Seksuele opvoeding in de basisschoolleeftijd: een overzicht van praktijk en richtlijnen
juli 11, 2025
De term "samen opvoeden" verwijst naar een bredere benadering van kinderopvang en onderwijs, waarbij de rol van pedagogische professionals centraal staat. Het boek Samen opvoeden is gericht op studenten die zich voorbereiden op een loopbaan in het pedagogische vakgebied, zoals Pedagogiek, Social Work en Pedagogisch Management Kind en Educatie. Het boek biedt een overzicht van de verschillende werkvelden waarin pedagogische professionals kunnen werken, waaronder kinderopvang, jeugdhulp, jeugdbescherming en zorg voor kinderen met een beperking. Het boek is opgepakt in een derde herziene druk uit 2022 en bevat een gedetailleerde praktijkcasus die als rode draad dienst doet in ieder hoofdstuk. Daarnaast is de website bij het boek uitgebreid met aanvullende vragen en opdrachten, wat het boek geschikt maakt voor studenten en professionals in het jeugd- en onderwijsdomein.
De pedagogische werkvelden zijn uiteenlopend en omvatten onder andere kinderopvang, buitenschoolse opvang, onderwijs, jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugdcriminaliteit en zorg voor kinderen met een beperking. Ieder van deze werkvelden heeft zijn eigen kernrollen, taken en competenties die de pedagogische professional dient te beheersen.
Kinderopvang is een van de belangrijkste werkvelden waarin pedagogische professionals werken. Hierbij gaat het om het zorgen voor jonge kinderen, zowel in de dagbesteding als in de avondopvang. Buitenschoolse opvang is gericht op kinderen die na schooltijd onderdak zoeken. Beide vormen van opvang vereisen een sterke focus op veiligheid, ontwikkeling en sociaal-emotionele groei van de kinderen.
In het onderwijs werkt de pedagogische professional aan de kant van leerlingbegeleiding, ondersteuning bij leerproblemen en het aanbieden van onderwijsmaatregelen. Het is belangrijk dat pedagogische professionals hierin een sterke band kunnen opbouwen met leerlingen, ouders en andere betrokkenen.
Jeugdhulp is gericht op kinderen en jongeren met gedrags- of ontwikkelingsproblemen. Hierbij werkt de pedagogische professional samen met andere professionals zoals psychologen, verpleegkundigen en jeugdrechtshulp. Jeugdbescherming houdt zich bezig met het beschermen van kinderen die in gevaar zijn of kwetsbaar zijn. Dit vereist een sterke focus op preventie en het opbouwen van een veilige omgeving voor het kind.
Jeugdcriminaliteit is gericht op kinderen en jongeren die in de problemen zijn geraakt met de wet. Hierbij speelt het geven van ondersteuning en begeleiding een grote rol. Zorg voor kinderen met een beperking omvat het aanbieden van ondersteuning in het dagelijks leven, het begeleiden van ouders en het opbouwen van een veilige omgeving voor het kind.
Naast de verschillende werkvelden is er aandacht voor interprofessionele samenwerking, integraal werken, participatie en preventie. Interprofessionele samenwerking betekent dat pedagogische professionals samenwerken met andere beroepssectoren, zoals psychologen, verpleegkundigen en jeugdrechtshulp. Integraal werken houdt in dat er een geheel wordt bekeken, met als doel om een kind of jongere zo goed mogelijk te ondersteunen.
Participatie is belangrijk om de betrokkenheid van ouders, kinderen en andere betrokkenen te bevorderen. Preventie speelt een rol in het voorkomen van problemen, zoals gedragsproblemen of ontwikkelingsvertragingen.
De pedagogische professional moet beschikken over een breed scala aan competenties en expertise, waaronder het omgaan met kinderen, het begeleiden van ouders en het samenwerken met andere professionals. Het boek Samen opvoeden benoemt deze competenties en geeft aan hoe ze in de praktijk kunnen worden toegepast.
De inhoud van het boek is geactualiseerd en aangepast aan veranderingen op het gebied van wetgeving, pedagogische inzichten en onderwijs. Dit betekent dat de inhoud van het boek op de hoogte is van de huidige ontwikkelingen in het pedagogische vakgebied. Daarnaast is er een gedetailleerde praktijkcasus die als rode draad dienst doet in ieder hoofdstuk, waardoor de theorie wordt toegepast op een concreet voorbeeld.
De term "samen opvoeden" verwijst ook naar de samenwerking tussen ouders, onderwijs en zorg. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door middel van een gezamenlijke opvoedingsstrategie, waarin ouders en onderwijs samenwerken om kinderen te ondersteunen. Daarnaast is er sprake van een bredere samenwerking tussen verschillende instellingen, zoals de jeugd, school en zorg.
Het boek Samen opvoeden biedt een overzicht van de verschillende pedagogische werkvelden en de rol van pedagogische professionals in deze werkvelden. Het boek benadrukt de belangrijkheid van interprofessionele samenwerking, integraal werken, participatie en preventie. De inhoud is geactualiseerd aan de huidige ontwikkelingen in het vakgebied en bevat een gedetailleerde praktijkcasus. Het boek is geschikt voor studenten en professionals in het jeugd- en onderwijsdomein.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet