De Opvoeders: Een serie over gezinsleven en opvoedingsstrategieën
juli 11, 2025
In de huidige maatschappelijke context is het belangrijk dat ouders en pedagogen zich bewust zijn van de verschillende manieren waarop kinderen kunnen worden opgevoed. Het boek Samen opvoeden, geschreven door Hans Janssen en andere deskundigen, biedt inzicht in de vele pedagogische werkvelden waarin kinderen worden begeleid. Het boek richt zich op de koppeling tussen opvoedingstheorieën, praktijkervaringen en de verschillende werkvelden binnen het pedagogische beroepenveld. Dit artikel geeft een overzicht van de inhoud en betekenis van Samen opvoeden, met aandacht voor de rol van ouders, pedagogen en de samenwerking tussen deze partijen.
Samen opvoeden is een boek dat bedoeld is voor studenten pedagogiek, sociale studies en lerarenopleidingen, maar ook nuttig is voor pedagogen die verder willen kijken dan hun eigen werkveld. Het boek biedt een overzicht van de verschillende pedagogische werkvelden, waaronder kinderopvang, opvoedingsondersteuning, onderwijs, jeugdhulp, jeugdbescherming, aanpak van jeugdcriminaliteit en zorg voor kinderen met een beperking. Het boek legt een verbinding tussen pedagogisch handelen, opvoedingstheorieën en (professionele) opvoedingspraktijken. Deelname aan dit boek is vanuit het hoger onderwijs of de pedagogische praktijk geschreven door ervaren specialists.
In Samen opvoeden wordt aandacht besteed aan verschillende pedagogische werkvelden. Elke hoofdstuk begint met een interview met een professional uit de praktijk, waarna werkvormen en praktijkervaringen worden behandeld. Daarnaast zijn er opdrachten waarmee studenten zich verder kunnen verdiepen in het werkveld, individueel of groepsgewijs. De inhoud van het boek is gericht op het oriënteren van toekomstige pedagogische professionals op hun voorkeuren, mogelijkheden en kansen binnen het pedagogische beroepenveld.
Een van de belangrijkste werkvelden binnen de pedagogiek is het kindertehuis en de opvoedingsondersteuning. Hierbij gaat het om het begeleiden van kinderen en hun ouders in normale en complexe opvoedings situaties. In dit werkveld wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van kinderen, het aanbieden van ondersteuning en het versterken van de opvoedingsrelatie tussen ouders en kind. De praktijk ervaringen die in dit hoofdstuk worden behandeld, geven inzicht in de manier waarop pedagogen deze taken uitvoeren.
De rol van het onderwijs is in Samen opvoeden eveneens centraal. Hierbij wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van leerplannen, het begeleiden van kinderen met specifieke behoeften en het aanbieden van ondersteuning voor ouders. Daarnaast wordt de rol van jeugdhulp besproken, met name in het kader van de aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdbescherming. In deze context is het belangrijk dat pedagogen zich kunnen richten op de ontwikkeling van kinderen en hun omgeving.
In het boek wordt ook aandacht besteed aan de zorg voor kinderen met een beperking. Hierbij gaat het om het begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling, het aanbieden van ondersteuning en het aanvullen van de rol van ouders. In dit werkveld wordt aandacht besteed aan de verschillende vormen van beperkingen en de manier waarop deze kunnen worden omgegaan. De praktijk ervaringen die in dit hoofdstuk worden behandeld, geven inzicht in de manier waarop pedagogen deze taken uitvoeren.
In het boek wordt ook aandacht besteed aan interprofessionele samenwerking. Hierbij gaat het om het samenwerken tussen verschillende partijen, zoals ouders, pedagogen, leerkrachten en andere professionals. De rol van interprofessionele samenwerking is belangrijk in het begeleiden van kinderen en hun ouders. In dit kader is het belangrijk dat er een duidelijke communicatie is tussen de betrokken partijen, zodat er een effectieve ondersteuning kan worden geboden.
In de herziene versie van Samen opvoeden wordt ook aandacht besteed aan onderzoek en praktijkonderzoek. Hierbij gaat het om het analyseren van praktijkervaringen en het toepassen van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. In dit kader is het belangrijk dat pedagogen zich bewust zijn van de relevante onderzoeksresultaten en deze kunnen toepassen in hun praktijk.
Een centrale rol in Samen opvoeden is de samenwerking met ouders. Hierbij gaat het om het begeleiden van ouders bij de opvoeding van hun kinderen. De rol van ouders is hierbij belangrijk, aangezien zij de belangrijkste opvoeders zijn. In dit kader is het belangrijk dat pedagogen zich bewust zijn van de rol van ouders en deze kunnen ondersteunen.
In het boek wordt ook aandacht besteed aan het onderwijs en leerplannen. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van leerplannen die aansluiten bij de behoeften van kinderen. De rol van pedagogen is hierbij belangrijk, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van onderwijs en het begeleiden van kinderen. In dit kader is het belangrijk dat pedagogen zich bewust zijn van de verschillende leerplannen en deze kunnen toepassen in hun praktijk.
Samen opvoeden biedt een overzicht van de verschillende pedagogische werkvelden waarin kinderen worden begeleid. Het boek legt een verbinding tussen pedagogisch handelen, opvoedingstheorieën en (professionele) opvoedingspraktijken. De inhoud van het boek is gericht op het oriënteren van toekomstige pedagogische professionals op hun voorkeuren, mogelijkheden en kansen binnen het pedagogische beroepenveld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan interprofessionele samenwerking, praktijkonderzoek en de rol van ouders bij de opvoeding van hun kinderen. Het boek is een nuttig hulpmiddel voor pedagogen die zich verder willen oriënteren binnen het pedagogische beroepenveld.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet