhankelijk van hun leeftijd. Hieronder staan de meest voorkomende categorieën en hun kenmerken:
Elke fase heeft haar eigen kenmerken en vereisten, waardoor het opvoeden op verschillende manieren moet worden benaderd.
De bronnen geven aan dat het opvoeden van een baby al vanaf de geboorte begint, maar dat het actief opvoeden pas vanaf een bepaalde leeftijd mogelijk is. Hieronder staat uitgelegd wanneer het opvoeden vanuit praktisch oogpunt kan beginnen:
De eerste maanden van het leven van een baby zijn cruciaal voor de ontwikkeling van het gevoel van veiligheid en vertrouwen. De bronnen geven aan dat baby’s volledig afhankelijk zijn van hun verzorgers. Als ze genoeg warmte en verzorging krijgen, ontwikkelen ze het basisgevoel dat de wereld een fijne plek is. Dit is de eigenschap ‘hoop’.
Het is belangrijk om in deze fase duidelijk te zijn over wat wel en niet mag. Hoewel de baby nog niet goed kan luisteren, is het al vanaf 6 maanden mogelijk om geleidelijk aan grenzen te stellen. Bijvoorbeeld door te leren dat hij niet meteen wordt opgepakt als hij huilt. Vanaf deze leeftijd kan het opvoeden dus al beginnen.
Rond de leeftijd van 10 tot 12 maanden is de baby volop op ontdekkingsreis. Het is nu belangrijk om de baby te leren wat wel en niet mag. Hiermee kan het ontdekken op een veilige manier gebeuren. De baby begint nu te ontdekken wat de grenzen zijn en hoe ver hij mag gaan. Dit is een belangrijk moment om het opvoeden actief te maken.
Tussen de leeftijd van 2 en 4 jaar begint de taalontwikkeling van het kind op gang. Het kind leert dat dingen of mensen die het niet ziet, nog wel bestaan. Ook begint het kind te spelen met andere kinderen. Het is belangrijk om in deze fase te praten met het kind, zodat het leert wat wel en niet mag en hoe dingen werken.
In deze fase neemt het gevoel van onafhankelijkheid toe. Het kind kan steeds beter voor zichzelf zorgen. Het begint ook te leren wat goed en slecht is. Het is belangrijk om het kind te leren omgaan met regels en grenzen. Ook kan het kind in deze fase leren om zichzelf te wassen of aan te kleden.
Vanaf 6 jaar begint het kind aan de schoolfase. Het leert lezen, schrijven en rekenen. Ook ontwikkelt het sociale vaardigheden. Het is belangrijk om in deze fase structuur te bieden aan het kind. Dit helpt het kind om te leren omgaan met regels en grenzen. Ook is het belangrijk om het kind te leren omgaan met verschillen tussen mensen, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, gewoonten, normen en waarden, sekse en gender.
In de puberteit ontwikkelt het kind zich snel op allerlei gebieden, zoals lichamelijk, seksueel als sociaal. Het is belangrijk om het kind te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van de eigen identiteit. Het is ook belangrijk om het kind de ruimte te geven om te experimenteren met het opbouwen van eigen normen en waarden.
In deze fase begint de overgang van jeugd naar volwassenheid. Het kind komt los van de ouders en wordt steeds meer onafhankelijk, zelfstandig en zelfredzaam. De relatie tussen ouder en kind wordt steeds meer gelijk. Het is belangrijk om keuzes en initiatieven van het kind te respecteren. Maar ook dat je beschikbaar blijft bij vragen en moeilijkheden van het kind.
De bronnen geven aan dat positief opvoeden belangrijk is. Belangrijke aspecten van positief opvoeden zijn onder andere:
Het is belangrijk om in de verschillende levensfasen structuur te bieden aan het kind. Hiermee helpt het kind om te leren omgaan met regels en grenzen. Bijvoorbeeld door de dag in te delen volgens een vast patroon. Ook is het belangrijk om het kind te leren omgaan met verschillen tussen mensen.
Opvoeden begint al vanaf de geboorte van een kind, maar het actieve opvoeden en het stellen van grenzen begint pas vanaf een bepaalde leeftijd. In de verschillende levensfasen van een kind zijn er verschillende aspecten van opvoeden die belangrijk zijn. Het is belangrijk om in elke fase van de ontwikkeling van het kind structuur te bieden en grenzen te stellen. Ook is het belangrijk om het kind te ondersteunen bij het verder ontwikkelen van de eigen identiteit en het opbouwen van eigen normen en waarden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet