Tips bij het opvoeden ’s nachts: een overzicht van effectieve strategieën
juli 11, 2025
Studiedagen vormen een belangrijk onderdeel van het onderwijs in Nederland, met name in het kader van lichamelijke opvoeding (LO). Deze dagen worden vaak gebruikt om leerkrachten, docenten en andere betrokkenen te laten samenwerken aan het verbeteren van het onderwijs. De nadruk ligt hierbij vaak op het leren, het delen van kennis en het inspireren van elkaar. In dit artikel worden de thema’s en praktijken van studiedagen in het licht van lichamelijke opvoeding besproken, met aandacht voor de betekenis van deze dagen voor zowel leerkrachten als leerlingen.
Studiedagen worden gebruikt om kwaliteitsverbetering en verdieping in het onderwijs te realiseren. In het geval van lichamelijke opvoeding is het belangrijk dat docenten zich verder ontwikkelen en nieuwe inzichten opdoen. In meerdere bronnen wordt benadrukt dat deze dagen gericht zijn op nascholing en verdieping m.b.t. bewegingsonderwijs en lichamelijke opvoeding binnen het gespecialiseerde onderwijs. Het doel is om elkaar te ontmoeten, te inspireren en nieuwe kennis op te doen. Het wordt een dag vol interactie, kennisdeling en netwerkmogelijkheden voor zowel nieuwe als ervaren deelnemers.
In de bron wordt ook verwezen naar een landelijke studiedag voor docenten bewegingsonderwijs, die op 8 oktober 2025 plaatsvindt. Deze dag is bedoeld om docenten en andere betrokkenen te laten samenwerken aan het verbeteren van het lichaamsgewricht en het versterken van de kwaliteit van lichamelijke opvoeding in het onderwiens. De nadruk ligt hier op het leren, het delen van kennis en het inspireren van elkaar.
Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. In meerdere bronnen wordt benadrukt dat bewegen tijdens de schoolperiode voor alle leerlingen van groot belang is. School is de plek waar alle kinderen goed, voldoende en met plezier moeten kunnen bewegen als basis voor een leven lang bewegen. Er is dan ook steeds meer aandacht voor de kwaliteit van bewegen en sport op school. Dat vraagt om verantwoorde, kwalitatieve lessen bewegingsonderwijs, maar ook om verantwoorde en betekenisvolle beweegmogelijkheden tijdens pauzes (of andere momenten) in school en ná schooltijd.
In de bron wordt ook verwezen naar een studie-tweedaagse die in het teken staat van bewegen en sport. Deelname aan zulke dagen is belangrijk voor docenten en andere betrokkenen, omdat het hen helpt om beter te kunnen omgaan met de uitdagingen van het onderwijs. Deelname aan zulke dagen kan ook leiden tot betere samenwerking met sportorganisaties en andere betrokkenen.
In meerdere bronnen wordt ook gesproken over de praktijk van lichamelijke opvoeding en sport. In het kader van de LO- en Sporttweedaagse worden praktijksessies en presentaties aangeboden met recente inzichten uit de onderwijspraktijk en uit praktijkonderzoek. Het centrale thema van de tweedaagse is: Een leven lang bewegen. Twee werkvelden staan centraal: Op de eerste dag bewegen in en rondom school en op de tweede dag de sport. Wat zijn raakvlakken tussen beide sectoren en welke belangrijke vraagstukken liggen voor ons in de komende jaren?
Deze dagen bieden dus niet alleen kansen voor het leren en delen van kennis, maar ook voor het opstellen van toekomstplannen en het opstellen van nieuwe inzichten en ontwikkelingen in het leerdomein bewegen en sport.
In meerdere bronnen wordt ook gesproken over de rol van samenwerking bij het realiseren van kwaliteitsverbetering in het onderwijs. In de bron wordt benadrukt dat de samenwerking tussen scholen, ouders en aanbieders van activiteiten belangrijk is. Studiedagenradar (SDR) is een initiatief van een groepje werkende ouders, die ‘het probleem’ van de studiedag uit eigen ervaring kennen. SDR zoekt en vindt een leuke, leerzame invulling voor de studiedagen van basisscholen. SDR is de schakel tussen scholen, ouders én aanbieders van activiteiten. Door ouders, voor ouders. En stiekem vooral voor de kinderen.
Deze samenwerking is belangrijk, omdat het helpt bij het realiseren van kwaliteitsverbetering in het onderwijs. In de bron wordt ook benadrukt dat de samenwerking tussen scholen, ouders en aanbieders van activiteiten belangrijk is om de kwaliteit van de studiedagen te verhogen.
In de bron wordt ook gesproken over de toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs. In het kader van het experiment met flexibele schooltijden kunnen scholen flexibele schooltijden aanbieden. Ze mogen hun onderwijstijd soepeler indelen. Scholen die aan het experiment Ruimte in Onderwijstijd meedoen mogen afwijken van de vastgestelde schoolvakanties. Ze mogen zelf bepalen op welke dagen ze wel of geen les geven. Andere professionals mogen maximaal 100 uur per jaar les geven.
Deze ontwikkelingen kunnen leiden tot een betere kwaliteit van het onderwijs en een betere balans tussen school en familie. In de bron wordt ook gesproken over de mogelijkheid om onderwijs op afstand te krijgen, ook wel online onderwijs genoemd. Dit kan helpen bij het realiseren van een betere balans tussen school en familie.
Studiedagen vormen een belangrijk onderdeel van het onderwijs in Nederland, met name in het kader van lichamelijke opvoeding. Deze dagen worden vaak gebruikt om leerkrachten, docenten en andere betrokkenen te laten samenwerken aan het verbeteren van het onderwijs. De nadruk ligt hierbij vaak op het leren, het delen van kennis en het inspireren van elkaar. In de bronnen wordt benadrukt dat deze dagen gericht zijn op nascholing en verdieping m.b.t. bewegingsonderwijs en lichamelijke opvoeding binnen het gespecialiseerde onderwijs. Het doel is om elkaar te ontmoeten, te inspireren en nieuwe kennis op te doen. Het wordt een dag vol interactie, kennisdeling en netwerkmogelijkheden voor zowel nieuwe als ervaren deelnemers.
In de toekomst is het belangrijk dat de samenwerking tussen scholen, ouders en aanbieders van activiteiten wordt verder uitgebouwd, zodat de kwaliteit van de studiedagen kan worden verhoogd. Daarnaast is het belangrijk dat de toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs worden gevolgd, zodat de kwaliteit van het onderwijs kan worden verbeterd.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet