Streng opvoeden werkt niet: De gevolgen van een te strenge opvoeding
juli 11, 2025
In het Nederlandse onderwijs is het belang van passend onderwijs voor kinderen met leerproblemen, psychische of lichamelijke beperkingen uitgebreid geregeld. Passend onderwijs richt zich op de individuele behoeften van elk kind en zorgt ervoor dat leerlingen op een manier worden begeleid die past bij hun vermogens en ontwikkelingsniveau. In dit artikel worden de kernprincipes van passend onderwijs, de rol van scholen, de voorwaarden voor een passende onderwijsplek en de betrokkenheid van ouders en verzorgers uitgelegd aan de hand van de gegevens uit de bronnen.
Passend onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op het geven van een passende onderwijsplek voor kinderen die moeilijk leren of die extra ondersteuning nodig hebben. Het is gericht op wat het kind kan, in plaats van wat het niet kan. Passend onderwijs kan plaatsvinden op een gewone school of op een speciale school, afhankelijk van de behoeften van het kind.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat kinderen met een beperking of leerprobleem eerst in aanmerking komen voor passend onderwijs op een gewone school. Als dit niet lukt, kan het kind naar het speciaal onderwijs worden overgeplaatst. Passend onderwijs omvat zowel het primair als het voortgezet onderwijs, en kan ook plaatsvinden in scholingsinstituten voor beroepsonderwijs.
De kern van passend onderwijs is het bieden van een passende onderwijsplek, waarbij de school verantwoordelijk is voor het vinden van een geschikte plek. Als een school niet zelf in staat is om de benodigde ondersteuning te bieden, dan is het de verantwoordelijkheid van die school om een andere school te vinden die wel een passende plek kan bieden.
Er zijn verschillende soorten passend onderwijs, waaronder:
Speciaal onderwijs is bedoeld voor kinderen die moeilijk leren, die gedrags- of psychische problemen hebben, of die een chronische ziekte hebben. Er zijn verschillende niveaus van speciaal onderwijs, waaronder het speciaal basisonderwijs (SO), het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en het voortgezet onderwijs (VO). Deze niveaus zijn gericht op kinderen met verschillende behoeften en ontwikkelingsniveaus.
Passend onderwijs kan ook plaatsvinden op een gewone school, waarbij de school extra ondersteuning biedt aan kinderen met beperkingen. Dit kan bijvoorbeeld uitgevoerd worden via een ondersteuningsplan, waarin de behoeften van het kind zijn vastgelegd en waarin wordt bepaald hoe de school de leerling kan begeleiden.
Er zijn ook scholingsinstituten die vakopleidingen bieden aan mensen met een beperking. Deze opleidingen zijn bedoeld voor volwassenen die geen WAO- of WIA-uitkering ontvangen en die nog geen diploma mbo-niveau 2 of hoger hebben. De opleidingen zijn gecertificeerd en kunnen op vmbo- of mbo-niveau worden gevolgd.
De regelgeving rond passend onderwijs is geregeld in verschillende wetten en regels. Hieronder worden enkele belangrijke regels en voorschriften uitgelegd.
In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen vanaf een leeftijd van vier jaar kunnen worden toegelaten tot een basisschool. Voor kinderen vanaf drie jaar en tien maanden is er een bepaalde periode waarin ze kunnen worden opgenomen, maar zij vallen niet onder de wet op het onderwijs. Dit betekent dat ouders geen aanspraak kunnen maken op vervoer voor deze kinderen.
De leeftijd van de leerling speelt ook een rol bij het bepalen van het vervoer. Volgens de regels geldt dat een leerling die op 1 augustus van een schooljaar acht jaar is, in het gehele schooljaar als achtjarig wordt aangemerkt, ook al wordt de leerling halverwege het schooljaar negen jaar. Dit is van belang voor het bepalen van de bevoegdheid voor vervoer.
Een belangrijk onderdeel van passend onderwijs is het aanbieden van vervoer voor leerlingen die dat nodig hebben. Dit kan zijn voor kinderen die niet zelfstandig kunnen reizen, of die door hun beperking beperkt zijn in hun mobiliteit. De gemeente kan in aanmerking komen voor het bekostigen van het vervoer, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan.
De regels bepalen dat ouders van leerlingen die zijn toegelaten tot scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs of voortgezet onderwijs, aanspraak kunnen maken op een vervoersvoorziening, mits aan de voorwaarden van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente XX 2021 is voldaan. De leeftijd van de leerling is hierbij niet van belang.
Passend onderwijs vereist een passende begeleiding en ondersteuning. Dit kan worden gedaan via een ondersteuningsplan, waarin de behoeften van het kind zijn vastgelegd en waarin wordt bepaald hoe de school de leerling kan begeleiden. De school is verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte plek voor het kind, en moet dit in overleg met ouders en andere betrokkenen doen.
De regels stellen ook voor dat het college een persoonlijk vervoersontwikkelingsplan moet opstellen voor leerlingen die dat nodig hebben. Hierin wordt bepaald hoe de leerling zich in de toekomst kan ontwikkelen en hoe dit begeleid moet worden. Dit plan is van belang om de zelfredzaamheid van de leerling te bevorderen.
Ouders en verzorgers spelen een belangrijke rol in het proces van passend onderwijs. Ze moeten betrokken raken bij besprekingen over de onderwijskeuze en de begeleiding van het kind. Het is belangrijk dat ouders en verzorgers samenwerken met de school en andere betrokkenen om een passende onderwijsplek te vinden.
In de bronnen wordt aangegeven dat ouders van leerlingen die door hun structurele handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, in aanmerking komen voor bekostiging van de vervoerskosten voor de leerling én een begeleider. Dit is van belang voor leerlingen die moeilijk zelfstandig kunnen reizen en die daarom extra ondersteuning nodig hebben.
Daarnaast is het belangrijk dat ouders en verzorgers betrokken raken bij het gesprek over de onderwijskeuze en de begeleiding van het kind. Indien nodig kan ook een deskundige worden betrokken bij het gesprek, zoals een orthopedagoog of een medisch specialist.
Een belangrijk doel van passend onderwijs is het bevorderen van de zelfredzaamheid en ontwikkeling van leerlingen. Dit wordt gedaan door hen te leren functioneren in de maatschappij en hen te helpen zichzelf te ontwikkelen. De school heeft hierbij een rol in het opstellen van een ontwikkelingsperspectief voor de leerling, dat wordt betrokken bij het vervoersontwikkelingsplan.
De scholen werken samen om passende onderwijsplekken te vinden en te regelen. De school heeft een zorgplicht, wat inhoudt dat ze verantwoordelijk is voor het vinden van een geschikte plek voor het kind. Dit kan betekenen dat een andere school wordt gezocht, mits de huidige school niet in staat is om de benodigde ondersteuning te bieden.
Passend onderwijs is van belang voor kinderen met leerproblemen, psychische of lichamelijke beperkingen. Het is gericht op het geven van een passende onderwijsplek, waarbij de school verantwoordelijk is voor het vinden van een geschikte plek. De regelgeving rond passend onderwijs is uitgebreid en omvat verschillende soorten onderwijs, waaronder het speciale onderwijs, het passende onderwijs op een gewone school en het beroepsonderwijs. Ouders en verzorgers spelen een belangrijke rol in het proces van passend onderwijs, en moeten betrokken raken bij besprekingen over de onderwijskeuze en de begeleiding van het kind. Het doel van passend onderwijs is om leerlingen te helpen zichzelf te ontwikkelen en zich te laten functioneren in de maatschappij.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet