logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Trauma en opvoeding: Wat ouders en onderwijsbepaleiders moeten weten

Trauma is een complexe en vaak onzichtbare vorm van psychische blessure die zowel bij kinderen als volwassenen kan ontstaan. In het kader van opvoeding en kinderopvang is het belangrijk om te begrijpen hoe trauma zich kan manifesteren, hoe het kan worden herkend en wat de gevolgen zijn voor het gedrag, de ontwikkeling en de relatie met ouders en onderwijsbepaleiders. In dit artikel worden de kernaspecten van trauma in relatie tot opvoeding en onderwijs uitgebreid besproken, met aandacht voor de rol van ouders, leerkrachten en het onderwijs.

Wat is trauma?

Een trauma ontstaat wanneer een persoon te maken krijgt met een gebeurtenis die zó intensief is dat het het zenuwstelsel overweldigt. Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een ongeluk, mishandeling, verlies van een naaste of een schokkende ervaring. In het geval van kinderen kan trauma ook ontstaan door onvoldoende emotionele ondersteuning, verwaarlozing of een onveilig gezinssamenstel. Volgens bron [1] is een psychotrauma een wond in de psyche, die ontstaat door gebeurtenissen die niet kunnen worden verwerkt. Het kan ook ontstaan door een alledaagse situatie, zoals een medische ingreep of een echtscheiding, die een kind onzeker maakt.

Bij schooltrauma wordt vaak gesproken over schoolangst of schoolfobie. Angst voor school kan leiden tot een schooltrauma, wat kan resulteren in verminderde concentratie, emotionele terugtrekking en zelfs gedragsproblemen. In bron [3] wordt benadrukt dat het verschijnsel van trauma bij kinderen vaak onherkenbaar is en dat het vaak wordt geassocieerd met lastig gedrag. Dit kan leiden tot een verkeerde diagnose, zoals ADHD of ASS, omdat de oorzaak van het gedrag niet wordt aangepakt.

Het effect van trauma op kinderen

Het effect van trauma op kinderen is niet alleen psychisch, maar ook fysiek en sociaal. Volgens bron [3] is de gevoeligheid voor trauma afhankelijk van factoren zoals leeftijd, de kwaliteit van de vroege binding met verzorgers, andere trauma’s in het leven en erfelijke aanleg. Hoe jonger een kind is, hoe waarschijnlijker het overweldigd wordt door trauma. Kinderen die last hebben van trauma kunnen lastig gedrag vertonen, zoals het niet kunnen concentreren, veel boos zijn, zich terugtrekken, vaak ruzie hebben, niet willen luisteren, of plotselinge woede-aanvallen vertonen.

In bron [5] wordt uitgelegd dat kinderen die te maken hebben met vroegkindertijdtrauma vaak emotionele verantwoordelijkheden op zich nemen. Ze idealiseren de agressor en proberen de liefde van de ouders te behouden. Dit leidt tot een onuitwisbare indruk op het kind, die wordt opgeslagen in het lichaam en zich later kan manifesteren in angsten, depressies of andere psychische klachten.

Het gevaar van onverwerkt trauma bij ouders

Een belangrijk aspect van trauma in de opvoeding is de invloed van onverwerkt trauma bij ouders. In bron [3] wordt benadrukt dat 80% van de trauma’s door eigen ouders worden veroorzaakt. Als ouders hun eigen trauma’s niet verwerken, kunnen deze onbewust worden doorgegeven aan hun kinderen. Dit kan leiden tot stress, emotionele onzekerheid en problemen met het opvoedingsgedrag.

In bron [2] wordt uitgelegd dat kinderen van getraumatiseerde ouders zich minder goed kunnen hechten. Ze zoeken constant steun, bescherming en troost, maar als ouders hier niet op kunnen reageren, ontstaat er een verstoorde hechting. Dit kan leiden tot problemen met het opbouwen van vertrouwen, het aan gaan van contacten en het omgaan met emoties.

Wat kunnen ouders en onderwijsbepaleiders doen?

Er zijn verschillende strategieën die ouders en onderwijsbepaleiders kunnen hanteren om trauma effectief te beheren en te verminderen. In bron [1] wordt benadrukt dat het belangrijk is om grenzen duidelijk aan te geven en het kind controle te geven. Kalm blijven, ook als het moeilijk zit, is cruciaal. Kinderen hebben structuur, regelmaat en voorspelbaarheid nodig, zodat ze zich veilig voelen.

In bron [3] wordt opgemerkt dat tips en adviezen tijdelijk het gedrag kunnen verminderen, maar de oorzaak van het trauma wordt niet aangepakt. Het is daarom belangrijk om te werken aan het verwerken van het trauma in het lichaam. Dit kan worden gedaan via psychotherapie, EMDR-therapie of contact opnemen met lotgenoten.

De rol van het onderwijs bij trauma

In het onderwijs is het belangrijk om met een trauma-sensitieve aanpak te werken. In bron [1] wordt uitgelegd dat het belangrijk is om te weten wat schooltrauma is, hoe het ontstaat en wat de preventieve maatregelen zijn. In de praktijk kan dit betekenen dat leerkrachten beter kunnen omgaan met kinderen die last hebben van trauma, door hen te steunen in hun ontwikkeling en hen te helpen om zich veilig te voelen.

In bron [1] wordt ook opgemerkt dat er veel bronnen zijn om meer te weten te komen over trauma en schooltrauma. Dit zijn onder andere boeken zoals “De traumasensitieve school” van Anton Horeweg en “Een intense reis” van Marjolein Hofland. Deze boeken geven inzicht in hoe met trauma om te gaan is en hoe dit kan worden beïnvloed door de opvoeding.

Conclusie

Trauma is een complexe vorm van psychische blessure die zowel bij kinderen als volwassenen kan ontstaan. In het kader van opvoeding en onderwijs is het belangrijk om te begrijpen hoe trauma zich kan manifesteren, hoe het kan worden herkend en wat de gevolgen zijn voor het gedrag, de ontwikkeling en de relatie met ouders en onderwijsbepaleiders. Ouders en onderwijsbepaleiders moeten zich bewust zijn van de invloed van hun eigen trauma’s en proberen deze te verwerken om te voorkomen dat deze worden doorgegeven aan hun kinderen. In het onderwijs is het belangrijk om een trauma-sensitieve aanpak te hanteren, zodat kinderen met trauma beter kunnen worden ondersteund en hun ontwikkeling kan worden gestimuleerd.

Bronnen

  1. Opvoeden met (school)trauma
  2. Hoe je een trauma kunt erven van je ouders
  3. 80% van trauma veroorzaakt door eigen ouders!
  4. Post Trauma - Spel
  5. Jeugdtrauma: angst, depressie, trauma
  6. Wat is een symbiosetrauma?
  7. Hoe trauma niet overdraag
  8. Trauma - Serie

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven