Standaard Encyclopedie voor Opvoeding en Onderwijs: Een Historisch Onderzoeksplatform
juli 11, 2025
Het boek Samen opvoeden is gericht op studenten en toekomstige pedagogische professionals die zich willen oriënteren in het brede werkveld van de jeugd. Het boek behandelt onderwerpen zoals jeugdbescherming, jeugdhulp, onderwijs, en deelname aan het maatschappelijke proces. Het is geschreven voor studenten van de hbo-opleidingen Pedagogiek, Social Work en Pedagogisch Management Kind en Educatie, maar ook voor andere bachelor- en Associate Degree-opleidingen die opleiden tot pedagogische professionals. In de derde herziene uitgave is het boek geactualiseerd aan veranderingen op het gebied van wetgeving, pedagogische inzichten en onderwijs. Daarnaast is er nu een gedetailleerde praktijkcasus die als rode draad in ieder hoofdstuk terugkomt, om het perspectief van een specifiek werkveld uit te lichten. Het boek benadruit de belangrijkheid van interprofessionele samenwerking, integraal werken, participatie en preventie.
In het boek Samen opvoeden wordt ingegaan op verschillende pedagogische werkvelden, waaronder welzijnswerk, kinderopvang, onderwijs, jeugdhulp, jeugdbescherming, aanpak van jeugdcriminaliteit en zorg voor kinderen met een beperking. Ieder hoofdstuk is geschreven door een expert op het betreffende gebied, waardoor het boek een overzicht biedt van de diverse werkvelden en de rol en taken die pedagogische professionals daar kunnen vervullen. Het boek benadruit ook de competenties en expertise waarover pedagogische professionals dienen te beschikken, waaronder het vermogen om te werken in een interprofessionele samenwerking en het integreren van participatie en preventie in hun werk.
Een belangrijk onderdeel van het boek is de aandacht voor interprofessionele samenwerking. Pedagogische professionals werken vaak samen met andere beroepsbeoefenaars, zoals psychologen, maatschappelijk werkers, leraars en zorgverleners. Het boek benadruit de belangrijkheid van een samenwerking die op elkaar aansluit, waarbij iedereen zijn of haar bijdrage levert aan het welzijn van het kind. Door interprofessionele samenwerking kunnen pedagogische professionals effectiever werken aan de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
Het boek benadruit ook de belangrijkheid van integraal werken. Dit houdt in dat pedagogische professionals hun werk op een manier uitvoeren waarbij ze rekening houden met alle aspecten van het leven van het kind, waaronder gezondheid, onderwijs, familie en maatschappelijke omstandigheden. Door integraal te werken, kunnen pedagogische professionals een beter overzicht krijgen van de situatie van het kind en effectiever handelen om de ontwikkeling van het kind te ondersteunen.
Deelname en preventie zijn belangrijke thema’s in het boek. Pedagogische professionals moeten ervoor zorgen dat kinderen en hun ouders actief worden betrokken bij het proces van opvoeding en ontwikkeling. Door deelname te bevorderen, kunnen pedagogische professionals ervoor zorgen dat kinderen en hun ouders zich beter kunnen omvormen in de maatschappij. Daarnaast is het belangrijk om preventie te bevorderen, zodat problemen vroegtijdig kunnen worden aangepakt.
In het boek wordt ook ingegaan op het onderwijs en de jeugdhulp. Pedagogische professionals werken vaak samen met scholen en jeugdinstellingen om kinderen te ondersteunen bij hun opvoeding en ontwikkeling. Het boek benadruist de belangrijkheid van een goede samenwerking tussen pedagogische professionals, leraars en andere betrokkenen, zodat kinderen het beste kunnen worden ondersteund.
Jeugdbescherming is een ander belangrijk onderdeel van het boek. Pedagogische professionals spelen een rol in het beschermen van kinderen tegen mishandeling, verwaarlozing en andere vormen van schade. Het boek benadruist de belangrijkheid van een zorgvuldige benadering van jeugdbescherming, waarbij pedagogische professionals rekening houden met de situatie van het kind en de familie.
De aanpak van jeugdcriminaliteit is een ander belangrijk onderdeel van het boek. Pedagogische professionals werken vaak samen met justitie, politie en andere instanties om kinderen die in de problemen raken, te ondersteunen. Het boek benadruist de belangrijkheid van een vroegtijdige inpassing en het bieden van hulp aan kinderen die in de problemen raken.
Het boek benadruidt ook de belangrijkheid van zorg voor kinderen met een beperking. Pedagogische professionals moeten rekening houden met de specifieke behoeften van kinderen met een beperking en hen ondersteunen bij hun ontwikkeling. Het boek benadruidt de belangrijkheid van een inclusieve aanpak, waarbij kinderen met een beperking op een gelijke voet worden behandeld en worden ondersteund.
Het boek Samen opvoeden biedt een overzicht van de diverse pedagogische werkvelden en de rol en taken die pedagogische professionals daar kunnen vervullen. Het benadruidt de belangrijkheid van interprofessionele samenwerking, integraal werken, participatie en preventie. Daarnaast wordt ingegaan op het onderwijs, jeugdhulp, jeugdbescherming, aanpak van jeugdcriminaliteit en zorg voor kinderen met een beperking. Het boek is geschreven voor studenten en toekomstige pedagogische professionals en is een waardevolle bron voor iedereen die betrokken is bij de opvoeding en ontwikkeling van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet