Tweetalig opvoeden: Wetenschappelijke inzichten en praktische aanpak
juli 11, 2025
In de opvoeding van kinderen speelt de leraar een cruciale rol. Dit blijkt uit meerdere bronnen, waaronder onderzoek naar de opvattingen van ouders en leerkrachten over de opvoedende taak van de leraar. Uit onderzoek blijkt dat zowel ouders als leerkrachten het eens zijn over het feit dat de leraar een opvoedende taak heeft. De opvoeding van het kind wordt gezien als een gedeelde verantwoordelijkheid tussen school en gezin. Dit artikel bespreekt de rol van de leraar in de opvoeding, de verschillende manieren waarop deze taak uitgeoefend kan worden en de betekenis van samenwerking tussen ouders en leraren.
Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van Cees Klaassen en Han Leeferink is dat de leraar een opvoedende taak heeft. Dit is niet alleen van belang voor de leerprestaties van de leerlingen, maar ook voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De opvoedende taak van de leraar omvat onder meer het voeren van gesprekken over waarden, het geven van voorbeeld, het ondersteunen van een veilig klimaat en het maken van afspraken met kinderen. Deze taken zijn essentieel voor de ontwikkeling van een kind.
In de bron wordt benadrukt dat leerkrachten zich moeten bewust zijn van wat ze met hun leerlingen proberen te bereiken. Ze moeten in staat zijn om te reflecteren op hun eigen gedrag en de invloed daarvan op de leerlingen. Dit is een van de kernprincipes van de pedagogiek van Philip Kohnstamm, Martinus Langeveld en Jan Dirk Imelman. Deze pedagogen pleitten voor een zelfreflectie op de manier waarop leerkrachten met kinderen omgaan. Ze stelden dat leraren zich elke dag moeten afvragen: wat betekent wat ik doe voor de ander?
Een van de belangrijkste middelen waarmee de leraar de opvoeding kan beïnvloeden, is het geven van voorbeeld. Dit betekent dat de leraar zelf een positief gedrag moet tonen, zodat leerlingen dit kunnen imiteren. Bijvoorbeeld, als een leraar respect heeft voor anderen, dan leren leerlingen dit ook. Daarnaast is het belangrijk dat de leraar zichzelf open en kwetsbaar kan opstellen. Hierdoor kan hij of zij fouten toegeven en zich herstellen, wat weer een voorbeeld is voor de leerlingen.
Een goed pedagogisch klimaat is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen. Dit klimaat omvat onder meer dat leerlingen zich veilig en gewenst voelen. In een veilig klimaat kunnen leerlingen zichzelf en hun klasgenoten beter leren kennen. Ze leren luisteren naar elkaar, samenwerken aan opdrachten en zichzelf beter begrijpen. Dit is essentieel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
De opvoeding van het kind is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen school en gezin. Dit is duidelijk uit meerdere bronnen, waaronder het artikel "Samen werken aan opvoeding". Hierin wordt benadrukt dat ouders en leerkrachten het eens zijn over gewenste opvoedingsdoelen en over de taakverdeling tussen school en gezin. Daarnaast wordt benadrukt dat een dialoog over waarden, normen en opvoedingspraktijken essentieel is voor het dragen van een gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid.
In de bron wordt ook opgemerkt dat ouders en leerkrachten geen voorkeur hebben voor één bepaalde manier van werken. Ze zijn juist van mening dat diverse methoden naast elkaar gebruikt dienen te worden. Zo verdient het gesprek over waarden met en tussen kinderen een vooraanstaande plaats in het curriculum van de basisschool. Dit soort gesprekken helpen leerlingen om beter te begrijpen wat er van hen verwacht wordt en hoe ze zich gedragen in verschillende situaties.
De leraar heeft een belangrijke rol in de opvoeding van het kind. Dit blijkt uit meerdere bronnen, waaronder het artikel "De leraar als opvoeder". Hierin wordt benadrukt dat de leraar niet alleen lesgeeft, maar ook een opvoedende taak heeft. Deze taak omvat onder meer het stimuleren van de emancipatie van de leerling, het ondersteunen van de individuele ontplooiing en het helpen bij de maatschappelijke participatie van leerlingen.
In de bron wordt ook aangegeven dat de leraar actuele maatschappelijke gebeurtenissen en tendensen kan opvolgen en vertalen naar een pedagogische context. Dit is belangrijk, omdat leerlingen hierdoor leren omgaan met de wereld om hen heen. De leraar moet ook aandacht hebben voor de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen. Dit is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind.
De samenwerking tussen ouders en leraren is cruciaal voor de opvoeding van het kind. Dit is duidelijk uit meerdere bronnen, waaronder het artikel "Samenwerken met ouders aan de ontwikkeling van het kind". Hierin wordt benadrukt dat de basis voor de ontwikkeling van kinderen thuis gelegd wordt. Het is daarom belangrijk dat leraren thuis en school verbinden en afstemmen met ouders over de begeleiding van kinderen.
In de bron wordt ook opgemerkt dat ouders en leerkrachten het eens zijn over gewenste opvoedingsdoelen en over de taakverdeling tussen school en gezin. Daarnaast wordt benadrukt dat het belangrijk is dat leraren en ouders regelmatig overleg hebben over de ontwikkeling van het kind. Dit helpt bij het opbouwen van een sterke samenwerking tussen school en gezin.
De opvoedingspraktijken van de leraar zijn van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Dit is duidelijk uit meerdere bronnen, waaronder het artikel "De leraar als opvoeder". Hierin wordt benadrukt dat de leraar actuele maatschappelijke gebeurtenissen en tendensen kan opvolgen en vertalen naar een pedagogische context. Dit is belangrijk, omdat leerlingen hierdoor leren omgaan met de wereld om hen heen.
In de bron wordt ook aangegeven dat de leraar actief moet zijn in het stimuleren van de emancipatie van de leerling. Dit omvat onder meer het stimuleren van zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook aandacht hebben voor de sociaal-emotionele vorming van leerlingen. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
De opvoedingsdoelen van de leraar zijn van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Dit is duidelijk uit meerdere bronnen, waaronder het artikel "De leraar als opvoeder". Hierin wordt benadrukt dat de leraar de emancipatie van de leerling kan bevorderen door hen te stimuleren tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie.
In de bron wordt ook aangegeven dat de leraar de leerling kan ondersteunen bij hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind. De leraar moet ook aandacht hebben voor de waardeontwikkeling van de leerling. Dit is belangrijk, omdat leerlingen hierdoor leren omgaan met de wereld om hen heen.
De opvoedingsverantwoordelijkheid van de leraar is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Dit is duidelijk uit meerdere bronnen, waaronder het artikel "De leraar als opvoeder". Hierin wordt benadrukt dat de leraar de leerling kan ondersteunen bij hun individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
In de bron wordt ook aangegeven dat de leraar actief moet zijn in het stimuleren van de emancipatie van de leerling. Dit omvat onder meer het stimuleren van zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook aandacht hebben voor de sociaal-emotionele vorming van leerlingen. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
De opvoedende taak van de leraar is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. De leraar speelt een cruciale rol in de opvoeding van het kind, niet alleen op het gebied van leerprestaties, maar ook op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. De samenwerking tussen ouders en leraren is essentieel voor de opvoeding van het kind. De leraar moet zich bewust zijn van wat hij of zij met de leerlingen probeert te bereiken en moet in staat zijn om te reflecteren op zijn of haar gedrag. Dit is een van de kernprincipes van de pedagogiek van Philip Kohnstamm, Martinus Langeveld en Jan Dirk Imelman.
De leraar moet ook aandacht hebben voor de fysieke en geestelijke gezondheid van de leerlingen. Dit is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Daarnaast is het belangrijk dat de leraar actief is in het stimuleren van de emancipatie van de leerling. Dit omvat onder meer het stimuleren van zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook aandacht hebben voor de sociaal-emotionele vorming van leerlingen. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
De opvoedingspraktijken van de leraar zijn van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. De leraar moet actief zijn in het opvolgen van actuele maatschappelijke gebeurtenissen en tendensen en deze vertalen naar een pedagogische context. Dit is belangrijk, omdat leerlingen hierdoor leren omgaan met de wereld om hen heen. De leraar moet ook aandacht hebben voor de waardeontwikkeling van de leerling. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
De opvoedingsverantwoordelijkheid van de leraar is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. De leraar moet actief zijn in het stimuleren van de emancipatie van de leerling. Dit omvat onder meer het stimuleren van zelfstandigheid, eigen initiatief, verantwoordelijkheid en participatie. De leraar moet ook aandacht hebben voor de sociaal-emotionele vorming van leerlingen. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van het kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet