Stellingen over opvoeden: hoe bepalen ouders hun kinderen?
juli 11, 2025
De school voor moeilijk opvoedbare kinderen in Den Haag biedt een gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen en psychologische uitdagingen. Deze scholen richten zich op leerlingen die een aangepast onderwijs nodig hebben, waarbij zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staan. In dit artikel wordt ingegaan op de organisatie, onderwijsaanbod, begeleiding en de rol van de school in de regio Den Haag.
In de regio Den Haag zijn meerdere scholen actief die gespecialiseerd zijn in het onderwijs van moeilijk opvoedbare kinderen. Deze scholen vallen onder de categorie ZMOK (Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen) en ZMOLK (Zeer Moeilijk Opvoedbare en moeilijk Lerende Kinderen). ZMOK-leerlingen hebben een gedragsstoornis, terwijl ZMOLK-leerlingen naast een gedragsstoornis ook een laag intelligentieniveau of een leerachterstand hebben. Deze leerlingen hebben vaak behoefte aan een aangepast onderwijs, waarbij zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd.
Een voorbeeld van zo’n school is de Blokpoelschool, die zowel ZMOK- als ZMOLK-groepen bevat. De ZMOLK-groepen zijn onderverdeeld in groepen zoals Brons, Zilver, Goud en Platina, waarin maximaal 12 leerlingen zitten. Voor ZMOK-leerlingen zijn er groepen 3 t/m 8, waarin maximaal 15 leerlingen zitten. De indeling gebeurt op basis van de onderwijsbehoeften van de leerlingen, zodat ze zo goed mogelijk kunnen worden ondersteund.
De Inspecteur S. de Vriesschool biedt eveneens gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen. De school is gesitueerd in Den Haag en biedt een veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen. De begeleiding wordt afgestemd op de behoeften van de leerling, met veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit is belangrijk, want wanneer een kind zich goed voelt, kan het beter presteren op cognitief vlak.
De scholen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs van moeilijk opvoedbare kinderen, bieden een afgestemd onderwijs aan. Dit onderwijs kan variëren per school, maar heeft als gemeenschappelijke kenmerken:
Een voorbeeld van zo’n school is de Cor Emousschool, die gespecialiseerd is in het onderwijs van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of slechthoorheid (SH). De school zorgt voor een veilige omgeving waarin leerlingen hun spraak en taal kunnen ontwikkelen. Er wordt veel gebruikgemaakt van visuele hulpmiddelen, zoals foto’s, afbeeldingen en pictogrammen. Ook wordt er aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
De Pleysier College biedt Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) aan leerlingen van 12 tot 20 jaar. De leerlingen hebben vaak een gedragsstoornis of psychiatrische problematiek. De school zorgt voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot een zo zelfstandig mogelijk individu. De school werkt met ontwikkelingsperspectieven en biedt les in kleine groepen. Daarnaast worden leerlingen geacht om praktijkervaring op te doen, zodat ze zich beter kunnen voorbereiden op hun toekomst.
Een belangrijk onderdeel van het onderwijs voor moeilijk opvoedbare kinderen is de veiligheid en het pedagogische klimaat. Scholen zoals de Inspecteur S. de Vriesschool en de Cor Emousschool zorgen voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt door een positief pedagogisch klimaat aan te houden, waarin leerlingen veel aandacht krijgen en zich veilig voelen.
De Cor Emousschool zorgt bijvoorbeeld voor een veilige omgeving waarin leerlingen hun spraak en taal kunnen ontwikkelen. Er wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, omdat dit een cruciale factor is voor het leren. De school werkt met een team dat gespecialiseerd is in het lesgeven aan kinderen met communicatiebeperkingen.
De Pleysier College zorgt ook voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot een zo zelfstandig mogelijk individu. De school werkt met een positief pedagogisch klimaat, waarin leerlingen veel aandacht krijgen. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, omdat dit belangrijk is voor hun ontwikkeling.
De begeleiding van leerlingen is een cruciaal onderdeel van het onderwijs voor moeilijk opvoedbare kinderen. Scholen zoals de Cor Emousschool en de Pleysier College werken nauw samen met ouders en verzorgers. Dit gebeurt door middel van regelmatige gesprekken, rapportages en bezoeken. Daarnaast wordt er gewerkt aan een duidelijk pedagogisch klimaat, waarin leerlingen zich veilig voelen.
De Cor Emousschool biedt bijvoorbeeld een veilige omgeving aan, waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Er wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, omdat dit een cruciaal onderdeel is voor hun ontwikkeling. De school werkt met een team dat gespecialiseerd is in het lesgeven aan kinderen met communicatiebeperkingen.
De Pleysier College werkt ook nauw samen met ouders en verzorgers. Dit gebeurt door middel van regelmatige gesprekken, rapportages en bezoeken. De school zorgt voor een veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot een zo zelfstandig mogelijk individu. Daarnaast wordt er gewerkt aan een duidelijk pedagogisch klimaat, waarin leerlingen veel aandacht krijgen.
De scholen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs van moeilijk opvoedbare kinderen, werken vaak samen met andere instellingen. Dit kan bijvoorbeeld de gezondheidszorg zijn, zoals bij de Yulius Onderwijs, dat onderwijs biedt aan leerlingen die in behandeling zijn bij Yulius ggz of een andere zorginstelling. Hierdoor kunnen kinderen en jongeren tijdens hun behandeling toch onderwijs blijven volgen.
De Yulius Onderwijs biedt onderwijs aan leerlingen die door (het vermoeden van) een psychische stoornis behoefte hebben aan extra ondersteuning bij het leren. De school werkt met een team dat gespecialiseerd is in het lesgeven aan kinderen met communicatiebeperkingen. Daarnaast wordt er gewerkt aan een duidelijk pedagogisch klimaat, waarin leerlingen zich veilig voelen.
De school voor moeilijk opvoedbare kinderen in Den Haag biedt een gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen en psychologische uitdagingen. Deze scholen richten zich op leerlingen die een aangepast onderwijs nodig hebben, waarbij zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling centraal staat. De scholen werken nauw samen met ouders en verzorgers, en bieden een veilige omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot een zo zelfstandig mogelijk individu. De samenwerking met andere instellingen, zoals de gezondheidszorg, is een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet