Seksuele ontwikkeling bij kinderen: Richtlijnen en praktijkvoorbeelden
juli 11, 2025
De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel fysieke als psychologische aspecten omvat. In de moderne tijd is de invloed van media op kinderen een steeds belangrijker onderwerp geworden. In het bijzonder de vraag of kinderen tot een bepaalde leeftijd geen scherm mogen gebruiken, is in veel gezinnen een veelgehoorde discussie. In dit artikel wordt ingegaan op de term "schermvrij opvoeden", de invloed van schermtijd op kinderen, en de aanbevelingen van verschillende bronnen hierover.
De term "schermvrij opvoeden" verwijst naar het opvoeden van kinderen zonder gebruik te maken van schermen, zoals tv, computers, tablets of mobiele telefoons. Dit kan zowel betekenen dat kinderen tot een bepaalde leeftijd geen schermen mogen gebruiken, of dat ze er op een bepaalde manier mee omgaan. In de bronnen wordt gesproken over de aanbevolen leeftijd van tot 2 jaar zonder schermtijd. Dit is een veelgebruikte aanbeveling in de opvoedingspraktijk, aangezien jonge kinderen nog niet in staat zijn om schermen effectief te gebruiken en er ook geen nuttige kennis uit kunnen halen.
De bronnen laten zien dat veel ouders en opvoeders zich zorgen maken over de invloed van schermen op de ontwikkeling van kinderen. In een discussie op het forum van Schermvrijopvoeden.nl wordt gezegd: "Tot dusver werkt het prima. Mijn zoontje is gek op boekjes lezen. We gaan om de week wel naar de bibliotheek. We kijken overdag nooit tv. De tv gaat 's avonds aan als hij op bed ligt." Dit is een voorbeeld van hoe ouders proberen te vermijden dat hun kinderen te veel schermgebruik krijgen.
De invloed van schermtijd op kinderen is onderwerp van veel onderzoek. De bronnen laten zien dat jonge kinderen geen nuttige kennis kunnen opdoen uit programma’s die ze alleen aankijken. In bron [1] wordt gezegd: "Als jij niet meekijkt is de kans klein dat een kind zelf bepaalde boodschappen of lessen over vriendschap en andere onderwerpen oppikt." Dit betekent dat schermtijd alleen nuttig is als ouders er samen mee omgaan en erover praten.
In bron [1] wordt ook gesproken over de vormgeving van programma’s voor kinderen. Er wordt gezegd dat het belangrijk is dat de programma’s niet te veel snelle beeldwisselingen, irritante stemmetjes, geluidseffecten of drukke muziek bevatten. Dit is belangrijk, omdat jonge kinderen snel geïrriteerd raken door dergelijke elementen. Bovendien is het belangrijk dat de inhoud herkenbaar is voor kinderen en over onderwerpen gaat zoals spelen, vriendjes en school.
In bron [7] wordt uitgelegd dat het belangrijk is om media te gebruiken op vaste momenten en samen te praten over wat je ziet. Ook wordt aangeraden om kinderen te leren om de tv uit te doen als het programma afgelopen is. Dit helpt kinderen om te leren dat er vaste media-momenten zijn.
Er zijn verschillende aanbevelingen voor schermvrij opvoeden. De bronnen geven aan dat ouders en opvoeders moeten letten op het type programma’s dat kinderen bekijken. In bron [1] wordt gezegd: "De beste tv programma's voor je kind. Beoordeling 8.5 of hoger." Dit betekent dat ouders moeten kijken naar programma’s die een hogere beoordeling hebben, zodat ze zorgen dat hun kinderen alleen goede en leerzame programma’s bekijken.
In bron [3] wordt gesproken over programma’s zoals "Opvoeden Doe Je Zo", waarin 8 ouderparen een experiment aan gaan. Ieder stel heeft zijn eigen opvoedstijl. Toch moeten ze samen bepalen wie de beste opvoeders zijn. Dit programma geeft ouders en opvoeders inzicht in verschillende opvoedstijlen en helpt hen bij het leren omgaan met hun kinderen.
In bron [2] wordt gesproken over de belangrijkheid van mediaopvoeding. Het is belangrijk dat ouders leren om te leren omgaan met media en dat ze hun kinderen hierin begeleiden. Er wordt ook gezegd dat het belangrijk is om te weten wat een goede schermtijd is voor het kind. Dit kan variëren per leeftijd, maar het is belangrijk om ervoor te zorgen dat kinderen niet te veel tijd aan schermen besteden.
Schermvrij opvoeden is een belangrijk onderwerp in de opvoeding van kinderen. Het helpt ouders en opvoeders om ervoor te zorgen dat kinderen geen schermen gebruiken tot een bepaalde leeftijd of dat ze er op een bepaalde manier mee omgaan. De bronnen laten zien dat jonge kinderen geen nuttige kennis kunnen opdoen uit programma’s die ze alleen aankijken. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en opvoeders leren om te leren omgaan met media en dat ze hun kinderen hierin begeleiden. Het is belangrijk om te weten wat een goede schermtijd is voor het kind en dat ouders en opvoeders moeten letten op het type programma’s dat kinderen bekijken.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet