Het Verlegen van Grenzen: Opvoeden en Strafen in de School
juli 11, 2025
In de hedendaagse maatschappij speelt media een cruciale rol in het leven van jonge kinderen. De invloed van televisie, computers en mobiele apparaten op de ontwikkeling van kinderen is breed onderwerp van discussie geweest, met name in de jaren rond 2017. In dat jaar verschenen er onderzoek en richtlijnen over het juiste gebruik van schermen in de jeugd, die ook nog steeds relevant zijn. In dit artikel worden de belangrijkste inzichten en aanbevelingen uit de bronnen besproken, met aandacht voor de praktijk van opvoeding met media, het bepalen van schermtijd, en het belang van samenwerking tussen ouders en kinderen.
In 2017 is in het kader van de Media Ukkie Dagen een nieuw onderzoek uitgevoerd naar het media-gebruik van peuters en kleuters. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen in de leeftijd van nul tot zes jaar gemiddeld ruim twee uur per dag naar een scherm kijken. Dit is een aanzienlijk deel van hun dag, en het is belangrijk om te beseffen dat niet elk schermgebruik even nuttig is. De inhoud van de media speelt een grotere rol dan het aantal uren dat een kind achter een scherm doorbrengt. Daarom is het belangrijk om te letten op wat je kind doet en wanneer, dan op hoe lang.
De media zijn in veel gezinnen een centraal onderdeel geworden. In de bronnen wordt aangegeven dat de tv het populairste scherm is voor kinderen onder de zes, gevolgd door de tablet. Ook de smartphone wordt steeds vaker gebruikt door jonge kinderen. Het gebruik van schermen in de slaapkamer is in de jaren daarvoor toegenomen, maar is nog steeds beperkt. In gezinnen met laagopgeleide ouders staat vaker nog wel een tv op de kamer van het jonge kind, wat aangeeft dat er nog steeds ruimte is voor verbetering in de mediaopvoeding.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt aan dat kinderen jonger dan twee jaar helemaal geen scherm mogen gebruiken. Voor kinderen tussen de twee en vier jaar raadt de organisatie maximaal een uur aan. In Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk is het advies voor kinderen tussen vijf en zeventien jaar maximaal twee uur. In Nederland zijn er ook richtlijnen voor gezond schermgebruik, waarin wordt aangegeven dat de schermtijd per leeftijd moet worden afgestemd.
Voor baby’s (0-2 jaar) wordt aangeraden om geen scherm te laten gebruiken. Baby’s hebben namelijk geen behoefte aan schermen, want andere activiteiten zoals slapen, eten, bewegen, voelen en spelen dragen meer bij aan hun groei en ontwikkeling. Voor peuters (2-4 jaar) is het aanbevolen om maximaal 30 minuten per dag schermgebruik te hebben. Voor kinderen tussen de vier en acht jaar is het aanbevolen om maximaal een uur per dag te scherm te gebruiken. Voor kinderen tussen de acht en tien jaar is het aanbevolen om maximaal 1,5 uur per dag te scherm te gebruiken. Voor kinderen tussen de tien en twaalf jaar is het aanbevolen om maximaal twee uur per dag te scherm te gebruiken. En voor kinderen ouder dan twaalf jaar is het aanbevolen om maximaal drie uur per dag te scherm te gebruiken.
Het gebruik van media kan positief zijn voor de ontwikkeling van kinderen, mits het goed gedaan wordt. Onderzoek toont aan dat het kijken van educatieve programma’s zoals Sesamstraat een positief effect kan hebben op de cognitieve ontwikkeling van een kind. Dit is echter onder enkele voorwaarden. Ten eerste moet het kind media gebruiken die bij de leeftijd passen. Ten tweede moet het kind voldoende andere dingen doen naast het schermgebruik, zoals slapen, bewegen, spelen en school. Ten derde moet het gebruik van media samen met het kind plaatsvinden, zodat ouders kunnen uitleggen wat er op het scherm gebeurt.
Het is belangrijk om te weten dat niet alle schermtijd even nuttig is. Sommige activiteiten zijn vooral ontspannend, terwijl andere bijdragen aan leren, sociale verbinding of creativiteit. Daarom is het belangrijker om te letten op wat je kind doet en wanneer, dan op hoe lang. Het is daarom belangrijk om samen met het kind te kijken en te spelen, zodat ouders kunnen uitleggen wat er gebeurt en het kind kan leren om mee te doen.
In veel gezinnen is het gebruik van media een onderwerp van discussie. De meeste ouders merken dat het scherm een grote aantrekkingskracht op hun kind heeft. Echter, er zijn ook problemen met het gebruik van media. Bijvoorbeeld, te lang bezig zijn met media, ongeschikte inhoud tegenkomen, verveling bij geen mediagebruik, eindeloos zeuren om media, en via media in contact komen met kwaadwillenden.
Om deze problemen te voorkomen, is het belangrijk om samen met het kind afspraken te maken over het gebruik van media. Bijvoorbeeld, een ‘telefoonvrije tijd’ tijdens het avondeten. Ook is het belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven, door te laten zien hoe je balans houdt tussen schermtijd en andere activiteiten. Dit helpt het kind om te leren om te leren omgaan met media.
In het programma ‘Het beste voor je kind’ op RTL worden verschillende vormen van opvoeden onderzocht. Drie gezinnen worden gevolgd in hun leven waarbij de opvoeding centraal staat. Een van de gezinnen is volledig in spirituele werelden. Ze leren dat er meer op de wereld is en ook de rol die de natuur in het leven speelt. Een ander gezin ziet thuisonderwijs als het beste voor hun kind, en een derde gezin kiest voor een regelvrije opvoeding.
In het programma ‘Opvoeden Doe Je Zo!’ wordt aangegeven dat er verschillende opvoedstijlen zijn. Acht eigenzinnige ouders bepalen in zes afleveringen onderling wie zij de beste opvoeders vinden. De opvoedstijlen variëren van gestructureerde, gedisciplineerde, tot regelvrije opvoeding. Elke opvoedstijl heeft haar eigen voordelen en nadelen, en het is belangrijk om te weten wat de gevolgen zijn van deze opvoedstijlen op het gebruik van media.
Het gebruik van media kan zowel positief als negatief zijn voor de opvoeding van kinderen. In sommige gevallen kan het helpen bij het leren, sociale verbinding, en creativiteit. In andere gevallen kan het leiden tot problemen zoals te veel schermtijd, ongeschikte inhoud, en contact met kwaadwillenden. Daarom is het belangrijk om het gebruik van media goed in de gaten te houden en te bepalen wat het beste is voor het kind.
In het programma ‘Het beste voor je kind’ wordt duidelijk dat het belangrijk is om de opvoeding van kinderen te bepalen op basis van hun eigen behoeften en verwachtingen. In het programma ‘Opvoeden Doe Je Zo!’ wordt duidelijk dat het belangrijk is om verschillende opvoedstijlen te leren kennen en te leren omgaan met de keuzes die gemaakt worden in de opvoeding.
Het gebruik van media in de jeugd is een belangrijk onderwerp van discussie. De invloed van televisie, computers en mobiele apparaten op de ontwikkeling van kinderen is breed onderwerp van onderzoek geweest, met name in de jaren rond 2017. In dit artikel zijn de belangrijkste inzichten en aanbevelingen besproken, met aandacht voor de praktijk van opvoeding met media, het bepalen van schermtijd, en het belang van samenwerking tussen ouders en kinderen. De bronnen tonen aan dat het gebruik van media positief kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen, mits het goed gedaan wordt. Het is belangrijk om te weten dat niet alle schermtijd even nuttig is, en dat het belangrijk is om samen met het kind afspraken te maken over het gebruik van media.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet