Speeltherapie en lichamelijke opvoeding: Samenwerking en invloed op kinderen
juli 11, 2025
In de stad Rotterdam zijn er verschillende scholen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs van kinderen die moeilijk op te voeden zijn. Deze scholen bieden een aangepast onderwijs aan leerlingen die te maken hebben met gedragsproblemen, opvoedingsproblemen, of andere uitdagingen die hen ertoe brengen om niet mee te kunnen komen in het reguliere onderwijs. In dit artikel worden de beschikbare opties voor ouders en verzorgers uitgebreid besproken, gebaseerd op de gegevens uit de bronnen.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat gespecialiseerd onderwijs wordt geclassificeerd in verschillende clusters, afhankelijk van de behoeften van de leerlingen. Zo is er cluster 4, die gespecialiseerd is in het onderwijs van zeer moeilijk opvoedbare kinderen, kinderen met psychiatrische stoornissen of ernstige gedragsproblemen. Dit is precies het type onderwijs dat bedoeld is voor kinderen die moeilijk op te voeden zijn.
Eén van de scholen die speciaal op dit gebied is gericht, is de Max. J. Schreuderschool. Deze school biedt onderwijs aan leerlingen met gedrags-, aanpassings- en opvoedingsproblemen. De leerlingen worden in kleine groepen van maximaal acht leerlingen onderwezen, binnen een duidelijk, overzichtelijk en gestructureerd schoolklimaat. Elke groep heeft een eigen groepsleerkracht, en er is een begeleidingsteam beschikbaar dat bestaat uit onder andere een school-maatschappelijk werker, een psycholoog, een schoolarts, een logopedist, een psycho-motorisch-therapeut, een remedial teacher en een intern begeleider.
De leerlingen krijgen onderwijs in alle vakken van de basisvorming. Door middel van een handelingsplan werkt de leerling aan zijn of haar toekomst. Deze aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de benodigde didactische- en pedagogische aandacht krijgt.
De Recon openluchtschool is een andere school die gespecialiseerd is in het onderwijs van kinderen met een medische problematiek. De school valt onder het speciaal onderwijs en is onderdeel van Stichting Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam. De school biedt onderwijs aan leerlingen van 4 tot 20 jaar met een medische problematiek. Voor toelating is een (chronische) ziekte uitgangspunt. De leerlingen die de school bezoeken komen uit verschillende delen van Rotterdam en omgeving.
De school heeft drie afdelingen: de Speciaal Onderwijs (SO) afdeling, de Voorgezet Speciaal Onderwijs (VSO) afdeling en de Recon Pro afdeling. Hier wordt gewerkt met een passend onderwijs dat aansluit bij de behoeften van de leerlingen.
Yulius Onderwijs is een andere organisatie die gespecialiseerd is in het geven van onderwijs aan kinderen met psychische problemen. De school biedt onderwijs aan leerlingen die door (het vermoeden van) een psychische stoornis behoefte hebben aan extra ondersteuning bij het leren. Op een aantal scholen verzorgt Yulius onderwijs voor leerlingen die in behandeling zijn bij Yulius ggz of een andere zorginstelling. Hierdoor kunnen kinderen en jongeren tijdens hun (klinische) behandeling toch onderwijs blijven volgen.
Yulius Onderwijs heeft veertien scholen, waaronder drie scholen voor gespecialiseerd onderwijs (so) en elf scholen voor voortgezet gespecialiseerd onderwijs (vso). De scholen bevinden zich in de regio Rijnmond en Zuid-Holland Zuid.
De Tyltylschool is een openbare streekschool in Rotterdam voor (Voortgezet) Speciaal Onderwijs. De school is gespecialiseerd in het geven van onderwijs aan kinderen met een ernstige meervoudige beperking (EMB). De school heeft twee afdelingen: de SO-afdeling voor leerlingen van 4 tot 12 jaar en de VSO-afdeling voor leerlingen van 12 tot 20 jaar.
De school werkt aan zelfvertrouwen en zelfstandigheid. De leerlingen krijgen op revalidatiebehoefte of schoolondersteunende behoefte therapie door fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten. Op het gebied van ontwikkelingsproblemen, leren en gedrag is er ondersteuning door een orthopedagoog.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat er verschillende onderwijsgerichte maatregelen zijn voor kinderen die moeilijk op te voeden zijn. Zo is er sprake van een passend onderwijs, dat aansluit bij de behoeften van de leerlingen. Dit omvat onder andere het geven van een aangepast leerprogramma, het stimuleren van de zelfstandigheid van leerlingen, en het helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Bij de scholen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs van moeilijk op te voedende kinderen, is er ook ondersteuning beschikbaar voor leerkrachten. Deze ondersteuning helpt bij het aanpassen van het leerprogramma en het geven van handvatten om aan te kunnen sluiten bij de mogelijkheden en talenten van de kinderen. Als een kind zich begrepen voelt, kan het zich beter ontwikkelen en heeft het een fijne schooltijd.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat ouders een belangrijke rol spelen in het onderwijs van hun kind. De scholen werken aan een goede samenwerking met ouders en investeren in goed contact en duidelijke communicatie. Ouders worden betrokken bij het onderwijs en krijgen de kans om hun kind te ondersteunen bij de ontwikkeling van vaardigheden die ze nodig hebben om zo zelfstandig mogelijk te zijn.
Hoewel de beschikbare scholen in Rotterdam gericht zijn op het onderwijs van moeilijk op te voedende kinderen, zijn er ook beperkingen en uitdagingen. Zo is er sprake van een beperkt aantal scholen dat gespecialiseerd is in dit soort onderwijs. Bovendien is het belangrijk om te weten dat de toelating voor deze scholen vaak afhankelijk is van een medische of psychologische indicatie.
In de stad Rotterdam zijn er verschillende scholen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs van kinderen die moeilijk op te voeden zijn. Deze scholen bieden een aangepast onderwijs aan leerlingen die te maken hebben met gedragsproblemen, opvoedingsproblemen, of andere uitdagingen die hen ertoe brengen om niet mee te kunnen komen in het reguliere onderwijs. De scholen werken aan een passend onderwijs dat aansluit bij de behoeften van de leerlingen, en bieden ondersteuning aan zowel leerlingen als leerkrachten. De samenwerking met ouders is belangrijk, en de scholen zoeken naar manieren om de zelfstandigheid van leerlingen te stimuleren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet