logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Lichamelijke opvoeding en beweging in de jeugd: een historische en wetenschappelijke benadering

De rol van lichamelijke opvoeding en beweging in de jeugd is van groot belang voor het ontwikkelen van fysieke, mentale en sociale vaardigheden. In het kader van de jeugdopvoeding, met name in het onderwijs, is lichamelijke opvoeding een essentieel onderdeel geweest dat niet alleen de gezondheid van kinderen ondersteunt, maar ook hun sociale integratie en mentale ontwikkeling bevordert. In dit artikel worden zowel historische gegevens als moderne wetenschappelijke inzichten uitgebreid besproken, met aandacht voor de rol van lichamelijke opvoeding in het onderwijs, de betekenis van beweging in het dagelijks leven en de invloed op de gezondheid van kinderen.

Historische ontwikkelingen van lichamelijke opvoeding in het onderwijs

De geschiedenis van lichamelijke opvoeding in het onderwijs is terug te vinden in de introductie van gymnastiek in Suriname rond 1904. Hierbij werd een aanvang gemaakt met de eerste stappen van sport in schoolverband. Deelname aan gymnastiek was in de beginperiode beperkt tot militairen, maar het succes van de cursus leidde tot het opzetten van een cursus voor kinderen. In december 1906 telde de cursus 10 jongens en 13 meisjes, die tweemaal per week les kregen. In 1912 werd de eerste sportontmoeting georganiseerd, waarbij leerlingen van de Hendrikschool deelnamen. Deze ontmoetingen werden gevolgd door de oprichting van sportverenigingen, zoals de Sport Staalt Spieren (SSS), in 1918. De cursus voor lichamelijke opvoeding begon in 1913 en duurde tot 1914, waarbij deelname beperkt was tot onderwijzers jonger dan 31 jaar.

Deze vroege vormen van sport en lichamelijke opvoeding waren gericht op het ontwikkelen van fysieke vaardigheden, maar ook op het stimuleren van teamgeest en discipline. In 1932 werd de eerste scholenwedstrijd georganiseerd, en in 1933 startte de eerste ulo-scholen voetbalcompetitie. Deze ontwikkelingen tonen aan dat lichamelijke opvoeding al snel een belangrijk onderdeel werd van het onderwijs.

De betekenis van beweging voor de gezondheid van kinderen

In het moderne onderwijs is de invloed van beweging op de gezondheid van kinderen van groot belang. Een recent onderzoek, uitgevoerd binnen het ProPASS-consortium, toont aan dat kleine veranderingen in activiteit een positief effect kunnen hebben op de gezondheid van het hart. Hierbij werd gebruikgemaakt van beweegmeterdata, waarmee het verschil tussen lichamelijke activiteiten nauwkeurig bepaald kon worden. De onderzoekers ontdekten dat het vervangen van zitten door matig-intensieve lichaamsbeweging een aanzienlijk voordeel oplevert voor de gezondheid.

Een voorbeeld is de invloed van 30 minuten zittende tijd op de gezondheid van een 54-jarige vrouw. Een verandering van 30 minuten zittende tijd naar minstens matig-intensieve beweging kan leiden tot een afname van 2,5 cm in middelomtrek en een verlaging van de bloedsuikerspiegel met 3,6%. Dit onderzoek benadruidt dat zelfs kleine bewegingen in het dagelijks leven een positief effect kunnen hebben op de gezondheid.

Lichamelijke opvoeding en de rol van school

De rol van lichamelijke opvoeding in de school is niet alleen gericht op het lichamelijk welzijn van kinderen, maar ook op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. In de geschiedenis van de school is het al snel duidelijk geworden dat sport en beweging belangrijk zijn voor het ontwikkelen van teamgeest, discipline en zelfvertrouwen. In de jaren 1910 en 1920 werd er al gekeken naar de invloed van sport en beweging op de leerprestaties. In 1912 werd de eerste voetbalwedstrijd gespeeld tussen leerlingen van de Hendrikschool en de Willemschool, en in 1932 werd de eerste scholenwedstrijd georganiseerd.

In de huidige tijd wordt lichamelijke opvoeding ook gebruikt om kinderen te leren omgaan met stress, om te leren samenwerken en om hun zelfvertrouwen te vergroten. Bovendien helpt lichamelijke activiteit bij het ontwikkelen van fysieke vaardigheden, zoals coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen. Daarnaast speelt beweging ook een rol bij het ontwikkelen van mentale vaardigheden, zoals concentratie en focus.

Lichamelijke opvoeding en de invloed op het lichaam

De invloed van lichamelijke opvoeding op het lichaam is van groot belang voor de gezondheid van kinderen. Beweging helpt bij het voorkomen van ziektes zoals obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. In het onderzoek van het ProPASS-consortium werd aangetoond dat het vervangen van zitten door matig-intensieve activiteiten een positief effect heeft op de gezondheid van het hart. Daarnaast wordt in het onderzoek benadruidt dat de intensiteit van de beweging ook belangrijk is.

Bijvoorbeeld, het vervangen van 30 minuten zitten door 30 minuten matig-intensieve beweging kan leiden tot een afname van de middelomtrek en de bloedsuikerspiegel. Dit benadruidt dat zelfs kleine bewegingen in het dagelijks leven belangrijk zijn voor de gezondheid. Daarnaast speelt lichamelijke activiteit ook een rol bij het ondersteunend werken van het immuunsysteem en het voorkomen van chronische ziekten.

Lichamelijke opvoeding en het onderwijs

In het onderwijs is lichamelijke opvoeding een essentieel onderdeel geworden. In de geschiedenis van de school was het al snel duidelijk dat sport en beweging belangrijk zijn voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, maar ook voor het lichamelijk welzijn van kinderen. In de jaren 1910 en 1920 werd er al gekeken naar de invloed van sport en beweging op de leerprestaties. In 1912 werd de eerste voetbalwedstrijd gespeeld tussen leerlingen van de Hendrikschool en de Willemschool, en in 1932 werd de eerste scholenwedstrijd georganiseerd.

In de huidige tijd wordt lichamelijke opvoeding ook gebruikt om kinderen te leren omgaan met stress, om te leren samenwerken en om hun zelfvertrouwen te vergroten. Bovendien helpt lichamelijke activiteit bij het ontwikkelen van fysieke vaardigheden, zoals coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen. Daarnaast speelt beweging ook een rol bij het ontwikkelen van mentale vaardigheden, zoals concentratie en focus.

De rol van lichamelijke opvoeding in het dagelijks leven

Lichamelijke opvoeding speelt niet alleen een rol in het onderwijs, maar ook in het dagelijks leven van kinderen. In het moderne onderwijs wordt er steeds meer aandacht besteed aan het stimuleren van beweging in het dagelijks leven. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door deelname aan sportverenigingen, het spelen van spelletjes in de pauze of het uitvoeren van lichamelijke activiteiten tijdens de schooluren.

In het onderzoek van het ProPASS-consortium wordt benadruidt dat zelfs kleine veranderingen in activiteit een positief effect kunnen hebben op de gezondheid van het hart. Bijvoorbeeld, het vervangen van 30 minuten zitten door 30 minuten matig-intensieve beweging kan leiden tot een afname van de middelomtrek en de bloedsuikerspiegel. Dit benadruidt dat zelfs kleine bewegingen in het dagelijks leven belangrijk zijn voor de gezondheid. Daarnaast speelt lichamelijke activiteit ook een rol bij het ondersteunend werken van het immuunsysteem en het voorkomen van chronische ziekten.

Conclusie

Lichamelijke opvoeding en beweging spelen een cruciale rol in de jeugdontwikkeling. Historisch gezien is de introductie van gymnastiek in Suriname een belangrijk moment geweest, en in de loop van de jaren zijn sport en beweging steeds meer onderdeel geworden van het onderwijs. In de moderne tijd wordt lichamelijke activiteit niet alleen gezien als een manier om de gezondheid van kinderen te ondersteunen, maar ook als een manier om sociale vaardigheden, mentale vaardigheden en zelfvertrouwen te ontwikkelen. De invloed van beweging op de gezondheid van kinderen is duidelijk en wordt steeds meer ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Het is daarom van groot belang dat lichamelijke opvoeding een essentieel onderdeel wordt van het onderwijs en het dagelijks leven van kinderen.

Bronnen

  1. Schoolsport: Met de introductie van gymnastiek in Suriname rond 1904 werd daadwerkelijk een aanvang gemaakt met de eerste stappen van sport in schoolverband.
  2. Koster benadrukt het belang van beweegmeters: ‘Met behulp van beweegmeterdata kunnen we beter onderscheid maken tussen soorten lichamelijk activiteit en kunnen we ook subtiele variaties hierin met grotere precisie inschatten.’
  3. Programme at advanced level (B2/C1/C2/C3): Learning more demanding grammar rules, idioms and vocabulary on political, financial and philosophical topics.
  4. Joana Inês Santos2025-01-13 I just finished my first Arabic course with Lingua Academy, and it will not be the last!
  5. Zoek in de collectie
  6. French courses in private schools
  7. CERAN offers intensive French courses in Brussels for all levels of language learners.
  8. These free French learning resources are super for getting started.

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven