Diagnostiek van opvoedings- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen
juli 11, 2025
Meertaligheid is een veelvoorkomend verschijnsel in Nederland, waar veel kinderen opgroeien met meerdere talen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meertaligheid zowel cognitieve als communicatieve voordelen kan opleveren, maar ook uitdagingen met zich meebrengt. Het onderwerp van dit artikel is het wetenschappelijk onderbouwde bepalen van de voordelen en beperkingen van meertalig opvoeden, en de invloed daarvan op de ontwikkeling van kinderen. De inhoud is gebaseerd op de bronnen uit de opgegeven SOURCES LIST en de daarin opgenomen SOURCE DATA.
Meertaligheid, ook wel tweetaligheid genoemd, is het vermogen van een kind om in twee of meer talen te communiceren. In Nederland is dit een veelvoorkomend verschijnsel, vooral in gezinnen waarin ouders verschillende talen spreken of waarin een taal wordt gesproken in de familie. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meertaligheid zowel cognitieve als communicatieve voordelen kan opleveren, maar ook uitdagingen met zich meebrengt. Dit artikel bespreekt de wetenschappelijke inzichten, de praktische aanpak en de voordelen van meertalig opvoeden.
Meertaligheid heeft verschillende cognitieve voordelen. Volgens onderzoek van Blom et al. (2017) hebben tweetalige kinderen betere executieve functies dan eentalige kinderen. Dit omvat het vermogen om onbelangrijke informatie te negeren, taken te wisselen en zich beter in anderen te verplaatsen. Deze vaardigheden zijn van belang voor het leren en het omgaan met complexe taken. Ook kunnen meertalige kinderen beter reflecteren op taal en zijn ze creatiever. Deze voordelen kunnen worden toegeschreven aan de betere executieve functies van meertaligen.
Meertalige kinderen kunnen communiceren in meerdere talen, wat hen helpt om met meer mensen te communiceren en meer verschillende boeken en websites te lezen. Bovendien zijn ze effectiever in het gebruik van niet-verbale informatie, zoals gebaren en intonatie, en zijn ze zich meer bewust van de kennis en bedoelingen van hun gesprekspartner. Dit heeft gevolgen voor de communicatievaardigheden van kinderen, wat weer positief kan zijn voor hun sociale ontwikkeling.
Meertaligheid biedt ook culturele en taalkundige voordelen. Meertalige kinderen leren sneller nieuwe talen en kunnen concepten en vaardigheden overdragen tussen talen. Dit kan leiden tot een beter carrièreperspectief en een betere band tussen kind en ouder. Daarnaast kan de kennis van meerdere talen helpen bij het leren van de schooltaal, omdat concepten en vaardigheden in de thuistaal kunnen worden overgedragen naar de schooltaal.
Er lopen nog veel mythes de ronde over meertaligheid. Een veel voorkomende mythe is dat tweetalige kinderen beide talen ondermaats spreken. Dit is niet correct, want tweetalige kinderen die thuis alleen de ene taal spreken en de rest van de tijd de andere taal, spreken vaak niet precies hetzelfde als een kind dat één taal de hele tijd spreekt. Daarnaast is er ook de mythe dat het voor kinderen met een migratieachtergrond goed is als hun ouders, die een andere moedertaal hebben, thuis Nederlands met ze spreken. Dit is juist niet het geval, want het is belangrijk dat ouders hun eigen moedertaal blijven spreken.
Meertalige kinderen kunnen ook lastigheden ondervinden met de taalontwikkeling. Volgens onderzoek van Blom et al. (2017) hebben meertalige kinderen in de regel een kleinere woordenschat in beide talen dan eentalige kinderen, zeker op het gebied van typische schoolwoorden. Dit kan leiden tot een taalachterstand, vooral als de thuistaal niet goed wordt ondersteund.
Meertalig opvoeden vereist een betrokkenheid van zowel ouders als leerkrachten. Ouders moeten zich bewust zijn van de invloed van hun taalgebruik op de ontwikkeling van hun kind. Leerkrachten moeten hun kennis uitbreiden over meertaligheid, zodat ze ouders kunnen adviseren en kinderen effectief kunnen ondersteunen. De ‘toolbox meertaligheid’ ontwikkeld door het MIND-project helpt pedagogische medewerkers bij het omgaan met meertaligheid.
Het taalgebruik van ouders speelt een grote rol in de ontwikkeling van meertalige kinderen. Het is belangrijk dat ouders hun eigen moedertaal blijven spreken, zelfs als ze niet volledig machtig zijn in die taal. Dit zorgt ervoor dat het kind de juiste taalontwikkeling krijgt en niet in gevaar komt om geen van beide talen goed te leren spreken.
De thuistaal speelt een cruciale rol in de meertalige ontwikkeling van kinderen. Ondersteuning van de thuistaal kan helpen bij het leren van de schooltaal, omdat concepten en vaardigheden in de thuistaal kunnen worden overgedragen. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en leerkrachten het vermogen van het kind te herkennen en te ondersteunen.
Meertaligheid is een onderwerp van veel wetenschappelijk onderzoek. Onderzoekers zoals Josje Verhagen en Sharon Unsworth onderzoeken de invloed van meertaligheid op de cognitieve en communicatieve vaardigheden van kinderen. Ze tonen aan dat meertaligheid voordelen oplevert, maar ook uitdagingen met zich meebrengt. De resultaten van hun onderzoek helpen bij het bepalen van de beste manieren om meertalig op te voeden.
Ouders en leerkrachten moeten zich bewust zijn van de invloed van meertaligheid op de ontwikkeling van kinderen. Ze moeten proberen om de thuistaal te ondersteunen en te benutten. Daarnaast is het belangrijk om de juiste taalkeuze te maken, zodat kinderen effectief kunnen leren. Leerkrachten moeten hun kennis uitbreiden over meertaligheid, zodat ze ouders kunnen adviseren en kinderen effectief kunnen ondersteunen.
Meertaligheid biedt zowel voordelen als uitdagingen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meertaligheid cognitieve en communicatieve voordelen kan opleveren, maar ook de taalontwikkeling van kinderen kan beïnvloeden. Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten zich bewust zijn van de invloed van meertaligheid en de juiste aanpak kiezen. De beste manier om meertalig op te voeden is door de thuistaal te ondersteunen en te benutten. Dit helpt bij het leren van de schooltaal en draagt bij aan de sociale ontwikkeling van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet