Lichamelijke opvoeding in het Staring College: De rol van een docent op de Beukenlaan in Borculo
juli 11, 2025
De samenwerking tussen school, ouders en wijk is essentieel voor de optimale ontwikkeling van kinderen. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat er een behoefte is aan een gelijkwaardige samenwerking waarin ouders, school en wijk elkaar aanvullen en ondersteunen. Dit vereist een duidelijke rolverdeling, open communicatie en een gezamenlijke inzet voor het welzijn van het kind. De inhoud van de bronnen laat zien dat ouderbetrokkenheid, een passend onderwijs en een vreedzame opvoedgemeenschap belangrijke elementen zijn in deze samenwerking.
De samenwerking tussen leerkrachten en ouders is cruciaal voor het succes van leerlingen. Zowel leerkrachten als ouders hebben een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van het kind. Leerkrachten zijn onderwijsprofessionals die het kind als leerling het beste kennen, terwijl ouders ervaringsdeskundigen zijn die hun kind het langst en het best kennen. Door samen te werken, kunnen ze ervoor zorgen dat het kind zich optimaal ontwikkelt op school en thuis. De samenwerking moet gebaseerd zijn op respect, openheid en gelijkwaardigheid, zodat er geen loyaliteitsconflicten ontstaan bij het kind.
In de bronnen wordt benadrukt dat school en ouders samen verantwoordelijk zijn voor het succes van het kind. De rol van de leerkracht is het onderwijs en de instructie te bepalen, terwijl ouders de opvoeding bepalen. Hierbij is het belangrijk dat beide partijen elkaars expertise respecteren en niet op de stoel van de ander gaan zitten. Door samen te werken, kunnen ze een gezamenlijk inzicht krijgen in de behoeften van het kind, en kunnen ze samen doelen stellen om deze te realiseren.
Ouderbetrokkenheid 3.0 gaat verder dan informeren of communiceren. Het draait om gelijkwaardige samenwerking tussen school en ouders, waarbij beide partijen meedenken, -beslissen en -doen om schoolsucces te bevorderen. Hierbij is heldere rolverdeling cruciaal: leerkrachten zijn verantwoordelijk voor onderwijs (methodes, instructie), ouders voor opvoeding (waarden, vrijetijd). Beiden respecteren elkaars expertise en verantwoordelijkheden, wat loyaliteitsconflicten bij kinderen voorkomt.
Gesprekken tussen leerkrachten en ouders volgen een gestructureerde aanpak: van overzicht (wat gaat goed/moeilijk?), via inzicht (analyse van oorzaken en wisselwerking) naar uitzicht (gezamenlijke doelen en acties). Hierbij wordt gekeken naar behoeften van kind, school en gezin. Openheid, nieuwsgierigheid en wederzijds respect (OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig) zijn essentieel, evenals het vermijden van vooroordelen (OMA: Overtuigingen, Meningen, Aannames).
Deze aanpak, gebaseerd op Handelingsgericht Werken, versterkt de relatie en draagt bij aan een optimale ontwikkeling van het kind. Ouderbetrokkenheid 3.0 zorgt ervoor dat ouders en leerkrachten op een constructieve manier met elkaar omgaan, waardoor het kind zich veilig en ondersteund voelt.
Gesprekken tussen leerkrachten en ouders hebben een bepaalde structuur. Eerst bespreiden ze wat goed gaat met het kind op school en thuis en wat moeilijk is. Ze bespreken ook de overeenkomsten en verschillen. Veel leerlingen gedragen zich op school anders dan thuis en kunnen zich bij de ene leerkracht weer anders gedragen dan bij de andere. Het is belangrijk om te kijken naar de oorzaken van het gedrag en hoe dit op school en thuis kan worden beïnvloed.
Tijdens deze brainstorm is ieders bijdrage waardevol: die van de leerkracht als onderwijsprofessional en die van de ouders (en het kind) als ervaringsdeskundigen. Samen gaan ze na: welke kenmerken van het kind (capaciteiten, interesses, sociale vaardigheden of werkhouding bijvoorbeeld), onderwijs (klassenmanagement en instructie bijvoorbeeld) en opvoeding (extra oefenen bijvoorbeeld) spelen mogelijk een rol?
Daarna formuleren leerkracht en ouders samen doelen voor het kind, het onderwijs en/of de opvoeding. Ze doen dit zo concreet mogelijk (i.v.m. de evaluatie): wat horen en zien we als ons doel is bereikt? Met als richtlijn: verander dat wat problematisch is én versterk/benut dat wat positief is. Bij ieder doel is er vervolgens de vraag: wat is nodig om dit doel te bereiken, het uitzicht. Bij kind-doelen horen onderwijs- en opvoedbehoeften (wat heeft dit kind in onderwijs en opvoeding nodig om dit doel te kunnen behalen?) en bij doelen voor de leerkracht en/of de ouders horen ondersteuningsbehoeften (wat hebben zij nodig om dit kind te kunnen bieden wat het nodig heeft op school en/of thuis?).
De samenwerking tussen school, ouders en wijk is essentieel voor een optimale ontwikkeling van kinderen. De bronnen laten zien dat er iets mis is gegaan in de samenwerking tussen ouders, school en wijk rondom de opvoeding van kinderen. Ondanks de grote aandacht voor het verschijnsel “ouderbetrokkenheid” in de beleidsagenda’s, zijn we in veel wijken iets kwijtgeraakt, namelijk de school als onderdeel van de opvoedgemeenschap in de wijk.
Het zou eenzijdig zijn om hier louter de rol van de school te benoemen. Ook de ouders zijn “kind van hun tijd”. Moderne tweeverdienende ouders hebben veel minder tijd om te investeren in vrijwillige activiteiten in de gemeenschap. Daarom is er een behoefte aan een ander perspectief, waarin ouders een gelijkwaardige rol spelen in het opvoedklimaat in en om de school.
In de bronnen wordt benadrukt dat het een pleidooi is voor een opvoedgemeenschap: een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders, school en wijk rondom de opvoeding van kinderen. Dit boek wil ook een concrete handreiking zijn dat een antwoord geeft op de vraag hoe we rondom basisscholen kunnen komen tot een échte gezamenlijke opvoedingsverantwoordelijkheid. De auteur geeft praktische adviezen om deze samenwerking te realiseren.
De samenwerking tussen ouders, school en wijk draagt bij aan een optimale ontwikkeling van het kind. De rol van de school is het onderwijs en de instructie te bepalen, terwijl ouders de opvoeding bepalen. De wijk speelt een rol in het opvoedklimaat en de samenwerking tussen de betrokkenen.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat het belangrijk is om een vreedzame school en wijk te creëren. Hierbij wordt gewerkt aan een opvoedgemeenschap waarin ouders, school en wijk gelijkwaardig met elkaar samenwerken. Dit vereist openheid, nieuwsgierigheid en wederzijds respect. Door samen te werken, kunnen ze een gezamenlijk inzicht krijgen in de behoeften van het kind en samen doelen stellen om deze te realiseren.
De samenwerking tussen ouders en school is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Er zijn verschillende manieren waarop ouders en school met elkaar kunnen samenwerken. Hier zijn enkele praktische tips:
De samenwerking tussen school, ouders en wijk is essentieel voor de optimale ontwikkeling van kinderen. Door gelijkwaardige samenwerking, open communicatie en een duidelijke rolverdeling kunnen ouders, school en wijk samenwerken aan een gezamenlijke opvoedingsverantwoordelijkheid. Hierdoor kan het kind zich veilig en ondersteund voelen, en kan het zich optimaal ontwikkelen op school en thuis. De rol van de wijk is hierbij belangrijk, aangezien deze een rol speelt in het opvoedklimaat en de samenwerking tussen de betrokkenen. Door samen te werken, kunnen ouders, school en wijk een optimale ontwikkeling van het kind bevorderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet