Straffen in de opvoeding: Wat werkt wel en wat niet?
juli 11, 2025
De seksuele ontwikkeling van kinderen is een belangrijk onderdeel van hun algemene ontwikkeling. Vanaf de geboorte tot de tienerjaren doorloopt een kind verschillende fasen waarin het zich bewust wordt van zijn lichaam, relaties en seksualiteit. De seksuele opvoeding speelt hierbij een cruciale rol, zowel in de familie als op school. De bronnen tonen aan dat seksuele opvoeding op de juiste leeftijd en op de juiste manier belangrijk is om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. In dit artikel worden de verschillende fasen van de seksuele ontwikkeling beschreven, met nadruk op de leeftijdsgroepen van 0 tot 12 jaar. Daarnaast worden de relevante aanbevelingen en materialen vanuit de JGZ (Jeugdgezondheidszorg) en andere instanties besproken.
De seksuele ontwikkeling begint al vanaf de geboorte. Kinderen leren hun lichaam kennen en ontdekken dat er verschillen zijn tussen jongens en meisjes. In de peutertijd (2-4 jaar) worden kinderen steeds nieuwsgieriger naar hun lichaam en dat van anderen. Ze willen ontdekken hoe het eruitziet, hoe het aanvoelt, en wat de namen zijn van de geslachtsdelen. Dit is een normale ontwikkeling en hoort bij de basis van seksuele opvoeding.
Kleuters (4-6 jaar) zijn erg geïnteresseerd in het lichaam van anderen. Ze zijn nieuwsgierig naar de verschillen tussen jongens en meisjes en willen elkaars lichaam ontdekken. Dit gebeurt vaak in spel, bijvoorbeeld door doktertje of vader en moedertje te spelen. Het is belangrijk dat ouders dit toelaten, maar wel regels opstellen. Zo kan worden voorkomen dat het spel te ver gaat.
In deze fase is het belangrijk om kinderen te leren dat hun lichaam privé is en dat er grenzen zijn. Ouders moeten hierover open en duidelijk praten, zodat kinderen leren om te weten wat wel en niet acceptabel is. Ook is het belangrijk om kinderen te leren dat het niet mag om te gaan met anderen, zeker niet op een manier die pijn of ongemak veroorzaakt.
Vanaf de leeftijd van 6 jaar verandert de seksuele ontwikkeling van kinderen. Ze worden steeds bewuster van hun lichaam en van de mening van anderen. Ook beginnen ze vragen te stellen over seksualiteit, wat een normaal en belangrijk deel is van hun ontwikkeling. In deze fase gebeurt er veel: kinderen leren hun eigen lichaam kennen, leren ze over relaties en beginnen ze zich af te vragen wat seks is.
In de bronnen wordt aangegeven dat seksueel gedrag tussen kinderen van 6 tot 12 jaar voorkomt, maar dat dit niet per se zorgelijk hoeft te zijn. Het kan gaan om het aanraken van geslachtsgedeelten, het tonen van geslachtsgedeelten aan een ander kind, of het kijken naar pornografische beelden. Het is belangrijk dat ouders dit gedrag bijsturen door het te benoemen, te begrenzen en uit te leggen waarom ze het begrenzen.
Er is een tabel in de bronnen te vinden die aangeeft welke vormen van seksueel contact voorkomen bij kinderen van 6 tot 12 jaar. Zo is het praten over seks voorkomend, maar ook het kijken naar pornografische plaatjes. Bij jongens is het kijken naar erotische beelden vaak veel voorkomender dan bij meisjes. Ook het aanraken van geslachtsgedeelten van een ander kind gebeurt, hoewel het minder voorkomt dan in de jongere leeftijd.
Het is belangrijk dat ouders weten dat kinderen op deze leeftijd nog niet in staat zijn om seksuele situaties volledig te begrijpen. Ze zijn nog steeds in ontwikkeling en hebben dus hulp nodig om te leren omgaan met seksualiteit. De JGZ-professionals geven ouders handvatten voor seksuele opvoeding, zodat zij op een betrouwbare manier kunnen omgaan met de vragen en situaties die opkomen.
In de basisschoolleeftijd (6 tot 12 jaar) is de seksuele ontwikkeling van kinderen vooral gericht op het ervaren van hun lichaam en het opbouwen van relaties. Kinderen worden steeds nieuwsgieriger naar seksualiteit en vragen vaker naar seks. Het is belangrijk dat ouders hier serieus mee omgaan en de vragen beantwoorden.
De bronnen tonen aan dat kinderen in deze fase steeds vaker vragen stellen over seksualiteit, waaronder vragen over waar baby’s vandaan komen, wat seks is, en hoe relaties werken. Ook worden ze nieuwsgierig naar de verschillen tussen jongens en meisjes. Het is belangrijk dat ouders open en duidelijk kunnen praten over deze onderwerpen, zodat kinderen hun vragen kunnen stellen en leren omgaan met seksualiteit.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders weten dat kinderen op deze leeftijd nog niet in staat zijn om seksuele situaties volledig te begrijpen. Ze zijn nog steeds in ontwikkeling en hebben dus hulp nodig om te leren omgaan met seksualiteit. De JGZ-professionals geven ouders handvatten voor seksuele opvoeding, zodat zij op een betrouwbare manier kunnen omgaan met de vragen en situaties die opkomen.
Vanaf de leeftijd van 10 tot 12 jaar verandert de seksuele ontwikkeling van kinderen. Ze worden steeds bewuster van hun lichaam en van de mening van anderen. Ook beginnen ze vragen te stellen over seksualiteit, wat een normaal en belangrijk deel is van hun ontwikkeling. In deze fase gebeurt er veel: kinderen leren hun eigen lichaam kennen, leren ze over relaties en beginnen ze zich af te vragen wat seks is.
De bronnen tonen aan dat kinderen in deze fase steeds vaker vragen stellen over seksualiteit, waaronder vragen over waar baby’s vandaan komen, wat seks is, en hoe relaties werken. Ook worden ze nieuwsgierig naar de verschillen tussen jongens en meisjes. Het is belangrijk dat ouders open en duidelijk kunnen praten over deze onderwerpen, zodat kinderen hun vragen kunnen stellen en leren omgaan met seksualiteit.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders weten dat kinderen op deze leeftijd nog niet in staat zijn om seksuele situaties volledig te begrijpen. Ze zijn nog steeds in ontwikkeling en hebben dus hulp nodig om te leren omgaan met seksualiteit. De JGZ-professionals geven ouders handvatten voor seksuele opvoeding, zodat zij op een betrouwbare manier kunnen omgaan met de vragen en situaties die opkomen.
Tussen de 12 en 14 jaar komen jongeren echt in de puberteit. Ze gaan zich steeds meer losmaken van hun ouders. Tegelijkertijd wordt de mening van de vriendengroep steeds belangrijker. De interesse in seks neemt toe: jongeren gaan fantaseren, ervaren gevoelens van seksuele opwinding en gaan masturberen. Dat laatste geldt vooral voor jongens. Die zoeken ook vaker seksueel getint beeldmateriaal op, vooral op internet. Vrijwel alle jongeren van deze leeftijd zijn weleens verliefd geweest. Een deel van hen heeft ook verkering (gehad). Binnen deze relaties beperkt seksueel gedrag zich nog vooral tot zoenen en eventueel voelen en strelen.
De bronnen tonen aan dat jongeren in deze fase steeds vaker vragen stellen over seksualiteit, waaronder vragen over waar baby’s vandaan komen, wat seks is, en hoe relaties werken. Ook worden ze nieuwsgierig naar de verschillen tussen jongens en meisjes. Het is belangrijk dat ouders open en duidelijk kunnen praten over deze onderwerpen, zodat jongeren hun vragen kunnen stellen en leren omgaan met seksualiteit.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders weten dat jongeren op deze leeftijd nog niet in staat zijn om seksuele situaties volledig te begrijpen. Ze zijn nog steeds in ontwikkeling en hebben dus hulp nodig om te leren omgaan met seksualiteit. De JGZ-professionals geven ouders handvatten voor seksuele opvoeding, zodat zij op een betrouwbare manier kunnen omgaan met de vragen en situaties die opkomen.
De seksuele opvoeding van kinderen is een belangrijk onderdeel van hun ontwikkeling. Vanaf de geboorte tot de tienerjaren doorloopt een kind verschillende fasen waarin het zich bewust wordt van zijn lichaam, relaties en seksualiteit. De seksuele opvoeding speelt hierbij een cruciale rol, zowel in de familie als op school. De bronnen tonen aan dat seksuele opvoeding op de juiste leeftijd en op de juiste manier belangrijk is om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. In dit artikel zijn de verschillende fasen van de seksuele ontwikkeling beschreven, met nadruk op de leeftijdsgroepen van 0 tot 12 jaar. Daarnaast zijn de relevante aanbevelingen en materialen vanuit de JGZ en andere instanties besproken.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet