Specifiek opvoeden: Een kernbegrip in de opvoedingspraktijk
juli 11, 2025
In de regio Breda zijn er verschillende scholen en voorzieningen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs en de opvoeding van kinderen met specifieke behoeften. Dit artikel richt zich op de manier waarop scholen, zoals het Berkenhofcollege, het Brederocollege vmbo, en andere instellingen, omgaan met kinderen die moeilijk op te voeden zijn. De informatie is gebaseerd op de gegevens uit de bronnen, inclusief informatie over de opbouw van het onderwijs, de samenwerking met zorginstellingen, en de strategieën die worden toegepast.
De term "moeilijk op te voeden" wordt vaak gebruikt om kinderen te beschrijven die last hebben van gedragsproblemen, psychologische stoornissen, of andere uitdagingen die het onderwijs en de opvoeding beïnvloeden. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat er verschillende categorieën zijn, waaronder kinderen met gedrags- en psychiatrische stoornissen, zoals ADHD, PDD-NOS, ODD, en CD. Deze kinderen krijgen ondersteuning in het onderwijs, zowel op het gebied van cognitief, sociaal-emotioneel als gedragsmatig gedrag.
In Breda zijn er meerdere scholen die gespecialiseerd zijn in dit soort onderwijs. Het Berkenhofcollege is een voorbeeld van een school voor voortgezet speciaal onderwijs (vso), waarin leerlingen van 12 tot 18 jaar onderwijs krijgen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. De school biedt praktijkgericht onderwijs aan, waarbij aandacht is voor ontwikkeling op cognitief, sociaal-emotioneel en gedragsmatig gebied. Het onderwijs bereidt de leerlingen voor op meedoen aan het arbeidsproces, op de reguliere arbeidsmarkt of via een beschermde werkplek.
Een van de belangrijkste uitgangspunten van scholen als het Berkenhofcollege is het bieden van persoonlijke aandacht en ondersteuning. De school werkt nauw samen met zorginstellingen zoals GGZ Breburg, GGZ WNB, en Amarant, om de leerlingen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Daarnaast wordt er op de school gewerkt met een klein leerlingenaantal, zodat leerkrachten voldoende ruimte hebben om individueel op te treden.
De scholen die onderdeel uitmaken van Het Driespan, zoals de Fakkel, de Koperakker, en de Muldersteeg, richten zich op leerlingen van 4 tot 13 jaar. Deze scholen werken samen met zorgpartners en bieden onderwijs op maat aan, afgestemd op de behoeften van elk kind. De focus ligt op perspectiefrijk onderwijs en het uitbouwen van de mogelijkheden van elke leerling.
Een belangrijk onderdeel van het onderwijs is de medewerking van ouders en verantwoordelijken. De scholen van Het Driespan hebben een Deelraad (DR) waarin medewerkers en ouders betrokken zijn bij beleidsvragen. Deze DR heeft instemmings- of adviesrecht op beleidszaken die betrekking hebben op de school. De schoolleider is verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding op school, en de DR voert overleg met de schoolleider.
De medezeggenschap van ouders is belangrijk, zodat ze betrokken kunnen zijn bij het leerproces van hun kind. Bovendien is er binnen Koraal klachtenregelingen voor cliënten, leerlingen én medewerkers, zodat eventuele klachten op een juiste manier kunnen worden aangegeven en opgelost.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat kinderen met gedragsproblemen, zoals druk en impulsief gedrag, zowel op het gebied van het kind als het gezin negatieve gevolgen kunnen hebben. Het kind kan bijvoorbeeld uitgestoten worden uit de groep leeftijdgenoten, schorsing krijgen, of politiecontact hebben door strafbaar gedrag. Het gezin en de schoolomgeving kunnen last hebben van stress en vermoeidheid, en leraren kunnen minder aandacht kunnen besteden aan klasgenoten.
Voor ouders is het belangrijk om ondersteuning te krijgen bij het omgaan met gedragnisproblemen. Er zijn instellingen zoals de Viersprong en de Devogids, die helpen bij het oplossen van gedragsproblemen en het leren omgaan met hun kind. Er is ook sprake van verschillende behandelingen, waaronder gedragsinterventies en psychologische ondersteuning.
In Breda zijn er verschillende schoolkeuzes voor kinderen met specifieke behoeften. Het Berkenhofcollege biedt praktijkgericht onderwijs aan, terwijl het Brederocollege vmbo gespecialiseerd is in het onderwijs op vmbo-niveau. Ook de school van het Jenaplanonderwijs, zoals de Springplank, werkt volgens de uitgangspunten van het Jenaplanonderwijs, waarin gesprek, spel, werk en viering centraal staan.
De school van de Fakkel in Roosendaal biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen van 4 tot 13 jaar, terwijl de Koperakker in Rijsbergen en de Muldersteeg in Oosterhout eveneens gespecialiseerde onderwijsvormen aanbieden. Deze scholen werken samen met zorginstellingen en bieden een persoonlijke aanpak aan, waarbij de leerling centraal staat.
Bij de keuze voor een school is het belangrijk om te kijken naar de opbouw van het onderwijs, de samenwerking met zorginstellingen, en de mogelijkheid tot persoonlijke aandacht. De scholen in Breda en omgeving bieden een breed scala aan onderwijsvormen, waaronder praktijkgericht onderwijs, vmbo, en havo. Daarnaast is er sprake van verschillende clusters, zoals de vso-clusters, waarin leerlingen worden ingedeeld op basis van hun behoeften.
Het is belangrijk om te weten dat scholen zoals het Berkenhofcollege en het Brederocollege vmbo gespecialiseerd zijn in het onderwijs van leerlingen die een specifieke ondersteuningsbehoefte hebben. De scholen werken nauw samen met zorginstellingen en bieden een persoonlijke aanpak aan, zodat elk kind op maat kan worden opgeleid.
In Breda zijn er meerdere scholen en voorzieningen die gespecialiseerd zijn in het onderwijs en de opvoeding van kinderen met specifieke behoeften. Deze scholen werken nauw samen met zorginstellingen en bieden een persoonlijke aanpak aan, zodat elk kind op maat kan worden opgeleid. De focus ligt op het uitbouwen van de mogelijkheden van elke leerling en het bieden van ondersteuning bij gedragsproblemen en andere uitdagingen. De medezeggenschap van ouders is belangrijk, zodat zij betrokken kunnen zijn bij het leerproces van hun kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet