Tieners die alleen opvoeden: ethische kwesties en ondersteuning
juli 11, 2025
De studiepremaster Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding is een belangrijk onderdeel van de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Deze premaster is bedoeld om studenten voor te bereiden op de mastertrack Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding, die zich richt op het voorkomen van problemen bij kinderen en jongeren door effectieve interventies. De premaster speelt een cruciale rol bij het opbouwen van de academische kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het verder volgen van de master. Hieronder wordt ingegaan op de inhoud van het premasterprogramma, de toelatingseisen, en de rol van de premaster in het algemene studieprogramma.
De premaster Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding is gericht op het verdiepen en verbreden van academische kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor het verder opbouwen van de master. De premaster wordt aangeboden in twee varianten, afhankelijk van het gekozen traject:
In de premaster ligt het zwaartepunt op het opbouwen van kennis over kinderontwikkeling, opvoeding, en preventieve interventies. De cursus leert studenten hoe ze effectieve strategieën kunnen ontwikkelen en toepassen in praktijkgerichte situaties. Daarnaast worden er vaardigheden opgedaan op het gebied van onderzoek, analyseren van gegevens, en het opstellen van professionele adviezen.
De premaster is een voorbereiding op de mastertrack, waarin studenten zich verdiepen in praktijkgerichte interventies en het beoordelen van effectiviteit van opvoedingsstrategieën. De focus ligt op het voorkomen van problemen bij kinderen en jongeren, zoals onderwijsachterstand, kindermishandeling, en jeugddelinquentie. In de premaster worden ook thema’s behandeld zoals mentale gezondheid, sociale vaardigheden, en het werken met gezinnen en kinderen in risicogroepen.
Voor het inschrijven voor de premaster Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding zijn er specifieke toelatingseisen. Studenten moeten voldoen aan de eisen die zijn gesteld voor het starten van de mastertrack. Deze eisen zijn afhankelijk van de voorkennis en opleidingsachtergrond van de student.
Studenten met een hbo- of wo-opleiding kunnen vaak al onderdelen behalen die overeenkomen met de onderdelen van de premaster. Voor deze studenten is het mogelijk om vrijstellingen aan te vragen in het schakelprogramma. Daarnaast is er een wiskunde-eis: indien een student geen vwo- of havo-diploma heeft met wiskunde, dan moet deze student zelf een wiskundecertificaat behalen.
De toelatingseisen zijn beschikbaar in het document Toelatingseisen alle schakelprogramma's Pedagogische en Onderwijswetenschappen. Dit document is te vinden op de website van de UvA. De studentenadviseurs van de faculteit kunnen hierbij helpen bij het bepalen van de juiste toelatingseisen.
De premaster bestaat uit een aantal vakken die gericht zijn op het opbouwen van kennis over kinderontwikkeling, opvoeding, en preventieve interventies. De inhoud van de premaster is gericht op het verdiepen in de theorie en het toepassen in praktijkgerichte situaties.
De volgende onderwerpen worden in de premaster behandeld:
De premaster is gericht op het opbouwen van kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het verder opbouwen van de master. De focus ligt op het voorkomen van problemen bij kinderen en jongeren, en het ontwikkelen van effectieve interventies.
De premaster leidt studenten voor op de praktijkgerichte opleiding van de master. Tijdens de master wordt er gewerkt aan het oplossen van pedagogische vraagstukken in verschillende beroepsvelden. De focus ligt op het voorkomen van problemen bij kinderen en jongeren, en het ontwikkelen van effectieve interventies.
De premaster is een belangrijk onderdeel van het algemene studieprogramma, waarin studenten de basis leggen voor het verder opbouwen van de master. De premaster zorgt ervoor dat studenten voldoende kennis en vaardigheden hebben om in de master te kunnen werken aan effectieve interventies.
De premaster Preventieve Jeugdhulp en Opvoeding is een cruciale stap in het opbouwen van de mastertrack aan de UvA. De premaster richt zich op het verdiepen en verbreden van academische kennis en vaardigheden, die nodig zijn voor het verder opbouwen van de master. De toelatingseisen zijn afhankelijk van de voorkennis en opleidingsachtergrond van de student. De premaster is gericht op het opbouwen van kennis over kinderontwikkeling, opvoeding, en preventieve interventies. De premaster leidt studenten voor op de praktijkgerichte opleiding van de master, waarin ze effectieve interventies kunnen ontwikkelen en toepassen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet