Vanaf wanneer begint opvoeden en wat is daarbij belangrijk?
juli 11, 2025
De opvoeding van kinderen in Turkse gezinnen in Nederland is een onderwerp dat steeds vaker aandacht krijgt, zowel in de media als in het onderwijs. Onderzoek naar deze opvoeding toont aan dat er grote verschillen zijn tussen generaties en sociale milieus binnen de Turkse gemeenschap. De behoefte aan opvoedingsondersteuning blijkt erg groot te zijn, vooral bij ouders die te maken hebben met de uitdagingen van het integreren in een andere cultuur. In dit artikel worden de kernaspecten van de opvoeding in Turkse gezinnen besproken, met aandacht voor praktijken, uitdagingen en de rol van grootmoeders in de opvoeding.
Het onderzoek naar opvoeding in Turkse gezinnen toont aan dat er grote variatie is in de manier waarop ouders hun kinderen opvoeden. Dit verschijnt vooral door de verschillen tussen generaties en sociale omstandigheden. De oudere generatie heeft vaak een andere opvatting over wat gezondheid, onderwijs en gedrag betekent dan de jongere generatie. De opvoedingsproblematiek wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van instellingen, terwijl het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Turkse achtergrond minder centraal staat.
In de media, de politiek en bij hulpverleningsinstellingen is er veel aandacht voor opvoedingsvraagstukken in allochtone gezinnen. Marokkaanse en Turkse ouders krijgen vaak kritiek op hun opvoedingsmethode. Zij nemen niet genoeg verantwoordelijkheid, zijn te weinig betrokken bij het onderwijs van hun kinderen, en laten ze maar wat rondhangen op straat. De opvoedingsproblematiek wordt meestal benaderd vanuit het perspectief van de instellingen. “Schaamte en strategisch handelen” besteedt aandacht aan het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Het gaat daarbij vooral om de opvoeding van pubers en adolescenten. Daarnaast is er aandacht voor de ervaringen van de kinderen en ouders met instellingen, en de ervaringen van instellingen met Marokkaanse en Turkse gezinnen. In hoeverre kunnen de hulpverleningsinstanties ervoor zorgen dat hun aanbod voldoet aan de opvoedingsverwachtingen en -idealen van Marokkaanse en Turkse gezinnen?
In het onderzoek richtte zich op de Turkse gemeenschap in Amsterdam Nieuw-West. Naast verschillende focusgroepgesprekken met grootmoeders zijn 18 grootmoeders en 16 moeders met een Turkse achtergrond geïnterviewd. Het blijkt dat de betrokkenheid van grootmoeders bij de opvoeding van hun kleinkinderen een belangrijke rol speelt. De ideeën van de jonge generatie ouders kunnen soms botsen met dat wat “gezond” is of wat men wensen vindt binnen de eigen familie of de gemeenschap.
Zo is bijvoorbeeld het mollig zijn binnen de Turkse gemeenschap een teken dat een kind liefde ontvangt en goede verzorging. Daarom worden mollige kinderen doorgaans gezien als sterk en gezond. De grootmoeders geven aan dat ze hun kleinkinderen graag verwennen en vinden daarom de beschikbaarheid en toegankelijkheid van voedsel belangrijk. Zowel moeders als grootmoeders geven aan het moeilijk te vinden om deze verschillen openlijk te bespreken, uit angst dat dit kan leiden tot een familieconflict.
De actieve betrokkenheid van grootmoeders bij de opvoeding kan ook tegenstrijdige opvattingen en praktijken over de opvoeding aan het daglicht brengen. Soms komen bijvoorbeeld ideeën over wat gezond is niet overeen. Dat kan dan leiden tot spanningen en dan met name bij de moeders, zo blijkt uit het onderzoek. De ideeën van de jonge generatie ouders kunnen soms botsen met dat wat “gezond” is of wat men wensen vindt binnen de eigen familie of de gemeenschap.
Er zijn verschillende aspecten die belangrijk zijn bij de opvoeding van kinderen in Turkse gezinnen. Deze omvatten onder andere het leren van de moedertaal, het respect voor de tradities en waarden van de Turkse cultuur, en het aanleren van religieuze en morele waarden. Ook is het belangrijk om de opvoeding van kinderen in overleg te houden met de school en andere instellingen, zodat de kinderen goed op hun gemak zijn in hun omgeving.
De opvoeding van kinderen in Turkse gezinnen kan worden beïnvloed door de maatschappelijke omstandigheden waarin ze leven. De opvoedingsproblematiek wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van de instellingen. “Schaamte en strategisch handelen” besteedt aandacht aan het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Het gaat daarbij vooral om de opvoeding van pubers en adolescenten. Daarnaast is er aandacht voor de ervaringen van de kinderen en ouders met instellingen, en de ervaringen van instellingen met Marokkaanse en Turkse gezinnen. In hoeverre kunnen de hulpverleningsinstanties ervoor zorgen dat hun aanbod voldoet aan de opvoedingsverwachtingen en -idealen van Marokkaanse en Turkse gezinnen?
Een ander belangrijk aspect is de invloed van de opvoeding op de gezondheid van kinderen. Het is belangrijk dat ouders zich bewust zijn van de invloed van hun opvoeding op de gezondheid van hun kinderen. In de Turkse cultuur wordt het mollig zijn gezien als een teken van gezondheid en liefde. Dit kan echter leiden tot problemen met overgewicht en gezondheidsproblemen. Daarom is het belangrijk dat ouders zich bewust zijn van de invloed van hun opvoeding op de gezondheid van hun kinderen.
De opvoedingsproblematiek wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van de instellingen. “Schaamte en strategisch handelen” besteedt aandacht aan het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Het gaat daarbij vooral om de opvoeding van pubers en adolescenten. Daarnaast is er aandacht voor de ervaringen van de kinderen en ouders met instellingen, en de ervaringen van instellingen met Marokkaanse en Turkse gezinnen. In hoeverre kunnen de hulpverleningsinstanties ervoor zorgen dat hun aanbod voldoet aan de opvoedingsverwachtingen en -idealen van Marokkaanse en Turkse gezinnen?
Een ander belangrijk aspect is de invloed van de opvoeding op het onderwijs van kinderen. De opvoedingsproblematiek wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van de instellingen. “Schaamte en strategisch handelen” besteedt aandacht aan het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Het gaat daarbij vooral om de opvoeding van pubers en adolescenten. Daarnaast is er aandacht voor de ervaringen van de kinderen en ouders met instellingen, en de ervaringen van instellingen met Marokkaanse en Turkse gezinnen. In hoeverre kunnen de hulpverleningsinstanties ervoor zorgen dat hun aanbod voldoet aan de opvoedingsverwachtingen en -idealen van Marokkaanse en Turkse gezinnen?
De opvoedingsproblematiek wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van de instellingen. “Schaamte en strategisch handelen” besteedt aandacht aan het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Het gaat daarbij vooral om de opvoeding van pubers en adolescenten. Daarnaast is er aandacht voor de ervaringen van de kinderen en ouders met instellingen, en de ervaringen van instellingen met Marokkaanse en Turkse gezinnen. In hoeverre kunnen de hulpverleningsinstanties ervoor zorgen dat hun aanbod voldoet aan de opvoedingsverwachtingen en -idealen van Marokkaanse en Turkse gezinnen?
De opvoeding van kinderen in Turkse gezinnen in Nederland is een complex onderwerp dat aandacht verdient. Er zijn grote verschillen in de manier waarop ouders hun kinderen opvoeden, afhankelijk van generatie en sociale omstandigheden. De rol van grootmoeders in de opvoeding is belangrijk, maar kan ook leiden tot tegenstrijdige opvattingen en praktijken. De opvoeding van kinderen heeft invloed op hun gezondheid, onderwijs en maatschappelijke integratie. De opvoedingsproblematiek wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van de instellingen, maar er is ook aandacht voor het opvoedingsperspectief van ouders en kinderen met een Turkse achtergrond. In hoeverre kunnen de hulpverleningsinstanties ervoor zorgen dat hun aanbod voldoet aan de opvoedingsverwachtingen en -idealen van Turkse gezinnen? Dit is een kwestie die verder onderzoek verdient.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet